Vakcode: wb1400 Het betreft een College |
|
Faculteit der Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Giessen,prof.dr.ir. E. van der | Tel.: 015-2786500 |
Trefwoorden: Continuummechanica, plasticiteit, thermo-elasticiteit, kruip, numerieke aspecten, fractiemodel, natuurlijke referentietoestand. |
Cursusjaar:
4 |
Voorkennis: wb1410 | |
Wordt vervolgd door: Geen | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Fysische mechanismen van plasticiteit en kruip. Thermodynamica van niet-elastiche vervorming. Elementaire modellen voor plasticiteit en kruip voor kleine vervormingen. Numerieke aspecten. Fractie modellen. Plasticiteit bij grote vervormingen. Een gedetailleerde inhoudsopgave is te vinden in http://www-tm.wbmt.tudelft.nl/~wbtmeyg/wb1400.htm |
|
College
materiaal: Mathematical Modelling of Inelastic Deformation, door J.F. Besseling en E. van der Giessen, Chapman & Hall, 1993 (ISBN 0 412 452804 |
|
Referenties
vanuit de literatuur: idem |
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Aanmelding direct bij de docent of mw. Koelman, k.201, blok I. Toetsvorm: verslag + mondeling |
|
Doel: Het vak is gericht op begrip en inzicht in de achtergronden van de hedendaagse constitutieve modellen voor plasticiteit en kruip, alsmede de operationalisering daarvan voor (numerieke) berekeningen. Werkend binnen een algemeen continuum-thermodynamisch kader worden de gemeenschappelijke kenmerken van de talloze modellen benadrukt en in het juiste perspectief geplaatst. Een aantal van de algemeen geaccepteerde modellen die voor de werktuigbouwkundige praktijk van belang zijn, wordt in detail uitgewerkt. |
|
Computer
gebruik: In het vak wordt ruim aandacht besteed aan numerieke aspecten van het gebruik van plasticiteitsmodellen in eindige-elementenberekeningen. De voor het examen te maken opgaven zijn zodanig ingericht dat zelfstandig (creatief) gebruik van de computer voor het oplossen van de opgaven wordt gestimuleerd. |
|
Practicum: Nee |
|
Ontwerp
component: Het vak is gericht op methoden voor de analyse van een ontwerp. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 25% |