Vakcode: wi380
Vaknaam: Kansrekening en
statistiek
Het betreft een College
TUD studiepunten: 3
ECTS studiepunten: 5 |
Faculteit
der Technische Wiskunde en Informatica |
Docent(en):
Kraaikamp, dr. C. |
Tel.:
015-2787258 |
Trefwoorden:
Axiomatische opbouw, klassieke kansdefinitie, kansverdelingen, schattingstheorie,
betrouwbaarheidsintervallen, toetsingstheorie. |
Cursusjaar:
3
Dimester: 3/3/0/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: 1 (instr.uren)
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 2, 3
(zie jaarindeling) |
Voorkennis:
- |
Wordt
vervolgd door: wi280, wi290, wi473 |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
- Axiomatische opbouw. Klassieke kansdefinitie van Laplace,
symmetrische kans ruimten. Eenvoudige combinatoriek. Voorwaardelijke kans, theorema van
Bayes.
- Stochastische onafhankelijkheid, stochastische varia- belen,
kansfunctie, kansdichtheid en verdelingsfunctie.
- Kansverdelingen: alternatief, binomiaal, Pascal, Poisson,
uniform, exponentieel, normaal.
- Kansverdelingen vervolg: gezamenlijke verdeling van twee
stochastische variabelen, onafhankelijkheid en voorwaardelijke verdelingen.
- Verwachting, variantie, covariantie, correlatie, momenten,
ongelijkheid van Chebychev en centrale limietstelling. Populatie, steekproef en
steekproefverdelingen.
- Schattingstheorie: zuiverheid, momentenschatters, meest
aannemelijke schatters. Betrouwbaarheidsintervallen: definitie en eenvoudige voorbeelden.
- Toetsingstheorie: onbetrouwbaarheid, kritiek gebied, fout
van de eerste en tweede soort, onderscheidingsvermogen.
|
College
materiaal:
Dictaat Elementaire Statistiek, Van Soest
(verkrijgbaar bij de DUM) |
Referenties
vanuit de literatuur:
- Larson. Introduction to probability theory and statistical
inference, Wiley.
- Feller. An introduction to probability theory I, Wiley.
- Hogg en Craig. Introduction to mathematical statistics,
Collier, McMillan.
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): |
Doel: |
Computer
gebruik: |
Practicum: |
Ontwerp
component: |
Percentage
ontwerponderwijs: 0 % |