SCHEEPSPRODUCTIE

Onderwijs

Bij scheepsproduktie komen aan de orde:

Het produktieproces
Het produktieproces wordt meestal gekenmerkt door een meer of minder gevestigde aanpak van het vervaardigen van de romp. De beschrijving van dit proces behelst de verschillende bewerkingen en de samenhang daarvan.
De kenmerken van het produkt die het produktieproces beïnvloeden worden behandeld.
Als extremen worden genoemd:

  1. Een produkt waarbij het bedrijf het gehele produkt ontwerpt, tekent en alle materialen koopt.
    Het bedrijf heeft daarbij de verantwoordelijkheid voor kwaliteit, levertijd en het voldoen aan de gespecificeerde prestaties (afmetingen, draagvermogen, snelheid, brandstofverbruik, etc.).
  2. Een produkt waarbij de afnemer het ontwerp en alle materialen (incl. staal) levert en de verantwoordelijkheid van het bedrijf zich beperkt tot het leveren van de juiste kwaliteit en levertijd zoals gespecificeerd op het moment van het tekenen van het contract.

De behandeling in het produktieproces is verschillend.

Voorbeelden daar van zijn:

Een en ander houdt in dat kennis moet worden opgebouwd van de samenhang van produkt, produktiemiddelen, produktieproces, methodieken tot beheersing van het produktieproces, sociale verhoudingen, planning, strategie, marketing & sales, managementtechnieken; e.e.a. specifiek betrokken op de activiteiten in scheepsbouw en offshore.

Wetenschappelijk onderzoek

Er wordt bij de opzet en inhoud van de onderzoekprogramma's naar gestreefd te anticiperen op de te verwachten ontwikkelingen in de scheepsbouw en offshore. Afstemming met andere vakgroepen, ook buiten de faculteit, is hierbij noodzakelijk.
Het onderzoek is voor een belangrijk deel gericht op de verbetering van de concurrentiepositie in de Nederlandse scheepsbouw, o.a. door middel van:

Bijzondere aspecten

In het kader van het bovenstaande wordt op een aantal deelgebieden specifiek onderwijs gegeven en onderzoek op deze gebieden wordt in samenwerking met derden geïnitieerd.

Het belang van onderwerpen als b.v. binnenvaart, reparatie en berging en offshore, behoeft geen nadere toelichting. CAM en robotica gaan in de technologie van de fabricage van zware constructies hand in hand.
De volgende onderwerpen worden behandeld:

Aanbevolen vakken tijdens de afstudeerfase.

Het is verstandig tijdens de afstudeerfase een aantal vakken op te nemen die op de volgende gebieden liggen.
De definitieve keuze geschiedt in overleg met de afstudeerhoogleraar.

Algemene bedrijfskundig georiënteerde vakken.

Technische vakken

  1. Aangezien het aanbod bij de faculteiten groot is wordt in overleg een programma vastgelegd dat een goede studievoortgang mogelijk maakt.
  2. Vakken met een * zijn meer of minder verplicht.
  3. Studenten met een specifieke belangstelling kunnen een op hun interesse gebied afgestemd programma opstellen.

Webmaster terug naar: Inhoudsopgave