Hoogleraren: prof.dr.ir. J.A. Pinkster, prof.dr.ir. G. Kuiper
Het vakgebied kan in 2 delen gesplitst worden:
- Hydrostatica: vooral gericht op het schip in stil water
(carène stabiliteit, schottenkromme).
- Hydromechanica: heeft betrekking op interactie tussen water en
schip, zowel in vlak water als in golven. Vakken op dit gebied:
- Weerstand en voortstuwing.
- Scheepsbewegingen ten gevolge van golven en sturen.
Uitrusting
De vakgroep beschikt over de nodige computerapparatuur en programmatuur, 2 sleeptanks en
een kleine cavitatietunnel. De beide sleeptanks (L = 80 m en L = 145
m) beschikken over een hydraulische golfopwekker (flaptype). De cavitatietunnel wordt
hoofdzakelijk voor onderzoek aan profielen gebruikt.
Afgestudeerden
Sinds 1963 zijn ongeveer 100 mensen afgestudeerd en er vonden ongeveer 15 promoties
plaats onder leiding van een docent van de vakgroep.
De plaatsingsmogelijkheden van afgestudeerden zijn o.a.: research-instituten, marine,
rijkswaterstaat, scheepvaartinspectie, offshore, onderwijs, ontwerpbureau's,
schroevenfabriek, werven.
Afstudeeronderwerpen
- Optimalisatie semi-submersibles.
- Ontwerp windvoortstuwing visserij research vaartuig.
- Slingerstabilisatie d.m.v. gewichten.
- Oscillatie en/of stabilisatie van de slingerbeweging d.m.v.
roer.
- Gedrag-sleepboot op zee t.a.v. bewegingen en weerstand.
- Eindige elementen methoden toegepast op de berekening van
toegevoegde massa en demping (van offshore constructies).
- Berekening hydrodynamische krachten op een catamaran.
- Bewegingen van een SWATH in golven met invloed van vinnen.
- Zeegangsgedrag planerende boten.
- Kapseizen reddingsboten.
- Zware lading schepen, stabiliteit tijdens laden en lossen.
- Broachen van snelle kleine vaartuigen.
- Duwvaart, manoeuvreren met 6 baks combinaties.
- Scheepsbewegingen t.g.v. golven op ondiep water.
- Optimalisatie van de scheepsvorm i.v.m. scheepsbewegingen.
- Onderzoek naar een uit weerstands- en voortstuwingsoogpunt
gunstige scheepvorm.
- Studie betreffende wrijvingsweerstand of golfweerstand, de
berekening of experimentele bepaling daarvan, het onderzoek van factoren die ze
beïnvloeden.
- Een studie betreffende de eigenschappen van scheepsschroeven,
schroeven in straalbuizen, Voith-Schneider propellers, contraroterende schroeven of andere
voortstuwers, in stil water of in golven.
- Onderzoek van de interactie schip-voortstuwer.
- Onderzoek naar factoren die cavitatie beïnvloeden.
- Bepaling van relatie tussen rompvoren en volgstroom.
- Ontwerpen van scheepsschroeven met draaglijn-theorie.
- Weerstandspredictie van catamaran, hydrofoils.
- Onderzoek aan straalbuizen.
- Reductie van bewegingen van een olie opslagtanker.
- Gedrag van planerende vaartuigen in hoge golven.
Vakgroeponderzoek
Het onderzoek in het laboratorium voor Scheepshydromechanica heeft thans betrekking op
voornamelijk de volgende onderwerpen:
- Snelle en geavanceerde schepen.
- Het gedrag afgemeerde constructies in golven, wind en stroom.
- Zeegangseigenschappen en stabilisatie van de bewegingen.
- Windschepen, zeilende vrachtschepen en jachten.
- Cavitatie op profielen.
Verplichte vakken:
Vakcode
|
Vaknaam
|
College-uren
|
Stp.
|
a108
|
Numerieke analyse C2 |
2/2/0/0 |
3 |
lr44 |
Aërodynamica 1 |
4/0/0/0 |
2 |
lr45 |
Aërodynamica 2 |
0/0/2/2 |
2 |
mt514
|
Scheepsbewegingen en sturen 2
|
0/0/2/2 |
2 |
mt515
|
Weerstand en voortstuwing 2
|
0/0/2/2 |
2 |
wi260 |
Continuüm mechanica |
0/0/4/3 |
3,5 |
Aanbevolen keuzevakken
Vakcode
|
Vaknaam
|
College-uren
|
Stp.
|
a110a |
numerieke stromingsleer A |
2/2/0/0 |
2 |
a110b |
numerieke stromingsleer B |
0/0/2/2 |
2 |
a180a |
Fourier- en laplace transformaties
|
0/0/2/2 |
2 |
a180b |
Complexe analyse |
0/4/0/0 |
2 |
lr56I |
Num. Methoden in de
vliegtuigaërodynamica 1 |
0/0/2/2 |
2 |
mt212
|
Maritieme werktuigbouwkunde 3
|
0/0/4/0 |
2 |
mt411
|
Offshore 2 |
0/0/2/2 |
2 |
Webmaster terug naar: Inhoudsopgave