Vakcode: mt211
Vaknaam: Maritieme werktuigkunde 2

Het betreft een college
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde & Maritieme Techniek
Docent(en): Grimmelius, ir. H.T.

Tel.: 015-2782746


Trefwoorden:
Total energy systemen, koelinstallaties en compressoren, luchtbehandeling en ventilatie, electrische (voeding)installaties, dynamisch gedrag van installaties

Cursusjaar: 3
Dimester: 4/0/0/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: -
Toetsvorm: schriftelijk
Tentamenperiode: 1, 3
(zie jaarindeling)

Voorkennis: mt210, wb1221, wb1120
Wordt vervolgd door: mt212, mt213
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Total energy systemen;
    1. gebruik van de voortstuwingsinstallaties voor andere energiebehoeftes, aandrijving van werktuigen, asgeneratoren, afvalwarmtebenuttingssystemen
    2. asgeneratoren, methodes voor constant houden van de netfrequentie, glijdende netfrequentie
    3. afvoergassen stoomsystemen t.b.v. verwarming en aandrijving van generatoren
  • Koelinstallaties en compressoren:
    1. CARNOT proces voor arbeidslevering en voor koeling
    2. compressie-koelproces, koelfactor, exergetisch rendement, proces in T,s en p,h-diagram
    3. compressoren, types, werking, rendementen
  • Luchtbehandeling en ventilatie:
    1. doel, functies, hoofdcomponenten
    2. eigenschappen van vochtige lucht, Mollier diagram
    3. warmte-, vocht- en CO2-belasting voor luchtbehandelingssystemen, ontwerpcondities
    4. enkele processen m.b.t. luchtbehandeling: menging, verwarming, koeling, bevochtiging
    5. opbouw van enkele scheepsluchtbehandelingssystemen, energetische berekeningen
  • Electrische (voeding)installaties:
    1. hoofdcomponenten, karakteristieken van electromotoren/generatoren, electrische belasting, aantal en capaciteit van generatoren en omvormers, lay-out van voedingssystemen, schakelborden
  • Dynamisch gedrag van installaties:
    1. dynamisch gedrag van een dieselmotor-voortstuwingsinstallatie, bewegingsvergelijkingen voor het schip en de voorstuwingsinstallatie, koppel- en stuwkracht als functie van scheepssnelheid en schroeftoerental: Robinson diagrammen, aanzet tot de simulatie van het dynamisch gedrag
College materiaal:
J. Klein Woud, "Maritieme werktuigkunde 2", 1993
Referenties vanuit de literatuur:
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Het kunnen ontwerpen van scheepshulpsystemen. Het begrijpen van het dynamische gedrag van machines
Computer gebruik:
Practicum:
Ontwerp component:
Het ontwerpen van scheepshulpsystemen
Percentage ontwerponderwijs: 100%