Vakcode: mt311
Vaknaam: Scheepvaart en exploitatie van schepen

Het betreft een College
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Wijnolst, prof.dr.ir. N.

Tel.: 015-2784682


Trefwoorden:
scheepvaartsegmenten;scheepsnieuwbouw, relatie scheepvaart en wereldhandel, reisberekeningen, capital, operating, voyage cost, chartering, ship performance; ship management, sale & purchase, scheepsfinanciering, schepen in de vervoersketen, intermodalvervoer, shortsea shipping, ontwerp innovatie en kreativiteitstechnieken

Cursusjaar: 3
Dimester: 4/0/0/0
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 1
(zie jaarindeling)

Voorkennis: -
Wordt vervolgd door: mt312
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • overzicht wereld scheepvaart en scheepsbouw
  • vraag- en aanbodtheorie scheepvaart
  • Nederlandse rederijen en het Nederlandse scheepvaartbeleid
  • Nederlandse maritieme infrastruktuur
  • relatie reder en scheepswerf in het ontwerpproces
  • video's rederijen; beursspel transportfondsen
  • exploitatiekosten van schepen
  • konkurrentievergelijking Nederlandse vlag scheepvaart
  • containerscheepvaart en reisberekeningen
  • optimale snelheid van schepen
  • charteren van schepen, rol shipbroker
  • ship performance en claims
  • Baltic Freight Index Futures; video Baltic Exchange
  • sale & purchase, demolition of ships
  • rederij organisatie en (strategisch) management
  • ship registers, financiering van schepen
  • selfunloading bulk carriers
  • fysieke distributie; logistieke keten/ intermodaal transport
  • modelvorming in de scheepvaart
  • kreativiteit, problem solving, opportunity search; oefening kreativiteit
  • innovatie ontwerp methodologie
  • video's innovaties: snelle schepen, COB-schepen
  • bezoek rederij
College materiaal:
Shipping; prof.dr.ir. N. Wijnolst
Referenties vanuit de literatuur:
  • Edward DeBono, Opportunity Search
  • Jaarverslagen Transportfondsen
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Beurspel, jaarverslagen en abonnement op het Nieuwsblad Transport, alsmede een bezoek aan een rederij moeten de kennis van de maritieme sector vergroten en de student enthousiasmeren; het kollege is relevant voor maritieme, logistieke en civiele techniek studenten
Doel:
  • de rol van het schip en de scheepvaart in de logisitieke keten
  • inzicht in de relatie tussen kosten en opbrengsten van schepen en het ontwerp
  • de struktuur van scheepvaart- en scheepsbouwmarkten en de relatie met andere disciplines
  • de rol van kreativiteit en innovatie in het ontwerpproces van schepen
  • het inzicht verschaffen in de toekomstige werkomgeving van ingenieurs
Computer gebruik:
geen
Practicum:
geen
Ontwerp component:
kennis van scheepvaart is voorwaarde voor de ontwerp innovatie in de scheepsconcepten; kollege creNert een basis voor het kollege mt312 Ontwerp innovatie in de scheepvaart.
Percentage ontwerponderwijs: 20%