laatst gewijzigd: 02/05/2003

Vakcode: mt520

Vaknaam: Weerstand en Voortstuwing 2

ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een college

ECTS studiepunten: 2

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Koning Gans, dr.ir. H.J. de

Tel.:  015-27 81852

Trefwoorden:

Stromingsmodel, Vereenvoudigingen van de sromingsmodellen, Potentiaaltheorie, Stationaire vrije vloeistofoppervlak theorie, Omstromingsberekeningen rondom profiel, Lifting line theorie, Schroefontwerp-

Cursusjaar:

BSc 3e jaar

Semester:

1A

Coll.uren p/w:

3

Andere uren:

 

Toetsvorm:

Schriftelijk

Tentamenperiode:

1A, 2A

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis: mt518, wb1127

Wordt vervolgd door:

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Overzicht van programmatuur voor het berekenen van de omstroming van romp en voortstuwer. Uit-gangspunten en berekeningstechnieken. Aan de orde komen het gebruik van bewegingsvergelijkingen, potentiaal berekeningen, Navier Stokes oplossingen, linearisaties, invloed van viscositeit, grenslagen.

College materiaal:

College Diktaat

Referenties vanuit de literatuur:

Principle of Naval Architecture

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Open boek tentamen

Leerdoelen:

-          Het begrijpen van de Navier Stokes Vergelijkingen, Het kunnen afleiden van eenvoudige stromingsmodellen (zoals Euler- grenslaag- en potentiaal-vergelijkingen ) en weten welke fysica er achter steekt.  Het kunnen toepassen van de juiste randvoorwaarde  bij de bovengenoemde stromingsmodellen. Het kunnen toepassen van elementaire potentiaal-oplossingen. Het kunnen afleiden van de vrijvloeistof  oppervlakte stromingen. Begrijpen van diverse numerieke stromingsmodellen en weten waar deze stromingsmodellen op zijn gebaseerd en wanneer deze numerieke modellen mogen worden toegepast.

-          Het begrijpen van de omstroming van profielen en het kunnen uitrekenen van de locale snelheden en drukken op het oppervlak van het profiel, met behulp van profieltabellen. Kennismaken met de dragende lijn theorie.  Het kunnen reproduceren van geļnduceerde snelheden met behulp van de dragende lijn theorie. Het kunnen toepassen van de dragende lijn theorie voor het schroefontwerp.

Computer gebruik:

Practicum:

Ontwerp component:

Percentage ontwerponderwijs:  .. %