laatst gewijzigd: 22/10/2004

Vakcode: mtp202

Vaknaam: Op Volle Sterkte

ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een project

ECTS studiepunten: 4.5

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Vink, ir. J.H., J.C.Drooger,

T. Heijer, M.J. van den Hoven

Tel.:  015-27 85923

Trefwoorden:

Scheepsconstructies, construeren, constructief ontwerp, klassebureaus, grootspant, langsscheepse sterkte,

Risico, hazard-barrier-target-model, falen, boom analyses, FTA, FMEA, ETA

Verantwoordelijkheid, verantwoord handelen als ingenieur, beroepscodes, zelfregulering, ethische aanvaardbaarheid, aansprakelijkheids modellen

Cursusjaar:

BSc 2e jaar

Periode:

2

Coll.uren p/w:

 

Andere uren:

17

Toetsvorm:

project

Tentamenperiode:

2

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis:  mtp104, mt802, mk6010TU, wb1112mt, mt825

Wordt vervolgd door:

mt803, mt731

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Uitgangspunt van het project is het vergaren, toepassen en integreren van kennis met betrekking tot:

  1. Construeren en sterkte:

    Ontwerpen, berekenen en analyseren van de hoofd constructie van de scheepsromp.

  2. Veiligheidskunde:

    Opbouwen van bewustzijn van de risico’s in de dagelijkse praktijk van de ingenieur en inzicht geven in instrumenten om die risico’s te identificeren en te beheersen.

  3. Ethiek:

    Het herkennen, analyseren en oplossingsgericht redeneren over ethische en maatschappelijke problemen waarmee ingenieurs in de beroepspraktijk te maken krijgen.

 

De kennis wordt toegepast door het aanbieden van verschillende oefeningen en cases, waarbij de integratie van veiligheidskunde en ethiek met het maritieme vakgebied wordt bereikt door de betreffende oefeningen zo veel mogelijk te projecteren op algemene en constructieve problemen uit de dagelijkse praktijk van de maritieme ingenieur.

College materiaal:

  • Projectbeschrijving voor mtp202: “Op Volle Serkte”. J.H. Vink

  • Sterkteberekening voor een bodemconstructie , November 2003. J.C. Drooger, ir. J.H. Vink.

  • Geselecteerde voorschriften van Lloyd’s Register of Shipping, July 2001.

  • Handleiding programma SWBM, September 2003. G. de Jong, J.H. Vink.

  • Handleiding RulesCalcV3.0 , November 2004. J.C. Drooger, J.H. Vink.

  • Handleiding NUPAS/Cadmatic, mtp201. Juli 2004. J.C. Drooger

  • Inleiding Constructieleer Maritieme Techniek: mt802, Augustus 2004. Dictatenverkoop.

  • Profielenboek. Ter inzage op de PC-zaal van MT.

  • Ethiek en Techniek: Syllabus (mtp202), Oktober 2001: S. Roeser. Dictatenverkoop TBM.

  • Inleiding Algemene Veiligheidskunde (syllabus college VK1), uitgave 2000: A.R. Hale et al. Dictatenverkoop TBM.

Referenties vanuit de literatuur: geen

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Van het P-programma dienen minstens 30 EC behaald te zijn, waaronder de projecten mtp101, mtp102, mtp103 en mtp104 en de projectweek, mt020 en de volgende eerste jaars vakken (cijfer >= 4.5): mt802, mk6010TU, wb1112mt

Leerdoelen:

Construeren en sterkte: de student is in staat om:

  1. de voorschriften van klassebureaus te interpreteren en toe te passen voor de constructie in het grootspant van een schip,

  2. een gefundeerde keuze te maken met betrekking tot de te gebruiken staalsoort,

  3. een weloverwogen keuze te maken voor de constructieve indeling in de grootspant doorsnede, rekening houdend met de invloed ervan op gewicht, productie kosten etc.,

  4. de berekende constructie met details m.b.v. het tekenpakket NUPAS weer te geven,

  5. met behulp van de stijfheid en sterkte principes de optredende spanningen (primair, regionaal lokaal en samengesteld) te berekenen voor de dubbele bodem constructie.

 

Veiligheidskunde: de student is in staat om:

  1. de gevaren en risico’s van zijn (technisch) handelen te onderkennen,

  2. de risico’s in een eenvoudig model samen te vatten en de mogelijkheden en beperkingen hiervan te begrijpen.

 

Ethiek: de student is in staat om:

  1. de verschillende manieren te herkennen waarop begrippen als verantwoordelijkheid en morele of maatschappelijke verantwoordelijkheid in het taalgebruik gehanteerd worden, en om de verschillende opvattingen over de verantwoordelijkheid van ingenieurs te herkennen,

  2. de mogelijke functies en beperkingen van beroepscodes te begrijpen,

  3. de barrières te herkennen die ingenieurs veelal ondervinden in de beroepspraktijk als ze verantwoord willen handelen,

  4. te reflecteren op de vraag in hoeverre zelfregulering met betrekking tot ethische kwesties door ingenieurs mogelijk en wenselijk is,

  5. te reflecteren op de vraag in hoeverre op basis van risico-analyses conclusies getrokken kunnen worden over de ethische aanvaardbaarheid van risico’s,

  6. de opvattingen over aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid van organisties te beoordelen.

 

CASE “ESTONIA”: de student is in staat om:

  1. een risicoanalyse in groepsverband te maken en de resultaten ervan te presenteren,

  2. de ethische keuzes in de uitwerking van de risicoanalyse te herkennen en deze te verdedigen,

  3. argumenten te formuleren en te verdedigen ten aanzien van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van actoren.

 

Computer gebruik: ja, toepassen van diverse programmas: RulesCalc, SWBM, NUPAS

Practicum: project

Ontwerp component:

Maken van het constructief ontwerp van de grootspant doorsnede voor een schip, uitwerken van de afmetingen van de verbanddelen, tekenen van de constructie en analyseren van de spanningen die tijdens gebruik in de ontworpen constructie zullen optreden.

Percentage ontwerponderwijs:  60 %