Faculteit Ontwerp, Constructie en Productie
Verslag: Opleidingscommissie Werktuigbouwkunde van 7 november 2000.
Aanwezig: Dijkstra (voorzitter), Cramer, Gerstel, Monkhorst, Nijveldt, van Oosten, Versteegh, Wieringa, Van Woerkom, Woudstra
Afwezig: Eden, Miedema
Verslag: Karreman
1. Opening/Mededelingen
· Abet-visitatie zal van 6-8 december plaatsvinden.
· Stijfheid en Sterkte. Er is een convocatie uitgegaan voor een bijeenkomst met betrokken docenten en studenten. Eind november zal de bijeenkomst plaatsvinden.
· Blackboard: Monkhorst (Wb) en Waals (MT) werken er aan. Het gaat goed. In januari 2001 zal de basisstudie Wb ingevoerd zijn in Blackboard.
· Publicatiewijzer: Er vindt een bijeenkomst plaats voor hoogleraren en uhd’s op 9 november om 1600 uur in zaal C over het nieuwe systeem om publikaties te honoreren.
Er zijn geen ingekomen stukken.
3. Advies t.a.v. voorgenomen besluit benoeming Opleidingsdirekteur Werktuigbouwkunde
Zie OCWB-NS-115
De OCWB zou graag een toelichting zien t.a.v. de volgende zaken:
- Binnen welke struktuur gaat de opleidingsdirekteur functioneren? Wat zijn zijn bevoegdheden?
- Beheert de opleidingsdirekteur het budget?
- Wat is de verhouding opleidingsdirekteur – opleidingsmanager – opleidingscommissie?
Wat is de relatie opleidingsdirekteur Wb en opleidingsdirekteur MT? Eenvoudig gezegd: hoe gaat hij om met de “2 petten” (ter verduidelijking de funkties opleidingsdirekteur MT en Wb worden door één persoon bekleed)?
De OCWB spreekt haar bezorgdheid uit over het feit dat er nog zoveel zaken onduidelijk zijn t.a.v. deze benoeming.
De voorzitter schrijft een reactie van de OCWb aan de dekaan.
Zie OCWB-NS-115 (aanbevelingen uit Visitatierapport)
Ad 6.1
Missiedoelen en doelstellingen opleiding.
Er zal per studiejaar een discussie worden gestart over wat de student moet kennen van en kunnen met de stof. Het instellingsbeleid kan hier niet los van worden gezien.
In welke vorm dit zal plaatsvinden is nog onduidelijk. Wel zal getracht moeten worden voldoende draagvlak te creëren voor eventuele wijzigingen. Ook het beter op elkaar afstemmen van studie onderdelen en de vormen waarin deze verzorgd worden zal aan de orde gesteld moeten worden.
Ad 6.2. Integratie fundamentele vakken.
De meer fundamentele vakken dienen beter in de projecten geïntegreerd te worden.
Dit punt moet nog worden uitgediept, waarbij een nauwe samenwerking tussen docenten van de fundamentele vakken en de project-teams nodig zal zijn.
Ad 6.3. Studie-advisering verbeteren.
Een persoonlijk kontakt tussen studie-adviseurs en eerstejaars studenten is van groot belang. Er zijn diverse mogelijkheden om dit kontakt te verbeteren (oproepen studenten met een negatief advies + vervolgoproepen, begeleiders per groepje studenten aanstellen, studenten oproepen, die alleen bepaald soort vakken halen, b.v. projecten etc.etc), maar er is dan miischien een hogere personele inzet nodig om dit te kunnen realiseren.
Ad 6.5.Werkdruk
t.g.v. reorganisatie verminderen zodat curriculum verbeterd kan worden.
De OCWB ondersteunt dit punt van harte
Ad 6.6. Werkplekken voor de projecten.
De werk ruimten voor de thematische projecten worden als storend ervaren. Dit blijft een bron van zorg.
Ad 6.10. Internationale kontakten.
Binnenkort komt hier voorlichting over.
Ad 6.11. Verbeteren interne kwaliteits bewakingssysteem en ervaring alumni gebruiken.
Dit punt komt nog terug.
5.Problemen rond het vak Differentiaalvergelijkingen.
Dit 2e jaarsvak wordt nu 6 uur per week gegeven. Dit is te geconcentreerd, ook volgens de docent.
Voorlopig wachten we eerst de tentamenresultaten af. Eventueel kan een extra herkansing worden ingelast.
Volgend jaar kan het vak desgewenst weer in 2 of 3 delen worden gegeven met b.v. wel één tentamen.
De voorzitter zal met de docent overleggen.
6. Richtlijn instellingspakket en clusterpakketten.
Het instellingspakket wordt dwingend ingevoerd bij alle opleidingen. Het is belangrijk dat de opleiding voor een deel kan bepalen wat er in het programma komt, welke onderwerpen b.v., hoe snel de stof gaat, wie het “voordraagt” etc.
Bij de volgende vergadering wordt Wisse uitgenodigd om hier iets meer over te vertellen.
7. Meerjarenbeleidsplan (concept)
Toelichting Nijveldt.
Geen opmerkingen. Stuk zou wat beter van stijl kunnen zijn. Suggesties daarover bij Jo Kok.
Zie OCWB-NS-118
Toelichting Nijveldt
VWO-instromers met een profiel natuur en gezondheid missen in hun pakket wiskunde B2. Het CvB wil dat deze studenten slechts kunnen starten aan een TUD-opleiding als ze vooraf deze deficientie weggewerkt hebben d.m.v. een zomercursus wiskunde van 160 uur.
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek vinden dit plan niet gewenst omdat
a) Eindhoven en Twente deze eis niet stellen en dat een nadelige invloed op de instroom kan hebben en
b) omdat practisch de gehele stof van wiskunde B2 terugkomt in het eerste studiejaar.
Ook andere opleidingen binnen de TUD denken er zo over. Dit zal aan de CvB gemeld worden.
Van Woerkom meldt dat CENS resultaten op het internet een scheef beeld geven en in het geheel niet representatief zijn. Voorstel is om pas op het Internet te publiceren als de respons groot genoeg is, b.v. hoger dan een bepaald percentage.
Nijveldt zal hierover kontakt opnemen met van der Ruijtenbeek.
Opgemerkt wordt dat nu 1e jaars MT studenten gedwongen CENS invullen als onderdeel van een project. Dan is de respons 100%.
Volgende vergadering 12 december a.s.