Faculteit Ontwerp,
Constructie en Productie
Opleidingscommissie
Werktuigbouwkunde
Verslag van de vergadering van de Opleidingscommissie
Werktuigbouwkunde van 6 februari 2001.
Aanwezig: Dijkstra (vz.), Mw. Cramer, Gerstel,
Klein Woud, Nijveldt, Wieringa,
Woudstra, Versteegh,
Afwezig: Mw.
Eden, Monkhorst, Van Oosten, Van Woerkom
Gast: Drenth
(punt 8)
Verslag: Mw.
Karreman
1. Opening.
2. Mededelingen.
·
Werkgroep Stijfheid en Sterkte: Besloten is tot het
gebruiken van een nieuw boek voor het tweede jaar. Binnenkort praat de
werkgroep verder en wordt er een bezoek aan Twente gebracht.
·
Blackboard: De docenten van het eerste jaar zijn benaderd en
zetten nu al het studiemateriaal op blackboard, ook de collegestof.
Wouter doet de voorlichting aan de
docenten (individueel) + eventueel een
cursus. Bedoeling is dat volgend jaar het gehele studieprogramma op Blackboard
komt.
·
Mededelingen Opleidingsdirectecteur.
-
Conceptstuk taakverdeling Onderwijsgang. Komt ter informatie
naar de OCWB.
- Informatie Kwaliteitsbewakingssysteem MT.
Zou bij Wb ook ingevoerd kunnen worden. Komt nog ter bespreking in de OCWB.
-
Delfts Instellingenpakket Mechanica. Groep Borst is hiermee
bezig. Stukken zijn bij de volgende vergadering beschikbaar. Klein Woud, Wisse
en Ernst hebben regelmatig gesprekken over de invulling van het
Mechanica-onderwijs i.h.k.v. het Instellingenpakket.
3. Ingekomen en verzonden stukken.
Er zijn geen nagekomen stukken.
N.a.v. OCWB-NS-122 de opzet van een commissie Wb-onderwijs
van Leeghwater: Deze commisse handelt bij klachten. Bij structurele problemen
raadpleegt deze commissie de Opleidingsdirecteur.
Het verslag wordt ongewijzigd goedgekeurd.
N.a.v. het verslag:
-
Beschikbaarheid PC-zalen. Lijkt een tijdelijk probleem. Is
hopelijk opgelost bij nieuwe inrichting.
-
Onderhoud collegezalen en andere huishoudelijke problemen.
Is door Opleidingsmanager doorgenomen met hoofd huishoudelijke dienst.
- Benaderbaarheid Homepage: Binnen twee
weken zal hier verbetering in zijn aangebracht.
5. Voorstel Opleidingsdirekteur over Vernieuwing
thematisch onderwijs.
Visitatie + eigen waarnemingen.
- te kleine projecten – te veel rapporten
- projecten monodisciplinair i.p.v. multidisciplinair
- nauwelijks integratie
met fundamentele vakken
- individuele
beoordeling moeizaam – lifters (?)
Projecten 1e jaar
- grotere omvang 1
project/kwartaal van 3 sp
- docent
opdrachtgever + docententeam. Geen themaleider (coördinatie is te zwak)
- docententeam: 2 of
3 Wb gebieden + fundamenteel gebied (b.v. mechanica)
- 1
projectbeschrijving/kwartaal -
opsplitsing in deeltaken
- 1 verslag/kwartaal
- beoordelaar
(docent opdrachtgever)
- naast project zelfwerkzaamhed,
mentorbijeenkomsten, ook instructies door docententeam. Hiervoor iedere
week 2 uur beschikbaar
- projectverslag/presentatie:
groepsbeoordeling
projecttentamen
(eenvoudige toets): individuele beoordeling
individueel
eindcijfer.
- betere/meer uitgebreide training mentoren. Er
zullen mentoren geselecteerd worden voor een periode van meerdere jaren. Ze
moetenm wel wb (of vergelijkbare) achtergrond hebben om ook voldoende
inhoudelijk te kunnen begeleiden.
Dit punt zal nog verder worden uitgewerkt.
7. Technische Marketing.
Besloten wordt een werkgroepje op te richten met de volgende
bemanning: Gerstel (vz.), Wieringa en een student. Dit werkgroepje zal zich nog
eens bezinnen over het wel dan niet handhaven van de afstudeervariant
Technische Marketing. Het werkgroepje zal haar bevindingen bespreken met Santema
en vervolgens verslag uitbrengen in de OCWB.
Gast: Drenth
Drenth vertelt hoe het huidige IOP loopt.
Studenten, die IOP1 volgen, hebben vaak niet genoeg kennis
van de sterkteleer. Klein Woud, Drenth en Wisse zouden hierover een keer moeten
praten.
De relatie Ontwerpen – Vervaardigen is niet altijd
duidelijk. Klein Woud, Drenth, mw. Buiting en Willemse zouden hierover een keer
moeten praten.
De plaats van Rapportage in het 2e jaar lijkt een
beetje mosterd na de maaltijd. Deze tijd zou effectiever gebruikt kunnen
worden. Hierover zijn de meningen verdeeld.
9. Tweedejaarsachterblijvers.
Dit punt i.v.m. ziekte van Mw. Eden de volgende vergadering
behandeld worden.
10. Verroostering vakken basisstudie
Eerste jaar:
De opleidingsdirekteur zal in de volgende vergadering met
een voorstel komen voor de verroostering van de 1e jaarsvakken.
Aandachtspunten zijn vooral:
Een meer evenwichtige studielastverdeling, het minder
versnipperen van vakken en projecten over meerdere kwartalen., het volgen van
het instellingenpakket Wiskunde en Mechanica, het op elkaar afstemmen van de 1e
jaarsvakken.
Tweede en derde jaar:
Van Luik en studentengeleding zullen zich beraden over het
tweede en derde jaar in het volgende studiejaar.
M.b.t. het tweede jaar: Het vak differentiaalvergelijkingen
moet anders ingeroosterd worden. De stage lijkt soms ook problemen te geven.
M.b.t. het derde jaar: IP3 moet aangepast worden, is niet te
combineren met de rest van het programma.
Het procesproject verloopt rommelig.
Pas in het jaar 2002-2003 zal het tweede jaar geheel
vernieuwd worden en aangepast worden op het nieuwe eerstejaarsprogramma van
2001-2002; het jaar daarna het derde jaar.
11. Rondvraag.
Geen onderwerpen.
12. Sluiting.