OCWb                                                                             

Faculteit Ontwerp, Constructie en Productie

Opleidingscommissie Werktuigbouwkunde

 

 

Verslag van de vergadering van de Opleidingscommissie Werktuigbouwkunde van 6 februari 2001.

 

Aanwezig:       Dijkstra (vz.), Mw. Cramer, Gerstel, Klein Woud,  Nijveldt, Wieringa, Woudstra, Versteegh,

 

Afwezig:          Mw. Eden, Monkhorst, Van Oosten, Van Woerkom

 

Gast:               Drenth (punt 8)

 

Verslag:          Mw. Karreman

 

 

 

 

 

1. Opening.

 

2. Mededelingen.

·         Werkgroep Stijfheid en Sterkte: Besloten is tot het gebruiken van een nieuw boek voor het tweede jaar. Binnenkort praat de werkgroep verder en wordt er een bezoek aan Twente gebracht.

·         Blackboard: De docenten van het eerste jaar zijn benaderd en zetten nu al het studiemateriaal op blackboard, ook de collegestof.

Wouter doet de voorlichting aan de docenten (individueel) + eventueel  een cursus. Bedoeling is dat volgend jaar het gehele studieprogramma op Blackboard komt.

·         Mededelingen Opleidingsdirectecteur.

-          Conceptstuk taakverdeling Onderwijsgang. Komt ter informatie naar de OCWB.

-     Informatie Kwaliteitsbewakingssysteem MT. Zou bij Wb ook ingevoerd kunnen worden. Komt nog ter bespreking in de OCWB.

-          Delfts Instellingenpakket Mechanica. Groep Borst is hiermee bezig. Stukken zijn bij de volgende vergadering beschikbaar. Klein Woud, Wisse en Ernst hebben regelmatig gesprekken over de invulling van het Mechanica-onderwijs i.h.k.v. het Instellingenpakket.

 

3. Ingekomen en verzonden stukken.

Er zijn geen nagekomen stukken.

N.a.v. OCWB-NS-122 de opzet van een commissie Wb-onderwijs van Leeghwater: Deze commisse handelt bij klachten. Bij structurele problemen raadpleegt deze commissie de Opleidingsdirecteur.

 

 

 

4. Verslag vergadering van 12-12-2001

Het verslag wordt ongewijzigd goedgekeurd.

N.a.v. het verslag:

-          Beschikbaarheid PC-zalen. Lijkt een tijdelijk probleem. Is hopelijk opgelost bij nieuwe inrichting.

-          Onderhoud collegezalen en andere huishoudelijke problemen. Is door Opleidingsmanager doorgenomen met hoofd huishoudelijke dienst.

-      Benaderbaarheid Homepage: Binnen twee weken zal hier verbetering in zijn aangebracht.

 

 

5. Voorstel Opleidingsdirekteur over Vernieuwing thematisch onderwijs.

 

Aanleiding

Visitatie + eigen waarnemingen.

-  te kleine projecten – te veel rapporten

-  projecten monodisciplinair i.p.v. multidisciplinair

-  nauwelijks integratie met fundamentele vakken

-  individuele beoordeling moeizaam – lifters (?)

 

Projecten 1e jaar

-  grotere omvang 1 project/kwartaal  van 3 sp

-  docent opdrachtgever + docententeam. Geen themaleider (coördinatie is te zwak)

-  docententeam: 2 of 3 Wb gebieden + fundamenteel gebied (b.v. mechanica)

-  1 projectbeschrijving/kwartaal  - opsplitsing in deeltaken

-  1 verslag/kwartaal

-   beoordelaar (docent opdrachtgever)

-  naast project zelfwerkzaamhed, mentorbijeenkomsten, ook instructies door docententeam. Hiervoor iedere week  2 uur beschikbaar

-    projectverslag/presentatie: groepsbeoordeling

     projecttentamen (eenvoudige toets): individuele beoordeling

     individueel eindcijfer.

-    betere/meer uitgebreide training mentoren. Er zullen mentoren geselecteerd worden voor een periode van meerdere jaren. Ze moetenm wel wb (of vergelijkbare) achtergrond hebben om ook voldoende inhoudelijk te kunnen begeleiden.

Dit punt zal nog verder worden uitgewerkt.

 

7. Technische Marketing.

Besloten wordt een werkgroepje op te richten met de volgende bemanning: Gerstel (vz.), Wieringa en een student. Dit werkgroepje zal zich nog eens bezinnen over het wel dan niet handhaven van de afstudeervariant Technische Marketing. Het werkgroepje zal haar bevindingen bespreken met Santema en vervolgens verslag uitbrengen in de OCWB.

 

8. Ontwerponderwijs

Gast: Drenth

Drenth vertelt hoe het huidige IOP loopt.

Studenten, die IOP1 volgen, hebben vaak niet genoeg kennis van de sterkteleer. Klein Woud, Drenth en Wisse zouden hierover een keer moeten praten.

De relatie Ontwerpen – Vervaardigen is niet altijd duidelijk. Klein Woud, Drenth, mw. Buiting en Willemse zouden hierover een keer moeten praten.

De plaats van Rapportage in het 2e jaar lijkt een beetje mosterd na de maaltijd. Deze tijd zou effectiever gebruikt kunnen worden. Hierover zijn de meningen verdeeld.

 

9. Tweedejaarsachterblijvers.

Dit punt i.v.m. ziekte van Mw. Eden de volgende vergadering behandeld worden.

 

10. Verroostering vakken basisstudie

 

Eerste jaar:

De opleidingsdirekteur zal in de volgende vergadering met een voorstel komen voor de verroostering van de 1e jaarsvakken.

Aandachtspunten zijn vooral:

Een meer evenwichtige studielastverdeling, het minder versnipperen van vakken en projecten over meerdere kwartalen., het volgen van het instellingenpakket Wiskunde en Mechanica, het op elkaar afstemmen van de 1e jaarsvakken.

 

Tweede en derde jaar:

Van Luik en studentengeleding zullen zich beraden over het tweede en derde jaar in het volgende studiejaar.

M.b.t. het tweede jaar: Het vak differentiaalvergelijkingen moet anders ingeroosterd worden. De stage lijkt soms ook problemen te geven.

M.b.t. het derde jaar: IP3 moet aangepast worden, is niet te combineren met de rest van het programma.

Het procesproject verloopt rommelig.

Pas in het jaar 2002-2003 zal het tweede jaar geheel vernieuwd worden en aangepast worden op het nieuwe eerstejaarsprogramma van 2001-2002; het jaar daarna het derde jaar.

 

11. Rondvraag.

 

Geen onderwerpen.

 

12. Sluiting.