Faculteit Ontwerp,
Constructie en Productie
Opleidingscommissie
Werktuigbouwkunde
Verslag van de vergadering van de Opleidingscommissie
Werktuigbouwkunde van
10 april 2001.
Aanwezig: Dijkstra (vrz.) tot halverwege punt 6, Cramer, Eden, Nijveldt, Klein Woud,
Monkhorst, van Oosten, Versteegh, Wieringa, van Woerkom..
Afwezig: Dijkstra (vanaf halverwege punt 6), Gerstel,
Woudstra.
Na het vertrek van Dijkstra neemt Wieringa het
voorzitterschap over.
Verslag: Mw. Karreman
1. Opening/Mededelingen.
·
Stand van zaken Stijfheid en Sterkte. Toelichting van
Woerkom:
Het
programma voor Stijfheid en Sterkte bestrijkt 3 studiejaren.
In het eerste jaar zal het
Instellingspakket gevolgd gaan worden.
Over het tweede jaar is de
werkgroep druk aan het beraadslagen. De werkgroep heeft een bezoek aan
Eindhoven gebracht en daar wat ideeën opgedaan m.n. over het werken in kleine
instructiegroepjes van studenten onder begeleiding van diverse docenten in
combinatie met een college. Er worden zo meer oefeningen gedaan en minder
colleges gegeven.
Voor het tweede jaar zal volgend
jaar gebruik gemaakt worden van een nieuw boek.
Het derde jaar wordt sterk bepaald
door het tweede jaar. De werkgroep praat verder.
·
Blackboard: Vordert gestaag. Monkhorst is bezig eerstejaars projecten
op blackboard te zetten. Versteegh is met IP3 bezig. Misschien is het handig om
per vakgroep/sectie iemand aan te wijzen die verantwoordelijk is voor de vakken
die door de vakgroep/sectie verzorgd worden.
·
Derdejaars Procesproject: Het aantal studiepunten dat wordt toegekend aan dit
project lijkt nu wat te laag gezien de daadwerkelijke studielast. Eerder dit
jaar was de studielast duidelijk te laag.
Nijveldt zal aan het einde van het
semester samen met bijv. van der Zanden dit project evalueren.
2 .Ingekomen en verzonden stukken.
Nagekomen:
·
OCWB-NS-134 Stuk van commissie Wb-onderwijs (studenten) over
de studielastverdeling. Dit stuk zal de volgende vergadering behandeld onder
het agandapunt studeerbaarheid. Van Oosten zal dan uitleggen hoe hij de de resultaten, die in dit stuk zijn
opgenomen, heeft berekend.
·
OCWB-NS-135 Basisstudie Wb van 2001-2002. Dit stuk zal bij
punt 6 behandeld worden.
3. Verslagen vergadering 6 februari en 13 maart 2001.
·
Verslag 6 februari 2001: punt 2 “nieuw boek voor het eerste
jaar” moet zijn “nieuw boek voor het tweede jaar”.
Het verslag wordt goedgekeurd.
·
Verslag 13 maart 2001: dit verslag wordt ongewijzigd
goedgekeurd.
4. CENS 3e periode.
Toelichting Nijveldt.
De respons in de 3e periode lijkt aanzienlijk lager dan in
de vorige periodes. Er wordt binnen de OCWB gezocht naar een manier om de studenten zover te krijgen dat ze deze
evaluatie wel invullen, bijvoorbeeld door CENS te laten invullen bij de aftrap
van een project aan het begin van een nieuwe onderwijsperiode. Op die manier
kan de CENS van de vorige periode worden ingevuld. Alleen de evaluatie van de
laatste periode wordt dan een probleem, omdat deze dan pas in augustus of in de eerste periode van het volgende jaar kan worden ingevuld.
Nijveldt en Klein Woud zullen zich buigen over mogelijke
oplossingen.
Overigens lijkt een respons van 50% al wel voldoende te zijn
om betrouwbare informatie te krijgen.
5. Concept rooster nieuwe 1e, 2e en 3e
jaar.
Zie OCWB-NS-135
Komend studiejaar gaat het nieuwe programma voor het 1e jaar in. Het jaar daarop het
tweede jaar en een jaar later het derde jaar.
De opleidingsdirekteur presenteert tijdens deze vergadering
een eerste voorstel voor de indeling van het tweede- en derde jaars. Het eerste
jaar is in de vorige vergadering al ter
sprake gekomen.
Uitgangspunten bij de vernieuwing van het programma zijn:
-
Het clusteren van vakken
-
Vereenvoudigen van het rooster.
-
Vak geven, direkt afrekenen.
-
Minimaliseren kontakturen.
-
Geen projecten parallel in één onderwijsperiode.
-
Instrukties bij projecten.
In het voorstel voor het tweede jaar wordt aan de
bovengenoemde uitgangspunten op de
volgende manier gestalte gegeven
Het rooster bevat 5 clusters:
2 clusters van fundamentele vakken
·
een cluster Wiskunde,
·
een cluster Mechanica en Fundamentele Werktuigbouwkunde
3 clusters die de projecten omvatten van ieder 6
studiepunten, t.w.
Het energieproject zou extra studiepunten toegekend krijgen,
die onder meer voor ethiek, economie, duurzaamheid zouden kunnen worden
gebruikt.
De ingangseisen voor de 2e-jaarsprojecten zijn
vrij laag maar dwingen de student toch naas6t de projecten een paar
fundamentele vakken te halen in het eerste jaar.
De a-, b- en c groep worden evenwichtig verdeeld over het
rooster, zodanig dat er blokken van 10 sp ontstaan per onderwijsperiode. De
a-groep is voor de nominale
student.
De stage verhuist naar einde van de 4e
onderwijsperiode.
In het voorstel voor het derde jaar wordt aan de eerder
genoemde uitgangspunten op de volgende manier gestalte gegeven:
Het programma bevat 5 clusters:
2 clusters, waarvan
3 projecten, die ieder 2 keer worden aangeboden
De keuzevakken (4 sp) in het derde jaar vervallen. Deze 4 sp
komen ten goede aan het Kandidaatsproject.
De OCWB kan zich in grote lijnen vinden met de opzet van de
voorstellen.
Nijveldt en Klein Woud werken dit voorstel nog verder uit.
Zij zullen met alle betrokken docenten contact opnemen en zullen met name nog
kijken naar de studielastverdeling en n.a.v. een opmerking van de
studentengeleding naar het loskoppelen van het Management Game van het IP3.
5. Voortgang werkgroep Technische Marketing.
Toelichting Wieringa
De werkgroep Technische Marketing zal binnenkort een gesprek
aangaan met de heer Santema en daarna verslag uitbrengen in de OCWB.
Geen opmerkingen.
7. Sluiting.
Volgende vergaderingen: 8 mei, 12 juni en 10 juli a.s.