OCWb                                                                             

Faculteit Ontwerp, Constructie en Productie

Opleidingscommissie Werktuigbouwkunde

 

 

 

Verslag van de vergadering van de Opleidingscommissie Werktuigbouwkunde van

10 april 2001.

 

Aanwezig: Dijkstra (vrz.) tot halverwege punt 6,  Cramer, Eden, Nijveldt, Klein Woud, Monkhorst, van Oosten, Versteegh, Wieringa, van Woerkom..

 

Afwezig: Dijkstra (vanaf halverwege punt 6), Gerstel, Woudstra.

Na het vertrek van Dijkstra neemt Wieringa het voorzitterschap over.

 

Verslag: Mw. Karreman

 

1. Opening/Mededelingen.

 

·         Stand van zaken Stijfheid en Sterkte. Toelichting van Woerkom:

Het programma voor Stijfheid en Sterkte bestrijkt 3 studiejaren.

In het eerste jaar zal het Instellingspakket gevolgd gaan worden.

Over het tweede jaar is de werkgroep druk aan het beraadslagen. De werkgroep heeft een bezoek aan Eindhoven gebracht en daar wat ideeën opgedaan m.n. over het werken in kleine instructiegroepjes van studenten onder begeleiding van diverse docenten in combinatie met een college. Er worden zo meer oefeningen gedaan en minder colleges gegeven.

Voor het tweede jaar zal volgend jaar gebruik gemaakt worden van een nieuw boek.

Het derde jaar wordt sterk bepaald door het tweede jaar. De werkgroep praat verder.

 

·         Blackboard: Vordert gestaag. Monkhorst is bezig eerstejaars projecten op blackboard te zetten. Versteegh is met IP3 bezig. Misschien is het handig om per vakgroep/sectie iemand aan te wijzen die verantwoordelijk is voor de vakken die door de vakgroep/sectie verzorgd worden.

 

·         Derdejaars Procesproject: Het aantal  studiepunten dat wordt toegekend aan dit project lijkt nu wat te laag gezien de daadwerkelijke studielast. Eerder dit jaar was de studielast duidelijk te laag.

Nijveldt zal aan het einde van het semester samen met bijv. van der Zanden dit project evalueren.

 

2 .Ingekomen en verzonden stukken.

 

Nagekomen:

 

·         OCWB-NS-134 Stuk van commissie Wb-onderwijs (studenten) over de studielastverdeling. Dit stuk zal de volgende vergadering behandeld onder het agandapunt studeerbaarheid. Van Oosten zal dan uitleggen hoe hij de  de resultaten, die in dit stuk zijn opgenomen, heeft berekend.

 

·         OCWB-NS-135 Basisstudie Wb van 2001-2002. Dit stuk zal bij punt 6 behandeld worden.

 

3. Verslagen vergadering 6 februari en 13 maart 2001.

 

·         Verslag 6 februari 2001: punt 2 “nieuw boek voor het eerste jaar” moet zijn “nieuw boek voor het tweede jaar”.

Het verslag wordt goedgekeurd.

 

·         Verslag 13 maart 2001: dit verslag wordt ongewijzigd goedgekeurd.

 

4. CENS 3e periode.

Toelichting Nijveldt.

 

De respons in de 3e periode lijkt aanzienlijk lager dan in de vorige periodes. Er wordt binnen de OCWB gezocht naar een manier  om de studenten zover te krijgen dat ze deze evaluatie wel invullen, bijvoorbeeld door CENS te laten invullen bij de aftrap van een project aan het begin van een nieuwe onderwijsperiode. Op die manier kan de CENS van de vorige periode worden ingevuld. Alleen de evaluatie van de laatste periode wordt dan een probleem, omdat deze dan pas in augustus of  in de eerste periode van het volgende jaar  kan worden ingevuld.

Nijveldt en Klein Woud zullen zich buigen over mogelijke oplossingen.

Overigens lijkt een respons van 50% al wel voldoende te zijn om betrouwbare informatie te krijgen.

 

 

 

5. Concept rooster nieuwe 1e, 2e en 3e jaar.

Zie OCWB-NS-135

 

Komend studiejaar gaat het nieuwe programma voor het  1e jaar in. Het jaar daarop het tweede jaar en een jaar later het derde jaar.

De opleidingsdirekteur presenteert tijdens deze vergadering een eerste voorstel voor de indeling van het tweede- en derde jaars. Het eerste jaar  is in de vorige vergadering al ter sprake gekomen.

 

Uitgangspunten bij de vernieuwing van het programma zijn:

-          Het clusteren van vakken

-          Vereenvoudigen van het rooster.

-          Vak geven, direkt afrekenen.

-          Minimaliseren kontakturen.

-          Geen projecten parallel in één onderwijsperiode.

-          Instrukties bij projecten.

 

Tweede jaar

In het voorstel voor het tweede jaar wordt aan de bovengenoemde  uitgangspunten op de volgende manier gestalte gegeven

Het rooster bevat 5 clusters:

2 clusters van fundamentele vakken

·         een cluster Wiskunde,

·         een cluster Mechanica en Fundamentele Werktuigbouwkunde

3 clusters die de projecten omvatten van ieder 6 studiepunten, t.w.

 

Het energieproject zou extra studiepunten toegekend krijgen, die onder meer voor ethiek, economie, duurzaamheid zouden kunnen worden gebruikt.

De ingangseisen voor de 2e-jaarsprojecten zijn vrij laag maar dwingen de student toch naas6t de projecten een paar fundamentele vakken te halen in het eerste jaar.

 

De a-, b- en c groep worden evenwichtig verdeeld over het rooster, zodanig dat er blokken van 10 sp ontstaan per onderwijsperiode. De a-groep is  voor de nominale student. 

 

De stage verhuist naar einde van de 4e onderwijsperiode.

 

Derde jaar.

In het voorstel voor het derde jaar wordt aan de eerder genoemde uitgangspunten op de volgende manier gestalte gegeven:

 

Het programma bevat 5 clusters:

 

2 clusters, waarvan

3 projecten, die ieder 2 keer worden aangeboden

 

De keuzevakken (4 sp) in het derde jaar vervallen. Deze 4 sp komen ten goede aan het Kandidaatsproject.

 

De OCWB kan zich in grote lijnen vinden met de opzet van de voorstellen.

Nijveldt en Klein Woud werken dit voorstel nog verder uit. Zij zullen met alle betrokken docenten contact opnemen en zullen met name nog kijken naar de studielastverdeling en n.a.v. een opmerking van de studentengeleding naar het loskoppelen van het Management Game van het IP3.

 

5. Voortgang werkgroep Technische Marketing.

Toelichting Wieringa

 

De werkgroep Technische Marketing zal binnenkort een gesprek aangaan met de heer Santema en daarna verslag uitbrengen in de OCWB.

 

6. Rondvraag

 

Geen opmerkingen.

 

7. Sluiting.

 

Volgende vergaderingen: 8 mei, 12 juni en 10 juli a.s.