Verslag van de vergadering van de Opleidingscommissie Werktuigbouwkunde van 3-10-2002

 

Aanwezig: Dijkstra (vrz.), van Bemmel, Klein Woud, Schoemaker, Tijsma, de Vette, van Woerkom, Woudstra, van der Zanden

 

Aanwezig bij punt 1: van Rens

 

Afwezig: Olie, Wieringa

 

Verslag: Mw. Karreman

 

1. Opening.

 

Afscheid Geert van Rens. De voorzitter dankt Geert van Rens voor zijn inzet en enthousiasme, waarmee hij de werkzaamheden van de OCWB heeft uitgevoerd. Hij wenst hem veel succes in de toekomst, m.n. bij zijn studie.

 

2. Mededelingen.

 

- Aantal eerstejaars VWO-aansluiters: 118, aantal HBO-ers: 39.

Er zijn 30 VWO-aansluiters minder dan vorig jaar.

Er zal intensieve samenwerking tot stand komen tussen TUD en Haagse Hogeschool en TH-Rijswijk vanaf september 2004.  Voor wat betreft Wb zal getracht worden de instroom vanuit het HBO makkelijker te maken door een groot gedeelte van de stof, die in het schakelprogramma bij de Opleidingen Wb en MT  wordt aangeboden, bij de HBO’s aan te bieden. De Hogescholen zullen op de TU-campus worden gehuisvest.

- Er is een werkgroepje bezig met het reorganiseren van het eerstejaars projectonderwijs. Voorlopige aanbeveling is de scheiding tussen IOP en eerstejaarsprojecten te laten verdwijnen, gedurende het gehele per kwartaal één project  aan te bieden. Hierbij zal de integratie met de vakken beter moeten verlopen, waarbij m.n. de fundamentele vakken meer betrokken moeten worden bij het projectonderwijs. Ook moeten de projekten “leuker” worden.

- Op 31 oktober a.s. zal er een dag voor eerstejaarsdocenten worden georganiseerd om over deze zaken van gedachten te wisselen.

Het 3e studiejaar zal drastisch gewijzigd worden. Er zal vooral  gestreefd moeten worden naar een evenwichtige verdeling tussen projecten en vakken, qua studielast, programmering etc.

Mechanica-onderwijs: er komt binnenkort een verslag van de stand van zaken.

 

3. Ingekomen post

 

Er zijn geen nagekomen stukken.

 

4. Verslag  vergadering Opleidingscommissie 13 juni 2002.

 

Punt 6: “van Woerkom spreekt zijn zorg uit…….”. Deze zin schrappen.

Het verslag wordt goedgekeurd.

 

N.a.v. het verslag: Is het nodig dat voor kleine vakjes 3-uurs tentamens worden georganiseerd? Louise zal alle docenten een e-mail sturen met daarin de vraag of er bezwaar bestaat  om voor de vakken van 1 of 1,5 sp kortere tentamens te organiseren. Aktie Louise.

 

 

 

5. Evaluatie 1e jaar 2001-2002.

 

Studievoortgang. Het gemiddeld aantal studiepunten dat het afgelopen jaar door eerstejaarsstudenten is behaald was 25. Dat is een neerwaartse trend, waarschijnlijk veroorzaakt door de invoering van het projecttentamen. Het aantal behaalde sp voor de “nekbrekers” is echter omhoog gegaan. Het lijkt alsof er een betere balans is ontstaan.

Studie-adviezen. Deze zijn niet gewijzigd t.o.v. de gemiddelde studie-adviezen van de laatste 5 jaar.

Structuur onderwijs. De verhouding studiepunten versus studielast in het eerste jaar lijkt alleen in het vierde kwartaal redelijk te zijn, in het 2e en 3e kwartaal zeker niet. De thematische projecten krijgen een slechte beoordeling.

Faciliteiten. Deze worden als zeer matig omschreven.

In hoeverre behalen we de leerdoelen? We moeten een methodiek bedenken om hier inzicht in te krijgen.

 

6. Evaluatie 2e jaar 2001-2002.

 

Afgelopen jaar is alleen de A-groep geïnterviewd. De groep had bitter weinig waardering voor de jaarindeling. De onderdelen zitten elkaar in de weg, het Mechatronicaproject kreeg een goede waardering, het IOP-project een redelijke waardering, het Energieproject een slechte waardering.

Dit jaar lopen de projecten niet meer parallel. De verhouding studiepunten – studielast is beter dan afgelopen jaar. Het project Energie zal worden geherdefinieerd.

Dit jaar worden alle groepen geëvalueerd.

 

Komende jaar zullen na ieder kwartaal de evaluaties door de OCWB worden besproken.

 

7. Overgangsregeling 2e jaar.

 

Aan de overgangsregeling dient een stukje tekst te worden bijgevoegd met een advies voor de tweedejaarsstudenten:

 

Advies aan studenten, die nog maar net met het tweedejaarsprogramma bezig zijn en nog niet veel 2e jaarsvakken hebben gedaan kunnen beter instromen in het nieuwe tweedejaarsprogramma. Zij, die al veel vakken hebben afgerond, kunnen beter het oude tweede jaar blijven volgen.

 

8. ECTS-studiepunten.

Zie OCWB-NS-214

 

In OCWB-NS-214 wordt een voorstel gedaan m.b.t. de de overgang naar ECTS-studiepunten. Het gaat in dit voorstel alleen om een administratieve wijziging. Er is geen sprake van een inhoudelijke  wijziging. Hoewel het officieel niet is toegestaan, wordt in het voorstel gewerkt  met halve ECTS-studiepunten.

De OCWB stemt in met  het voorstel OCWB-NS-214. 

Aktie Ewoud: Een goede berichtgeving over de overgang naar ECTS-studiepunten op de website. Tevens het aangeven van equivalenties op de website.

 

9. Rondvraag.

 

Van Woerkom: Aansluiting tweedejaarsvak Differentiaalvergelijkingen en tweedejaarsvak dynamica niet optimaal. Van Woerkom praat met Koekoek hierover.

 

 

10. Sluiting.