Aanwezig:
Dijkstra (vrz.), van Bemmel, Klein Woud, Schoemaker, Tijsma, de Vette, van
Woerkom, Woudstra, van der Zanden
Aanwezig bij punt
1: van Rens
Afwezig: Olie,
Wieringa
Verslag: Mw.
Karreman
1. Opening.
Afscheid Geert
van Rens. De voorzitter dankt Geert van Rens voor zijn inzet en enthousiasme,
waarmee hij de werkzaamheden van de OCWB heeft uitgevoerd. Hij wenst hem veel
succes in de toekomst, m.n. bij zijn studie.
2. Mededelingen.
- Aantal
eerstejaars VWO-aansluiters: 118, aantal HBO-ers: 39.
Er zijn 30
VWO-aansluiters minder dan vorig jaar.
Er zal intensieve
samenwerking tot stand komen tussen TUD en Haagse Hogeschool en TH-Rijswijk
vanaf september 2004. Voor wat betreft
Wb zal getracht worden de instroom vanuit het HBO makkelijker te maken door een
groot gedeelte van de stof, die in het schakelprogramma bij de Opleidingen Wb
en MT wordt aangeboden, bij de HBO’s
aan te bieden. De Hogescholen zullen op de TU-campus worden gehuisvest.
- Er is een
werkgroepje bezig met het reorganiseren van het eerstejaars projectonderwijs.
Voorlopige aanbeveling is de scheiding tussen IOP en eerstejaarsprojecten te
laten verdwijnen, gedurende het gehele per kwartaal één project aan te bieden. Hierbij zal de integratie met
de vakken beter moeten verlopen, waarbij m.n. de fundamentele vakken meer
betrokken moeten worden bij het projectonderwijs. Ook moeten de projekten
“leuker” worden.
- Op 31 oktober
a.s. zal er een dag voor eerstejaarsdocenten worden georganiseerd om over deze
zaken van gedachten te wisselen.
Het 3e
studiejaar zal drastisch gewijzigd worden. Er zal vooral gestreefd moeten worden naar een
evenwichtige verdeling tussen projecten en vakken, qua studielast, programmering
etc.
Mechanica-onderwijs:
er komt binnenkort een verslag van de stand van zaken.
Er zijn geen
nagekomen stukken.
4. Verslag vergadering Opleidingscommissie 13 juni 2002.
Punt 6: “van
Woerkom spreekt zijn zorg uit…….”. Deze zin schrappen.
Het verslag wordt
goedgekeurd.
N.a.v. het
verslag: Is het nodig dat voor kleine vakjes 3-uurs tentamens worden
georganiseerd? Louise zal alle docenten een e-mail sturen met daarin de vraag
of er bezwaar bestaat om voor de vakken
van 1 of 1,5 sp kortere tentamens te organiseren. Aktie Louise.
5. Evaluatie 1e
jaar 2001-2002.
Studievoortgang. Het gemiddeld aantal studiepunten dat
het afgelopen jaar door eerstejaarsstudenten is behaald was 25. Dat is een
neerwaartse trend, waarschijnlijk veroorzaakt door de invoering van het
projecttentamen. Het aantal behaalde sp voor de “nekbrekers” is echter omhoog
gegaan. Het lijkt alsof er een betere balans is ontstaan.
Studie-adviezen. Deze zijn niet gewijzigd t.o.v. de
gemiddelde studie-adviezen van de laatste 5 jaar.
Structuur
onderwijs. De verhouding
studiepunten versus studielast in het eerste jaar lijkt alleen in het vierde
kwartaal redelijk te zijn, in het 2e en 3e kwartaal zeker
niet. De thematische projecten krijgen een slechte beoordeling.
Faciliteiten. Deze worden als zeer matig omschreven.
In hoeverre
behalen we de leerdoelen? We moeten een methodiek bedenken om hier inzicht in
te krijgen.
6. Evaluatie 2e
jaar 2001-2002.
Afgelopen jaar is
alleen de A-groep geïnterviewd. De groep had bitter weinig waardering voor de
jaarindeling. De onderdelen zitten elkaar in de weg, het Mechatronicaproject
kreeg een goede waardering, het IOP-project een redelijke waardering, het
Energieproject een slechte waardering.
Dit jaar lopen de
projecten niet meer parallel. De verhouding studiepunten – studielast is beter
dan afgelopen jaar. Het project Energie zal worden geherdefinieerd.
Dit jaar worden
alle groepen geëvalueerd.
Komende jaar
zullen na ieder kwartaal de evaluaties door de OCWB worden besproken.
7. Overgangsregeling
2e jaar.
Aan de
overgangsregeling dient een stukje tekst te worden bijgevoegd met een advies
voor de tweedejaarsstudenten:
Advies aan
studenten, die nog maar net met het tweedejaarsprogramma bezig zijn en nog niet
veel 2e jaarsvakken hebben gedaan kunnen beter instromen in het
nieuwe tweedejaarsprogramma. Zij, die al veel vakken hebben afgerond, kunnen
beter het oude tweede jaar blijven volgen.
8. ECTS-studiepunten.
Zie OCWB-NS-214
In OCWB-NS-214
wordt een voorstel gedaan m.b.t. de de overgang naar ECTS-studiepunten. Het
gaat in dit voorstel alleen om een administratieve wijziging. Er is geen sprake
van een inhoudelijke wijziging. Hoewel
het officieel niet is toegestaan, wordt in het voorstel gewerkt met halve ECTS-studiepunten.
De OCWB stemt in
met het voorstel OCWB-NS-214.
Aktie Ewoud: Een goede berichtgeving over de overgang
naar ECTS-studiepunten op de website. Tevens het aangeven van equivalenties op
de website.
9. Rondvraag.
Van Woerkom:
Aansluiting tweedejaarsvak Differentiaalvergelijkingen en tweedejaarsvak
dynamica niet optimaal. Van Woerkom praat met Koekoek hierover.
10. Sluiting.