Concept verslag vergadering Opleidingscommissie Werktuigbouwkunde van 13-5-2004.
Aanwezig: Dijkstra (voorzitter), Göritzlehner, Hoogstrate, Klein Woud, May, Nieuwstadt, Nijveldt, de Vette, Wapstra, Van Woerkom, Zanden
Verslag: Mw. Karreman
1. Opening/Mededelingen.
2. Onderwijsbeleidsplan.
M.b.t. het Onderwijsbeleidsplan worden de volgende zaken besproken:
Bij het samenstellen van de enquête, die onder tweedejaarsstudenten van drie cohorten p-nominaal zal worden afgenomen, zullen ook de studenten worden betrokken.
Matlab moet zoveel mogelijk gestandaardiseerd worden binnen de opleiding Wb.
Klein Woud en Nijveldt zullen met Harm Jan Smit bespreken in hoeverre het raadzaam is een ingangstoets Wiskunde voor de aanvang van het eerste jaar Wb in te voeren, om op te sporen of, en zo ja welke, wiskundige kennis bij de aankomend eerstejaarsstudenten ontbreekt.
Over de invulling van de Minors zal nog uitvoerig gesproken worden. Enerzijds lijkt een specialisatie van een half jaar belangrijk als inkleuring van en voorbereiding op de Mastersfase. Anderzijds moet niet de suggestie gewekt worden dat er in de Minor al sprake is van een specialisatie. Of er in de Minor Mastersvakken zullen moeten worden gevolgd, blijft voorlopig dus nog een punt van discussie.
Het inzetten van student-assistenten bij de begeleiding van studenten (b)lijkt van belang voor zowel de faculteit als voor de student-assistent zelf, die er veel van zou kunnen opsteken.
Het niveau van Buitenlandse studenten is een punt van zorg. Het is van belang t.a.v. de ingangseisen het Europees niveau aan te houden en een minimumeis te stellen. Een schakelprogramma of een ingangstoets zou een oplossing kunnen bieden. Bijkomend voordeel van een schakelprogramma is, dat het leren omgaan met de nieuwe cultuur in dit programma zou kunnen worden ingebed. Dit punt moet nog nader worden besproken.
De studenten zullen voor de volgende vergadering een voorstel over een mogelijk nieuwe vorm van het projectonderwijs voorbereiden, omdat zij betwijfelen of het huidige projectonderwijs effectief en efficiënt is.
3. Verslag vergadering Opleidingscommissie Werktuigbouwkunde van 15-4-2005.
Nijveldt was niet aanwezig.
“Nijveldt en van der Zanden zullen vóór 15 mei 2004 een enquête……afnemen”: Het woord “afnemen” vervangen door “opstellen”.
Het verslag wordt goedgekeurd.
4. Ingekomen en verzonden post.
Geen nagekomen post.
5. Mededelingen Opleidingsdirekteur
Eerstejaarsprojecten van dit jaar blijken meer motiverend te zijn dan eerstejaarsprojecten in vorige jaren, waarschijnlijk door een betere integratie met de vakken.
Komend studiejaar zal het mentorensysteem worden aangepast. Het mentoraat gaat over naar student-assistenten, die worden aangestuurd door een projectcoördinator.
Nieuwstadt zal een voorstel doen voor het aanstellen van een student-assistent voor het vak Stromingsleer 2.
Het eerstejaars mechanica-onderwijs wordt komend jaar iets anders ingericht:
- Het onderwijs wordt voortaan 2 x 3 uur in de week aangeboden.
- Toetsen worden op de maandag- en de donderdagavond afgenomen.
- COZ-toetsen worden meer afgestemd op het boek en de toetsen worden meer tentamengericht.
- Eerstejaars Mechanica-tentamens van andere faculteiten en Wb-mechanica-tentamens zijn niet meer onderling uitwisselbaar.
IOP-2 volgend studiejaar: 7 à 8 docenten begeleiden 20 ontwerpgroepen per periode. Er zijn 8 verschillende opdrachten per project. Ook is het mogelijk zelf een projectvoorstel te doen (2 maanden van te voren). Terugkoppeling door docenten is van groot belang voor de studenten.
6. Mededelingen studenten.
Studenten verzoeken om cohortresultaten en OCWB-verslagen tijdig op Internet te zetten.
7. Rondvraag.
Verzoek van Woerkom om de volgende vergadering de plaats van de faculteitsbibliotheek binnen het onderwijs te bespreken.
Verzoek van der Zanden om het aantal studenten per project meer gelijk te verdelen. Om dit mogelijk te maken, zouden de toegangseisen moeten worden aangepast. Dit is een punt van aandacht.
8. Sluiting.
Volgende vergadering: 17 juni 2004, 9.00 uur