laatst gewijzigd 09/09/2004

Projectcode: wbtp301
Projectnaam:
Industriële Productie 3 (IP3)
ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een project
ECTS studiepunten:
1
4

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Buiting-Csikós, mw. ir. Cs. (coördinator), student-assistent Tel.: 015-27 83300
Trefwoorden:
Kwaliteit, duurzaamheid, gebruikseisen, assemblage, fabricage, bewerkingsmethoden, marketing, families van producten, kostprijsberekening, make or buy, procesbeheersing, fabrieksinrichting, logistiek, doorlooptijd, doelen en beleid, organisatiestructuur, ethiek, milieu, sociale wetgeving.
Cursusjaar: BSc 3e jaar
Semester: 1A+1B of 2A+2B
Coll.uren p/w: zie rooster
Andere uren:
Variabel
Toetsvorm: zie opm.
Tentamenperiode: Variabel
(zie jaarindeling)
Voorkennis: wbp524, wb5103
Wordt vervolgd door:
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Inzicht ontwikkelen in hoe een eindproduct via productieprocessen tot stand komt uit een ontwerp. Een rol speelt hierbij: het assemblage- en productieproces, duurzaamheid en milieu, gebruikseisen, bedrijfskundige aspecten, marketing en verkoop.
College materiaal:
  • Kals, van Luttervelt, Moulijn, boek Industriële Productie, Ten Hagen Stam, 3e herziene druk, ISBN 90-440-0328-3
  • Slack, Chambers, Johnston, Operations Management, Pearson Education, 4th edition, ISBN 0273679066.
  • De Boer, Basisboek bedrijfseconomie, Wolters Noordhoff.
  • Readers
  • Informatie op internet
Referenties vanuit de literatuur:
Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
  • Aanwezigheid gedurende het gehele project is verplicht!
  • Toelatingseisen: Propedeuse afgerond hebben. Integraal ontwerp project 2 (wbp524) met een cijfer vijf of hoger hebben afgerond + 40 EC van het 2e jaar afgerond hebben.
  • Inschrijven via www.tas.tudelft.nl
  • Het project wordt afgesloten met een eindverslag, eindpresentatie en projecttentamen.
Doel:
De student moet na voltooiing van het project in staat zijn om integraal een productiesysteem te kunnen ontwerpen met de daarbij behorende organisatie, rekening houdend met de volgende aspecten:
  • Assemblage- en productieproces;
  • Duurzaamheid en milieu;
  • Bedrijfskunde en economie;
  • Voortbrengings- en onderhoudseisen (life-cycle);
  • Marketing en verkoop.

De student moet kennis hebben vergaard over technische, organisatorische en bedrijfskundige processen en inzicht hebben in de wijze van vervaardigen op industriële schaal.

Computer gebruik:
Frequent. Internet wordt gebruikt voor het vergaren van achtergrond informatie en voor de simulatie van processen.
Project:
Het project beslaat twee aaneensluitende kwartalen. Het rooster is ingebed in het 3e jaars onderwijs.
Ontwerp component:
Percentage ontwerponderwijs: 100%