AFSTUDEERVARIANT TECHNISCHE MARKETING

Coördinator: prof.mr.dr.ir. Sicco C. Santema

Beschrijving afstudeervariant:

Het belangrijkste doel van de afstudeervariant Technische Marketing is de student op te leiden tot een ingenieur die naast goede technische vaardigheden ook op de hoogte is van andere aspecten van de bedrijfsvoering, met name het marketingaspect.

Ten gevolge van ontwikkelingen als toenemende complexiteit en kapitaalsintensiteit van systemen en produkten vindt een steeds grotere integratie van functies en activiteiten plaats. Dit eist van de ingenieur dat hij zeer breed georiënteerd is. In dit raakvlak van vele disciplines zullen hoge eisen gesteld worden aan de communicatieve vaardigheden van de ingenieur. In dit kader worden hem binnen de afstudeervariant vaardigheden bijgebracht op het gebied van mondelinge presentatie, discussie- en vergadertechnieken.

Deze verworvenheden, samen met zijn commerciële marktgerichte instelling, stellen de Technische Marketing ingenieur in staat om het overzicht te houden over de vele functies binnen het bedrijf. Hij kan van waarde zijn in de produkt-specificatiefase door het maken van een marktanalyse, in het produktontwikkelingsproces door de verschillende disciplines te coördineren en door voorlichting te geven met betrekking tot investering, financiering, import; en exportprocedures etc.

De variant is te volgen binnen alle hoofdvakken, mits de afstudeerhoogleraar daarmee instemt. Het vakkenpakket kan in overleg met hem worden vastgesteld.

Nadere informatie over de variant is te verkrijgen bij prof.mr.dr.ir. Sicco C. Santema, toestel 3068 en op de TM-dispuutkamer, toestel 2153 (gang Uitslagzolder).

Het vakkenpakket moet naast de algemene vormeisen voldoen aan de volgende toegevoegde vormeisen:

Vakcode Vaknaam

College-uren

Stp.

11 studiepunten verplichte Marketingvakken:

ide212 Marketing 1

-/-/-/-

2

ide314 Consumentengedrag

-/-/-/-

2

ide412 Marketing 2

-/-/-/-

2

ide414 Consumentenonderzoek 1

-/-/-/-

2

ide511 Integr.asp. business to business marketing

0/0/0/4

2

ide513 Business marketing voor ingenieurs

0/0/2/0

1

>=4 studiepunten uit onderstaande vakken in overleg met afstudeerhoogleraar.

wb2406/5 Modelvorming 2

0/4/0/0

3

tb1010 Technische bestuurskunde 1

-/-/-/-

2

tb2011 Systeemleer

-/-/-/-

2

4 studiepunten uit onderstaande vakken in overleg met afstudeerhoogleraar.

wi472 Inleiding operations research

2/2/0/0

3

in453 Inleiding informatiesystemen

0/0/2/2

3

bb7 Analyse beslissingsproblemen

0/2/2/0

2

bb30 System dynamics

0/0/2/0

1

6 studiepunten uit onderstaande vakken in overleg met afstudeerhoogleraar.

z5 Wiskundige economie

-/-/-/-

2

z30 Micro-economie & organisatie

2/2/0/0

2

aa8B Octrooirecht b.o.

0/2/0/0

1

aa21A Bedrijfsrecht A/ondernemingsrecht

0/0/4/0

2

aa29 Bedrijfsrecht D/contractenrecht

0/0/4/0

2

z21 Innovatiemanagement

0/0/0/2

1

ide310 Strategie en organisatie

-/-/-/-

2

bb4 Industriële organisatie A

4/0/0/0

2

bb5 Industriële organisatie B

0/0/4/0

2

ff6A Introductie in de psychologie

0/0/2/0

1

ff15 Conflicthantering en onderhandelen

0/3/0/0

1


Webmaster terug naar: Inhoudsopgave