S c h e e p s p r o d u c t i e |
Onderwijs
Bij scheepsproduktie komen aan de orde:
Het produktieproces
Het produktieproces wordt meestal gekenmerkt door een meer of minder gevestigde aanpak van
het vervaardigen van de romp. De beschrijving van dit proces behelst de verschillende
bewerkingen en de samenhang daarvan.
De kenmerken van het produkt die het produktieproces beïnvloeden worden behandeld.
Als extremen worden genoemd:
De behandeling in het produktieproces is verschillend.
Voorbeelden daar van zijn:
Een en ander houdt in dat kennis moet worden opgebouwd van de samenhang van produkt, produktiemiddelen, produktieproces, methodieken tot beheersing van het produktieproces, sociale verhoudingen, planning, strategie, marketing & sales, managementtechnieken; e.e.a. specifiek betrokken op de activiteiten in scheepsbouw en offshore.
Wetenschappelijk onderzoek
Er wordt bij de opzet en inhoud van de onderzoekprogramma's
naar gestreefd te anticiperen op de te verwachten ontwikkelingen in de scheepsbouw en
offshore. Afstemming met andere vakgroepen, ook buiten de faculteit, is hierbij
noodzakelijk.
Het onderzoek is voor een belangrijk deel gericht op de verbetering van de
concurrentiepositie in de Nederlandse scheepsbouw, o.a. door middel van:
Bijzondere aspecten
In het kader van het bovenstaande wordt op een aantal deelgebieden specifiek onderwijs gegeven en onderzoek op deze gebieden wordt in samenwerking met derden geïnitieerd.
Het belang van onderwerpen als b.v. binnenvaart, reparatie en
berging en offshore, behoeft geen nadere toelichting. CAM en robotica gaan in de
technologie van de fabricage van zware constructies hand in hand.
De volgende onderwerpen worden behandeld:
Aanbevolen vakken tijdens de afstudeerfase.
Het is verstandig tijdens de afstudeerfase een aantal vakken
op te nemen die op de volgende gebieden liggen.
De definitieve keuze geschiedt in overleg met de afstudeerhoogleraar.
Algemene bedrijfskundig georiënteerde vakken.
Technische vakken