Projectcode: mtop01 d5 Het betreft een project |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): coördinatie: Dirkse, ir. C., Drooger, J.C., Bom, ing. C.J. | Tel.: 015-2784057/2700/6870 |
Trefwoorden: Ontwerpen, Construeren, Basisbewerkingen, Vervaardigen, Beproeven, Projectonderwijs |
Cursusjaar: 1 |
Voorkennis: mk1A, wb1103, mt500 | |
Wordt vervolgd door: mt700, mt800 | |
Uitgebreide beschrijving van
het onderwerp: De "Maritieme Oefeningen" bestaan uit 6 delen, te weten: P1: Docent Mentor systeem: Doel: versoepelen van overgang VWO naar TUD; studievaardigheidstraining; bekend maken met de gang van zaken op de faculteit. Groepen van 10 studenten komen in het 1e quintaal wekelijks bijeen (1/2 à 1 uur), onder begeleiding van een docent- plus student-mentor. In het 2e quintaal zijn de bijeenkomsten eens per twee weken. In het 3e quintaal treedt de docent-mentor op als begeleider bij de projecten met meerdere korte bijeenkomsten per week. P2: Trekproef, uit te voeren gedurende een middag in quintaal 1. Doelen: zelfstandig uitvoeren van een experiment, waarnemen van het materiaalgedrag, en vaststellen van karakteristieke materiaaleigenschappen, als toelichting bij mk1A. P3: Basisbewerkingen: In quintaal 2 worden de basisbewerkingen geleerd en in groepjes van 2 studenten toegepast bij het vervaardigen van een stalen draagbalk volgens tekening. Er wordt geleerd welke de belangrijke proces-parameters zijn bij de verschillende bewerkingen zoals boren, frezen, zagen, branden, lassen, knippen en hoe je veilig kunt omgaan met de apparatuur. De verbinding tussen deze activiteiten is de te vervaardigen draagbalk welke aan het eind van quintaal 5 wordt beproefd (zie mtop01 d5 p6), terwijl er bij mt032P4 voor de gefabriceerde draagbalk een sterkteberekening wordt gemaakt. In quintaal 3 wordt met groepjes van 5 studenten een maritiem object ontworpen en gefabriceerd dat moet voldoen aan vrij strakke ontwerp-eisen die nauw aansluiten bij de leerstof van mt500 en wb1103. In de eerste week zijn 36 uur gepland waarin het ontwerp gemaakt wordt. Elke middag is er in aanwezigheid van de begeleider een kort groepsgesprek ter bewaking van de voortgang. Verder moet de groep zelf het ontwerpproces organiseren. Het ontwerp wordt in 4 halve dagen vervaardigd, waarna het aan het eind van quintaal 3 moet worden beproefd en geevalueerd.P5: Weerstandsproef, met groepjes van 4 à 5 studenten uit te voeren gedurende een middag in quintaal 5. Doel: theoretische kennis uit college mt500 toetsen aan de praktijk, en gevoel krijgen voor het fenomeen scheepsweerstand. Zie ook berekeningen bij mt032P2 week 5 en 6 P6: Beproeving plus evalueren van de draagbalk, die bij P3 is gemaakt, en waarvan bij mt032P4 de sterkte is berekend. In quintaal 5 zullen per middag 8 à 10 verschillende draagbalken door de betrokken studenten worden beproefd. De meetresultaten moeten worden vergeleken met de berekeningen. Tevens worden de bezwijkvormen van de diverse staven gezamenlijk besproken. |
|
College materiaal: Handleidingen bij de onderdelen van mtop01 d5. |
|
Referenties vanuit de
literatuur: n.v.t. |
|
Opmerkingen (Specifieke
informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Aanwezigheid bij alle
onderdelen volgens het oefeningenrooster is verplicht. De beoordeling van de onderdelen is voldoende/onvoldoende op basis van: De zwaarte van de onderdelen P1 t/m P6 is respectievelijk: 0.1 - 0.1 - 0.5 - 2.1 - 0.1 - 0.1. |
|
Doel: De samenhang tussen de verschillende theoretische vakken leren zien. Kennis maken met de basisbewerkingen. Het aanleren van basisvaardigheden voor ontwerpen en fabriceren. Het leren werken in een groep. |
|
Computer gebruik: Bij de onderdelen P4 t/m P6 is het gebruik van de computer wenselijk. |
|
Practicum: | |
Ontwerp component: Zie beschrijving |
|
Percentage ontwerponderwijs: 75% |