Vakcode: mt511 d1 en mt516 d2
Vaknaam: Weerstand en voortstuwing 1A en 1B

Het betreft een College
TUD studiepunten:
1 + 1
ECTS studiepunten:
2 + 2

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Kuiper, prof.dr.ir. G.

Tel.: 015-2786860

Trefwoorden:
Zie vakbeschrijving.

Cursusjaar: 2 en 3
Quintaal mt511 d1: 2/0/0/0/0
Quintaal mt516 d2: 0/0/0/2/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode
mt511 d1: 2, 3
Tentamenperiode mt516 d2: 4, 6
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wb1120
Wordt vervolgd door: mt515
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Bepaling van de weerstand van scheepsvormen. De nadruk ligt op de weerstand van conventionele deplacementsschepen, hoewel enige aandacht wordt gegeven aan andere scheepsvormen als catamarans en planerende schepen. Ontwerp van de voortstuwer. De aandacht is geconcentreerd op de schroefvoortstuwing in uniforme aanstroming. Methoden: Extrapolatie op basis van experimenten op modelschaal. Schaalwetten en schaaleffecten. Berekeningen op basis van potentiaaltheorie (draaglijntheorie en panelenmethoden). Gelineariseerde methoden. Korte beschrijving RANS solvers.
Uitgebreide omschrijving: Rompvormen, typen voortstuwers. Elemementen van weerstand, golfweerstand, driedimensionale grenslagen, relatie omstroming en volgstroom. Predictie van ware grootte condities vanuit modelproeven, schaaleffecten. Omstromingsberekeningen: potentiaal, RANS-solvers. Lineariseren. Berekening golfweerstand met panelenbeleggingen. Schroefgeometrie, ontwerpparameters, experimentele karakteristieken, systematische series, schaaleffecten. Schroefontwerp met draaglijntheorie: volgstroommodel, vleugelkarakteristieken, keuze bladsecties. Interaktie schroef-romp, efficiencies en proeftochtpredictie. Cavitatie, erosie, geluidsuitstraling.
College materiaal:
Collegediktaat Weerstand en Voortstuwing 1.
Referenties vanuit de literatuur:
SNAME: Principles of Naval Architecture. NEWMAN: Marine Hydrodynamics.
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Ontwerpers leren om te gaan met hydrodynamische analyse en ontwerpmethoden. Algemene kennis, gericht op het omgaan met specialisten en programmatuur. Aandacht voor basisprincipes, oplosmethoden en toegepaste vereenvoudigingen.
Computer gebruik:
Tijdens de colleges wordt getraind met computerprogramma's voor schroefontwerp.
Practicum:
Een 4-tal middagen wordt besteed aan het uitvoeren van weerstands en voortstuwingsmetingen en aan cavitatie. Extrapolatie naar ware grootte wordt uitgevoerd.
Ontwerp component:
Het college moet het mogelijk maken een scheepsontwerp op hydrodynamische eigenschappen te beoordelen en om zelfstandig een eenvoudig schroefontwerp te maken.
Percentage ontwerponderwijs: 50%