V o e r t u i g t e c h n i e k |
Hoogleraar Voertuigtechniek: prof.dr.ir. J.P. Pauwelussen
Hoogleraar Railvoertuigtechniek: prof. ir. C. P. Keizer.
Contactpersoon Wegvoertuigen en Mechatronica: dr.ir. A.R. Savkoor
Het vakgebied
Misschien ligt de verklaring van de onweerstaanbare aantrekkingskracht van het voertuig op de mens in de combinatie van de drang naar vrijheid en mobiliteit en het praktische nut ervan. Personenauto's, tweewielers (fiets en motorfiets) en ook de grote en zware voertuigen als vrachtauto's en treinen zijn sprekende voorbeelden van uiterst boeiende en hoogwaardig werktuigkundige ontwerpen.
Voertuigtechniek betreft diverse technische aspecten van weg- en railvoertuigen die voorzien in de maatschappelijke behoefte naar snel en efficient maar ook veilig en milieuvriendelijk vervoer van personen en goederen. Ondanks het hoge technische niveau van de huidige voertuigtechniek blijft het vakgebied voortdurend in beweging. Technische uitdagingen die voortvloeien uit de gevolgen voor het milieu, energiebehoefte en verkeersstromen stellen hoge eisen aan de kennis, deskundigheid en de innovatie-vermogens van de ingenieur. In de specialisatiestudie wordt nadruk gelegd op het rijgedrag en de prestatie van de diverse voertuigen, waartoe een gedegen kennis van de dynamica van het voertuig, rollende wrijving tussen band en wegdek en regeltechniek nodig is.
Onderwijs
Wat het onderwijs betreft streeft de sectie Voertuigtechniek naar het vergaren en overdragen van `up to date' kennis van een breed scala van voertuigtechnische onderwerpen van zowel technische-wetenschappelijke als maatschappelijke betekenis. Het verplichte deel van het vakkenpakket beoogt de integratie van kennis van de basisvakken (mechanica, regeltechniek, thermodynamica en tribotechniek) en de andere applicatievakken (aandrijf- en motorentechniek en ergonomie) met de specialistische vakken uit de voertuigtechniek.
Onderzoek en Ontwerp
De breedte van het vakgebied maakt keuzen noodzakelijk bij het eigen onderzoek. De sectie houdt zich met het oog op beheersing van rijgedrag, veiligheid en comfort voornamelijk bezig met het bestuderen van het dynamische gedrag van voertuigen. Bij het ontwerpen van voertuigen wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden voor productverbetering d.m.v. mechatronica, systeem- en regeltechniek. Als cruciaal component van het voertuig krijgt de autoband veel aandacht bij de onderzoeksinspanning van de sectie, evenals de wielophanging met zijn veer- en dempingsgedrag. Ook meer fundamentele aspecten als band-wegdek wrijving en aėrodynamica krijgen aandacht. Bij het onderzoek worden zowel geavanceerde theorie als experimentele technieken toegepast.
Het studieprogramma
Binnen deze specialisatie is het mogelijk enigszins accent te leggen op wegvoertuigen (Savkoor), railvoertuigen (Keizer) en mechatronica (Savkoor). De invulling van het studieprogramma (vakkenpakket en opdrachten) komt tot stand in overleg met de afstudeerdocent. De elementen van de specialisatiestudie zijn: verplichte- en keuzevakken, stage, eerste-opdracht, colloquia en afstudeeropdracht. Het dispuut Voertuigtechniek organiseert technische lezingen, sociale activiteiten en excursies om de band tussen studenten onderling en de medewerkers te versterken.
Stage: Gedurende een periode van 10 weken wordt gewerkt in het bedrijfsleven (voertuigindustrie uit binnen- of buitenland) aan een opdracht uit het desbetreffende bedrijf.
Onderzoek- en/of Ontwerpopdrachten: Dit betreft twee opdrachten: Een eerste opdracht van ± 3 maanden en een uitgebreide afstudeeropdracht van ± 7 maanden. Het kader waarin opdrachten uitgevoerd worden kan op diverse manieren tot stand komen. Dit o.a. door de grote verscheidenheid van opdrachten die vooral voortvloeien uit de samenwerking met de binnen-en buitenlandse autoindustrie, overheidsinstellingen en TNO-WT. Daarnaast bestaat de mogelijkheid tot participatie in onderzoekprojecten van promovendi van de sectie en andere samenwerkende universiteiten.
Verplichte vakken en oefeningen
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Stp. |
wb1305 | Stijfheid en sterkte 3B | 0/0/0/2/0 |
1 |
wb1307 | Dynamica 3B | 0/0/0/0/2 |
1 |
wb1330 | Ontwerpleer 3G | 0/0/0/2/0 |
1 |
wb1430a | Vezelversterkte kunststoffen A | 0/0/0/2/2 |
2 |
wb2307 | Signaalanalyse | 0/0/0/4/0 |
3 |
wb2302/5 | Regeltheorie | 0/0/0/4/0 |
5 |
wb2303 | Meettechniek | 0/0/0/2/2 |
2 |
wb2306 | Cybernetische ergonomie | 0/0/0/0/4 |
2 |
wb2403/5 | Systeemidentificatie B | 0/4/0/0/0 |
5 |
wb3400 | Automobieltechniek A | 0/0/0/2/2 |
2 |
wb3401 3) | Automobieltechniek B (b.o.) | 0/0/0/0/4 |
2 |
wb3402A | Railvoertuigtechniek | 2/2/0/0/0 |
2 |
wb3402B 1) | Railvoertuigtechniek b.o. | 0/0/0/2/2 |
2 |
wb3404A 3) | Voertuigdynamica A | 0/0/0/4/0 |
2 |
wb3404B 2) | Voertuigdynamica B | 0/0/0/2/2 |
2 |
wb3404C | Experimentele signaal en modale analyse A | 0/3/0/0/0 |
2 |
wb5303 | Tribotechniek | 4/0/0/0/0 |
2 |
wb5306 | Inleiding CAD (practicum 10 x 2 uur) | 2/0/0/0/0 |
1 |
wbp300 | Ontwerpoefening TT | -/-/-/-/- |
3 |
OPMERKINGEN:
1) Verplicht voor
railvoertuigtechnische studenten.
2) Verplicht voor wegvoertuigtechnische studenten.
3) Eén van deze vakken is verplicht.
Aan te vullen tot minimaal 51 studiepunten met keuzevakken.
Aanbevolen keuzevakken en -oefeningen
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Stp. |
in453 | Inleiding informatiesystemen | 0/0/2/2 |
3 |
in243 | Inleiding software engineering + practicum | 3/0/0/0 |
2 |
wi460 | Contactmechanica | 2/2/0/0 |
2 |
b20 | Numerieke methoden in niet-lineaire mechanica | 0/0/4/0 |
2 |
bb4 | industriėle organisatie A | 4/0/0/0/0 |
2 |
tn401 | Elektriciteit en magnetisme | 2/2/0/0 |
2 |
e14A | Verkeerseconomie en -veiligheid | 0/0/2/2 |
2 |
et13-71 | Elektrische aandrijvingen | 0/0/3/0 |
2,5 |
ide513 | Ind.marketing voor technici | 0/0/2/0 |
1 |
kk1 | Geschiedenis der techniek | 0/0/0/4/0 |
2 |
lr29 | Vliegtuigmaterialen 2 | 0/0/2/2 |
2 |
vk1 | Algemene veiligheidskunde | 0/4/0/0/0 |
2 |
wb1406 | Experimentele mechanica | 0/0/0/2/2 |
2 |
wb1412 | Niet-lineaire trillingen | 0/0/0/2/2 |
2 |
wb1413 | Multi body dynamics | 0/0/0/2/2 |
2 |
wb1414 | Dynamica b.o. | 0/0/0/0/2 |
1 |
wb1415 | Ontwerpleer 3E: materiaalkeuze bij het ontwerp | 0/0/0/2/0 |
1,5 |
wb2305 | Digitaal regelen | 0/0/0/0/4 |
2 |
wb2401/5 | Multivariabele regelsystemen | 4/0/0/0/0 |
5 |
wb2402 | Hydraulische aandrijvingen | 2/2/0/0/0 |
2 |
wb2404/5 | Mens-machine systemen | 2/2/0/0/0 |
3 |
wb3406A/5 | Transporttechniek A | 2/2/0/0/0 |
2,5 |
wb3407A/5 | Logistiek: introductie | 0/0/0/2/2 |
2,5 |
wb3407C/5 | Logistiek: modelvorming en simulatie | 0/0/0/4/0 |
2,5 |
wb4301B | Inleiding zuigerverbrandingsmotoren | 0/2/0/0/0 |
1 |
wb5305 | Manager en informatie | 0/2/0/0/0 |
1 |
wb5415/5 | Onderhoudsmanagement | 2/2/0/0/0 |
2 |
z10 | Elementaire bedrijfseconomie | 2/0/0/0/0 |
1 |
z11 | Kosteninformatie | 0/2/0/0/0 |
1 |
Overzicht studielast in studiepunten:
Vakken | 51 |
Practisch werken | 10 |
Eerste opdracht | 14 |
Eindopdracht | 30 |
Totaal | 105 |