L o g i s t i e k e T e c h n i e k |
Hoogleraren: prof.dr.ir. J.J.M. Evers, prof.dr.ir. G.J. Wormmeester
Contactpersoon: ir. T.C.A. Mensch, tel.: 015-2786737
www: http://www-tt.wbmt.tudelft.nl/logistic/hoofdvak.htm
Beschrijving van de specialisatie:
Het vakgebied Logistieke Techniek
behandelt systemen voor externe logistiek en systemen voor interne logistiek. De externe
systemen betreffen het transport en de logistiek tussen verspreide locaties, zowel
regionaal, continentaal en intercontinentaal. De interne systemen betreffen
lucht- en zeehavens, (container)terminals, distributiecentra, magazijnen, winkels,
productiecentra, transferia en dergelijke. Belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen
doen zich voor in de vorm van schaalvergroting en intensivering van het vervoer, de
toepassingen van telematica en informatietechnologie, de tendens tot technische
automatisering en ketenintegratie. Ook worden steeds stringenter restricties opgelegd aan
de belasting van het milieu en het verbruik van natuurlijke hulpbronnen.
Kern van het vakgebied vormen de enkelvoudige en samengestelde transportprocessen die
kunnen worden gevonden bij overslag, opslag, transformatie en distributie van goederen. De
problemen welke optreden bij het transport en de overslag van containers vormen
belangrijke onderwerpen van studie. Verder wordt veel aandacht besteed aan vervoerssytemen
en logistieke concepten die in de komende decennia kunnen bijdragen aan de beantwoording
aan de nog steeds stijgende vraag naar vervoer en transport. Voorbeelden hiervan zijn
inrichtingsstudies voor de Maasvlakte, het Ondergronds Logistiek Systeem
Aalsmeer-Schiphol, ondergronds transport over grote afstand en stadsdistributie.
In het algemeen kan worden gesteld dat logistieke processen steeds dynamischer van karakter worden en daardoor moeilijker te beheersen. Transport- en productiesystemen worden grootschaliger en complexer. De personen- en goederenstromen die moeten worden verwerkt zijn omvangrijk, grillig en slecht voorspelbaar. De eisen, onder meer met betrekking tot flexibiliteit, leveringsbetrouwbaarheid en kwaliteit worden strenger. Bij het ontwerp van dergelijke systemen is juist het dynamische karakter moeilijk in rekening te brengen. Ontwerpen alleen op basis van gemiddelde waarden is vaak niet voldoende. Als het systeem eenmaal is gerealiseerd zijn aanpassingen, om bijvoorbeeld de afstemming tussen onderscheiden goederenstromen te verbeteren, vaak niet mogelijk en in ieder geval zeer kostbaar. Er is daarom behoefte aan gereedschappen en technieken, waarmee met name het dynamische karakter van logistieke processen kan worden geanalyseerd en die gebruikt kunnen worden bij het ontwerp en de besturing van het logistieke systeem. Daarom wordt in het ontwerpproces nagenoeg steeds gebruik gemaakt van computerondersteuning. Voor het analyseren en ontwerpen van logistieke systemen blijken methoden uit de operations research en computersimulatie goede hulpmiddelen te zijn.
Toelating tot het hoofdvak is het
hele jaar mogelijk. Aangeraden wordt om in een zo vroeg mogelijk stadium een afspraak te
maken over het uit te voeren hoofdvakprogramma.
Ongeveer de helft van het hoofdvakprogramma bestaat uit vakken; de vakkenlijst wordt
vastgesteld in overleg met de hoofdvakdocent. Het andere deel wordt ingevuld met enkele
individuele opdrachten: een opdracht om een eenvoudig transportwerktuig te ontwerpen, een
scriptie over een literatuuronderzoek of een op een praktijkprobleem gericht onderzoek,
een op computergebruik gerichte opdracht, een bedrijfsstage en afsluitend de
doctoraalopdracht. In het algemeen betreft elke opdracht een ander onderwerp. Soms worden
de opdrachten gekoppeld, zodat een onderwerp diepergaand en op meerdere aspecten kan
worden bestudeerd.
Na de toelating bij het hoofdvak moeten eerst de vakken worden afgerond. Daarna kan worden begonnen met het uitvoeren van de opdrachten. In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld ter voorkoming van studievertraging, kan al in een eerder stadium met de opdrachten worden begonnen.
Tijdens de doctoraalfase wordt een uit een bedrijfssituatie afkomstig probleem bestudeerd. De opdracht wordt vrijwel altijd in het desbetreffende bedrijf uitgevoerd. De doctoraalfase wordt afgesloten met de afstudeervoordracht en het doctoraal examen.
Studiepunten |
||||
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Verplicht |
Keuze |
Cluster 1: Wiskunde, Informatica |
||||
in270tu | Inleiding databases | 0/4/0/0+pract. |
3 |
- |
in411 | Industriële automatisering | 0/0/2/0+pract. |
- |
2,5 |
in413 | Wetenschappelijke visualisatie | 0/0/2/0+pract. |
- |
2,5 |
in434 | Inleiding real-time programmatuur | 0/0/2/2 |
- |
3 |
in442 | Technische software engineering | 0/4/0/0 |
- |
3 |
in450 | Business systems engineering | 0/0/0/4 |
- |
3 |
wi381 | Inleiding stochastische operations research | 0/0/2/2+pract. |
3 |
- |
wi394 | Toegepaste statistiek B | 0/0/2/2 |
- |
3 |
wi472 | Inleiding operations research | 2/2/0/0 |
3 |
- |
wi494 | Digitale simulatie A | 4/0/0/0 of 0/0/4/0 |
- |
3 |
Cluster 2: Organisatie, Economie, Maatschappij |
||||
ff10 | Psych.aspecten communicatietechnologiëen | 0/0/0/4/0 |
- |
2 |
gg4 | Inleiding wetenschapsfilosofie | 0/0/0/2/0+lit.st. |
- |
2 |
ide212 | Marketing 1 | -/-/-/-/- |
- |
2 |
ide513 | Ind.marketing voor de techn.ingenieur | 0/0/2/0 |
- |
1 |
mt311 | Scheepv. en exploitatie van schepen | 4/0/0/0/0 |
- |
2 |
mt312 | Innovatie in de scheepvaart | 0/0/0/4/0 |
- |
2 |
vk1 | Algemene veiligheidskunde | 0/4/0/0/0 |
- |
2 |
wb5415/5 | Onderhoudsmanagement | 2/2/0/0/0 |
- |
1,5 |
z10 | Elem. Bedrijfseconomie | 2/0/0/0/0 |
1 |
- |
z11 | Kosteninformatie | 0/2/0/0/0 |
1 |
- |
Cluster 3: Fundamentele WB-vakken |
||||
wb1305 | Stijfheid en sterkte 3B | 0/0/0/2/0 |
- |
1 |
wb1306 | Stijfheid en sterkte 3C | 0/0/0/0/2 |
- |
1 |
wb1307 | Dynamica 3B | 0/0/0/0/2 |
- |
1 |
wb2302/5 | Grondslagen regeltheorie | 0/0/0/4/0+pract. |
- |
5 |
wb2306 | Cybernetische ergonomie | 0/0/0/0/4 |
- |
2 |
wb2307 | Signaalanalyse | 0/0/0/4/0 |
- |
3 |
wb2404/5 | Mens-machine systemen | 2/2/0/0/0 |
- |
3 |
wb5303 | Tribologie | 4/0/0/0/0 |
- |
2 |
Cluster 4: Ontwerp, Constructie |
||||
CTvk3040 | Verkeer | blok 1 |
- |
3 |
CTvk3750 | Vervoerssystemen en verkeersnetwerken | blok 4 |
- |
2 |
wb1330 1) | Ontwerpleer 3G: vezelversterkte kunststoffen | 0/0/0/2/0 |
- |
1 |
wb1415 1) | Ontwerpleer 3E: materiaalkeuze bij ontwerp | 0/0/0/2/0 |
- |
1,5 |
wb2308 1) | Ontwerpleer 3H: medische techniek | 0/0/0/2/0 |
- |
3 |
wb3300/5 1) | Ontwerpleer 3D: transportsystemen | 0/0/0/2/0 |
- |
1,5 |
wb3400 | Automobieltechniek | 0/0/0/2/2 |
2 |
- |
wb3406A/5 | Transporttechniek A | 2/2/0/0/0 |
2,5 |
- |
wb3406B/5 | Transporttechniek B | 0/0/0/2/2 |
- |
2,5 |
wb3407A/5 | Logistiek: introductie logistieke systemen | 0/0/0/2/2 |
2,5 |
- |
wb3407B/5 | Logistiek: ontwerp en software engineering | 0/4/0/0/0 |
2,5 |
- |
wb3407C/5 | Logistiek: modelvorming en simulatie | 4/0/0/0/0 |
2,5 |
- |
wb3410 | Grootschalige transportsystemen | 0/0/0/2/0 |
1 |
- |
wb5301 1) | Ontwerpleer 3A: gereedschapswerktuigen | 2/0/0/0/0 |
- |
1 |
wb5302 1) | Ontwerpleer 3B: informatieomzetters | 0/0/0/2/0 |
- |
1 |
wb5416 | Numerieke besturing en prod.syst. (x=practicum) | 2/2/x/0/0 |
- |
3 |
1)
1 vak te kiezen uit deze 6 vakken.N.B.
Tenminste 11 punten in cluster 1 (Wiskunde, Informatica)
Tenminste 6 punten in cluster 2 (Organisatie, Economie, Maatschappij)
Tenminste 11 punten in cluster 3 (Fundamentele WB-vakken)
Overzicht studielast in studiepunten:
Vakken (verplicht+keuze), totaal: | 51 |
Ontwerpoefening Transportwerktuigen | 3 |
Literatuurscriptie | 8 |
Opdracht Logistieke Informatica | 6 |
Doctoraalopdracht (incl. stage en voordracht) | 37 |
Opdrachten, totaal: | 54 |
Totale studielast: | 105 stp |