L o g i s t i e k e   T e c h n i e k

Hoogleraren: prof.dr.ir. J.J.M. Evers, prof.dr.ir. G.J. Wormmeester

Contactpersoon: ir. T.C.A. Mensch, tel.: 015-2786737

www: http://www-tt.wbmt.tudelft.nl/logistic/hoofdvak.htm

Beschrijving van de specialisatie:

Het vakgebied Logistieke Techniek behandelt systemen voor externe logistiek en systemen voor interne logistiek. De externe systemen betreffen het transport en de logistiek tussen verspreide locaties, zowel regionaal, continentaal en intercontinentaal. Klik hier voor grote afbeelding De interne systemen betreffen lucht- en zeehavens, (container)terminals, distributiecentra, magazijnen, winkels, productiecentra, transferia en dergelijke. Belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen doen zich voor in de vorm van schaalvergroting en intensivering van het vervoer, de toepassingen van telematica en informatietechnologie, de tendens tot technische automatisering en ketenintegratie. Ook worden steeds stringenter restricties opgelegd aan de belasting van het milieu en het verbruik van natuurlijke hulpbronnen.
Kern van het vakgebied vormen de enkelvoudige en samengestelde transportprocessen die kunnen worden gevonden bij overslag, opslag, transformatie en distributie van goederen. De problemen welke optreden bij het transport en de overslag van containers vormen belangrijke onderwerpen van studie. Verder wordt veel aandacht besteed aan vervoerssytemen en logistieke concepten die in de komende decennia kunnen bijdragen aan de beantwoording aan de nog steeds stijgende vraag naar vervoer en transport. Voorbeelden hiervan zijn inrichtingsstudies voor de Maasvlakte, het Ondergronds Logistiek Systeem Aalsmeer-Schiphol, ondergronds transport over grote afstand en stadsdistributie.

In het algemeen kan worden gesteld dat logistieke processen steeds dynamischer van karakter worden en daardoor moeilijker te beheersen. Transport- en productiesystemen worden grootschaliger en complexer. De personen- en goederenstromen die moeten worden verwerkt zijn omvangrijk, grillig en slecht voorspelbaar. De eisen, onder meer met betrekking tot flexibiliteit, leveringsbetrouwbaarheid en kwaliteit worden strenger. Bij het ontwerp van dergelijke systemen is juist het dynamische karakter moeilijk in rekening te brengen. Ontwerpen alleen op basis van gemiddelde waarden is vaak niet voldoende. Als het systeem eenmaal is gerealiseerd zijn aanpassingen, om bijvoorbeeld de afstemming tussen onderscheiden goederenstromen te verbeteren, vaak niet mogelijk en in ieder geval zeer kostbaar. Er is daarom behoefte aan gereedschappen en technieken, waarmee met name het dynamische karakter van logistieke processen kan worden geanalyseerd en die gebruikt kunnen worden bij het ontwerp en de besturing van het logistieke systeem. Daarom wordt in het ontwerpproces nagenoeg steeds gebruik gemaakt van computerondersteuning. Voor het analyseren en ontwerpen van logistieke systemen blijken methoden uit de operations research en computersimulatie goede hulpmiddelen te zijn.

Toelating tot het hoofdvak is het hele jaar mogelijk. Aangeraden wordt om in een zo vroeg mogelijk stadium een afspraak te maken over het uit te voeren hoofdvakprogramma.
Ongeveer de helft van het hoofdvakprogramma bestaat uit vakken; de vakkenlijst wordt vastgesteld in overleg met de hoofdvakdocent. Het andere deel wordt ingevuld met enkele individuele opdrachten: een opdracht om een eenvoudig transportwerktuig te ontwerpen, een scriptie over een literatuuronderzoek of een op een praktijkprobleem gericht onderzoek, een op computergebruik gerichte opdracht, een bedrijfsstage en afsluitend de doctoraalopdracht. In het algemeen betreft elke opdracht een ander onderwerp. Soms worden de opdrachten gekoppeld, zodat een onderwerp diepergaand en op meerdere aspecten kan worden bestudeerd.

Na de toelating bij het hoofdvak moeten eerst de vakken worden afgerond. Daarna kan worden begonnen met het uitvoeren van de opdrachten. In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld ter voorkoming van studievertraging, kan al in een eerder stadium met de opdrachten worden begonnen.

Tijdens de doctoraalfase wordt een uit een bedrijfssituatie afkomstig probleem bestudeerd. De opdracht wordt vrijwel altijd in het desbetreffende bedrijf uitgevoerd. De doctoraalfase wordt afgesloten met de afstudeervoordracht en het doctoraal examen.

 

Studiepunten

Vakcode Vaknaam

College-uren

Verplicht

Keuze

Cluster 1: Wiskunde, Informatica

in270tu Inleiding databases

0/4/0/0+pract.

3

-

in411 Industriële automatisering

0/0/2/0+pract.

-

2,5

in413 Wetenschappelijke visualisatie

0/0/2/0+pract.

-

2,5

in434 Inleiding real-time programmatuur

0/0/2/2

-

3

in442 Technische software engineering

0/4/0/0

-

3

in450 Business systems engineering

0/0/0/4

-

3

wi381 Inleiding stochastische operations research

0/0/2/2+pract.

3

-

wi394 Toegepaste statistiek B

0/0/2/2

-

3

wi472 Inleiding operations research

2/2/0/0

3

-

wi494 Digitale simulatie A

4/0/0/0 of 0/0/4/0

-

3

Cluster 2: Organisatie, Economie, Maatschappij

ff10 Psych.aspecten communicatietechnologiëen

0/0/0/4/0

-

2

gg4 Inleiding wetenschapsfilosofie

0/0/0/2/0+lit.st.

-

2

ide212 Marketing 1

-/-/-/-/-

-

2

ide513 Ind.marketing voor de techn.ingenieur

0/0/2/0

-

1

mt311 Scheepv. en exploitatie van schepen

4/0/0/0/0

-

2

mt312 Innovatie in de scheepvaart

0/0/0/4/0

-

2

vk1 Algemene veiligheidskunde

0/4/0/0/0

-

2

wb5415/5 Onderhoudsmanagement

2/2/0/0/0

-

1,5

z10 Elem. Bedrijfseconomie

2/0/0/0/0

1

-

z11 Kosteninformatie

0/2/0/0/0

1

-

Cluster 3: Fundamentele WB-vakken

wb1305 Stijfheid en sterkte 3B

0/0/0/2/0

-

1

wb1306 Stijfheid en sterkte 3C

0/0/0/0/2

-

1

wb1307 Dynamica 3B

0/0/0/0/2

-

1

wb2302/5 Grondslagen regeltheorie

0/0/0/4/0+pract.

-

5

wb2306 Cybernetische ergonomie

0/0/0/0/4

-

2

wb2307 Signaalanalyse

0/0/0/4/0

-

3

wb2404/5 Mens-machine systemen

2/2/0/0/0

-

3

wb5303 Tribologie

4/0/0/0/0

-

2

Cluster 4: Ontwerp, Constructie

CTvk3040 Verkeer

blok 1

-

3

CTvk3750 Vervoerssystemen en verkeersnetwerken

blok 4

-

2

wb1330 1) Ontwerpleer 3G: vezelversterkte kunststoffen

0/0/0/2/0

-

1

wb1415 1) Ontwerpleer 3E: materiaalkeuze bij ontwerp

0/0/0/2/0

-

1,5

wb2308 1) Ontwerpleer 3H: medische techniek

0/0/0/2/0

-

3

wb3300/5 1) Ontwerpleer 3D: transportsystemen

0/0/0/2/0

-

1,5

wb3400 Automobieltechniek

0/0/0/2/2

2

-

wb3406A/5 Transporttechniek A

2/2/0/0/0

2,5

-

wb3406B/5 Transporttechniek B

0/0/0/2/2

-

2,5

wb3407A/5 Logistiek: introductie logistieke systemen

0/0/0/2/2

2,5

-

wb3407B/5 Logistiek: ontwerp en software engineering

0/4/0/0/0

2,5

-

wb3407C/5 Logistiek: modelvorming en simulatie

4/0/0/0/0

2,5

-

wb3410 Grootschalige transportsystemen

0/0/0/2/0

1

-

wb5301 1) Ontwerpleer 3A: gereedschapswerktuigen

2/0/0/0/0

-

1

wb5302 1) Ontwerpleer 3B: informatieomzetters

0/0/0/2/0

-

1

wb5416 Numerieke besturing en prod.syst. (x=practicum)

2/2/x/0/0

-

3

1) 1 vak te kiezen uit deze 6 vakken.

N.B.
Tenminste 11 punten in cluster 1 (Wiskunde, Informatica)
Tenminste 6 punten in cluster 2 (Organisatie, Economie, Maatschappij)
Tenminste 11 punten in cluster 3 (Fundamentele WB-vakken)

Overzicht studielast in studiepunten:

Vakken (verplicht+keuze), totaal:

51

Ontwerpoefening Transportwerktuigen

3

Literatuurscriptie

8

Opdracht Logistieke Informatica

6

Doctoraalopdracht (incl. stage en voordracht)

37

Opdrachten, totaal:

54

Totale studielast:

105 stp