Vakcode: wb1404A College -vak vervallen- |
Vaknaam: Dynamica b.o.A (Niet-Lineaire Trillingen) |
TUD studiepunten: 1 ECTS studiepunten: 2 | ||||
Faculteit der Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | ||||||
Docent(en): Vakature |
Tel.: 015-278 | |||||
Trefwoorden: Niet-lineaire systemen, perturbatiemethoden, stabiliteit, bifurcaties, parametrische excitatie, grenskringlopen, deterministische chaos | Cursusjaar: 4 Dimester: 0/0/2/0 Coll.uren p/w: 2 Andere uren: 2 Toetsvorm: Opg.+mond. Tentamenperiode: (zie jaarindeling 97-98) | |||||
Voorkennis: |
Wordt vervolgd door: wb1404B (Dynamica b.o.B, Multi-body systemen) | |||||
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp: 1. Niet-lineariteiten geillustreerd m.b.v. de mathematische slinger. 2. Liapounov stabiliteitstheorie en bifurcatie. 3. Zichzelf in stand houdende trillingen. 4. Autonome vergelijkingen. 5. Kritieke punten. 6. Periodieke oplossingen. 7. Inleiding in de stabiliteitstheorie. 8. Lineaire vergelijkingen. 9. Stabiliteitsanalyse door linearisering. 10. De middelingsmethode. 11. Relaxatietrillingen. 12. De theorie van vertakkingen. 13. Chaos. | ||||||
College materiaal: - P. Hagedorn, Non-Linear Oscillations + stencils - F. Verhulst, Nietlineaire Differentiaalvergelijkingen en Dynamische Systemen | ||||||
Referenties vanuit de literatuur: - P. Hagedorn, Non-Linear Oscillations, Oxford Science Publ. - J.M.T. Thompson and H.B. Stewart, Nonlinear Dynamics and Chaos, John Wiley. | ||||||
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Mondeling tentamen na afspraak. | ||||||
Doel: Inzicht geven in de grondslagen van de niet-lineaire dynamica en chaos. Geven van gereedschappen voor de analyse van niet-lineaire dynamische systemen. | ||||||
Computer gebruik: Grondslagen voor computerberekeningen worden gegeven. | ||||||
Practicum: Enkele oefeningen | ||||||
Ontwerp component: Het vak geeft de ontwerper van dynamisch belaste constructies inzicht in mogelijk optredende verschijnselen en geeft voor een analyse de benodigde gereedschappen. | % ontwerponderwijs 75% |