Vakcode: bb1
Vaknaam: Inleiding bedrijfsleer

Het betreft een college
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Subfaculteit der Werktuigbouw en Maritieme Techniek
Faculteit der Techniek, Bestuur en Management
Docent(en): Bikker, prof.ir.H., Haaf, ir.W. ten.

Tel.: 015-2782711/1588

Trefwoorden:

Cursusjaar: 3
Q
uintaal: 0/4/0/0/0
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: geen
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 2, 5
(zie jaarindeling)

Voorkennis: geen
Wordt vervolgd door: bb4, bb5
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Achtergronden van de bedrijfsleer.
  • Perspektief van de techniek.
  • Industriele produktie en de markt.
  • Grondvormen van samenwerking.
  • Doelen en beleid.
  • Hoofdfuncties in een onderneming.
  • Geschiedenis van de organisatiekunde.
  • Besluitvorming.
  • Hoofdstromen en processen; steady statemodel.
  • Organisatiestrukturen.
  • Vormen van leiderschap.
  • Integratie en toepassing van de modellen.
  • Produktontwikkeling, beleid en organisatie.
  • Management van Research en Ontwikkeling.
  • Een manager.
College materiaal:
Prof. ir. J. in't Veld, Analyse van Organisatie Problemen, Stenfert Kroese,
7e druk 1998, ISBN 90-207-2281-6.
Diktaat bb1 deel1 + deel 2
Referenties vanuit de literatuur:
  • Warnecke H.J., Der Produktionsbetrieb, Eine Industriebetriebslehre fur Ingenieure, Springer Verlag 1984.
  • Chapman C.B. e.a, Management for Engineers, Wiley, 1987.
  • Buffa E.S., Sazin R.K., Modern production operations management, Wiley, 1987.
  • Wild R., Production and Operations Management, Cassell Publ. 1989.
  • Pugh D.S., Organization Theory, selected readings, Penguin 1990.
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
tentamen is multiple choice.
Doel:
Dit college heeft tot doel problemen te leren onderkennen en op te lossen in de context van de bedrijfsleer en de organisatiekunde. In het bedrijfsleven zal de ingenieur betrokken zijn bij vraagstukken t.a.v. het inwinnen van advies, het inrichten en leiden van multi-disciplinaire groepen en het volgen van post-academisch onderwijs. Inzicht in de samenhang tussen beleid en organisatie is daartoe vereist.
Computer gebruik:
Practicum:
Ontwerp component:
75% van dit college is gericht op het ontwerpen van bedrijfsprocessen en systemen.
Percentage ontwerponderwijs: 75%