Vakcode: st301
Vaknaam: Proceskunde

Het betreft een College
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Scheikunde Technologie en Materiaalkunde
Docent(en): Moulijn, prof.dr. J.A., Makkee, dr.ir. M.

Tel.: 015-2785008/1391


Trefwoorden:
Chemische Technologie & Proceskunde; Grondstoffen- & Proceskeuze; Reactorkeuze & Opwerkingsstrategie

Cursusjaar: 3
Dimester: 2/2/0/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: 2
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 2, 5
(zie jaarindeling 97-98)

Voorkennis: -
Wordt vervolgd door: G-opdracht
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
In het vak Procestechnologie zijn verscheidene vakgebieden geintegreerd. Deze kunnen worden ingedeeld naar schaalgrootte:
  • Op alle niveau's: chemie, fysica, wiskunde, thermodynamica, fysische transportverschijnselen.
  • Op micro niveau: kinetiek, katalyse op moleculaire schaal, deeltjestechnologie.
  • Op meso niveau: reactortechnologie, eenheidswerkwijzen, opschalen.
  • Op macro niveau: procestechnologie, procesontwikkeling, procesintegratie en ontwerp, procesregeling, bedrijfsvoering, procesapparatuur.

Bij de ontwikkeling van een proces of produkt worden alle benodigde vakgebieden samengevoegd. De rol en de positie van de diverse vakgebieden worden hierbij op de tijd-as gerangschikt naar gelang het niveau van de integratie.

College materiaal:
Collegediktaat: Process Technolgy (Prof.dr. J.A. Moulijn / dr.ir. M. Makkee / Drs. A.E . van Diepen).
Referenties vanuit de literatuur:
Geen specifiek boek; verschillende boeken en wetenschappelijke artikelen worden gedeeltelijk geciteerd.
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Inschrijving en opgave voor tentamen bij studie-adviseur STM mw. E.E. Quarles van Ufford
Doel:
Integratie van basis disciplines, zoals scheikunde, natuurkunde, wiskunde, grondstoffen, thermodynamica, fysische transportverschijnselen, reactor keuze en opwerkingsstrategieNn, om tot een verantwoorde keuze van een proces te komen.
Computer gebruik:
geen
Practicum:
geen
Ontwerp component:
geen
Percentage ontwerponderwijs: 0%