Vakcode: wb1224 Het betreft een College |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Kuiken, dr.ir. G.D.C., Woudstra, ir. N., Infante Ferreira, dr.ir. C. | Tel.: 015-2782949 |
Trefwoorden: 2e Hoofdwet, entropie, T,S- en H,S-diagrammen, helmholtz vrije energie, gibbs vrije enthalpie, exergie, koelcycli, verbranding. |
Cursusjaar:
2 |
Voorkennis: wb1123 | |
Wordt vervolgd door: wb4200 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: In wb1123 zijn de 1e Hoofdwet en het begrip "temperatuur" behandeld en is de 2e Hoofdwet geintroduceerd. Dit college gaat over de 2e Hoofdwet en het begrip 'entropie'. De vergelijkingen van Helmholtz worden afgeleid. T,S- en H,S-diagrammen worden ingevoerd; hun functie wordt gedemonstreerd aan enkele processen, zoals de kringlopen van Rankine en koelprocessen. Definitie van exergie voor open en gesloten systemen. Invoering van de potentiaalfuncties (inwendige energie U, enthalpie H, helmholtz vrije energie F en gibbs vrije enthalpie G). Vervolgens worden fase-overgangen behandeld (vergelijking van Clausius-Clapeyron). Werktuigbouwkundige toepassingen van de thermodynamica. Verbranding. Meer informatie op: http://www-ah.wbmt.tudelft.nl/mw/gerard/ |
|
College
materiaal: Fundamentals of Engineering Thermodynamics, SI-Version.(2nd Ed,1993). M.J.Moran, H.N. Shapiro (Wiley and Sons, Inc., New York) ISBN 0 4715 9275 7 |
|
Referenties
vanuit de literatuur:
|
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Het tentamen bestaat uit 3 open-eind vraagstukken en een aantal meerkeuzevragen. |
|
Doel: Het doel van het vak is de basis te leggen voor het begrijpen en ontwerpen van thermische machines. |
|
Computer
gebruik: Er wordt geen gebruik gemaakt van computers. |
|
Practicum: Er is geen begeleidend practicum. |
|
Ontwerp
component: Er is geen expliciete ontwerpcomponent. Er wordt duidelijkgemaakt aan welke criteria goed ontworpen thermische machines moeten voldoen. Het is de basis voor het vak wb 4200, waar een ontwerpcomponent expliciet een rol speelt. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 25% |