Vakcode: wb1421B
Vaknaam: Reologie bijzondere onderwerpen

Het betreft een college
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Hulsen, dr.ir. M.A. / Brule, prof.dr.ir. B.H.A.A. van den

Tel.: 015-2784194 / 2891

Trefwoorden:
niet-Newtons, niet-lineaire visco-elasticiteit, polymeren, constitutieve vergelijkingen, kinetische theorie, numerieke simulaties

Cursusjaar: 4
Quintaal
: 2/2/0/0/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren:
Toetsvorm:
mondeling of opdracht

Tentamenperiode: volgens afspraak
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wb1421A
Wordt vervolgd door:
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
In overleg met de docent zal een keuze worden gemaakt uit de volgende onderwerpen:
  • 1. Microreologie van polymere vloeistoffen.
  • 2. Constitutieve vergelijkingen voor polymere vloeistoffen.
  • 3. Numerieke simulaties van viscoelastische vloeistofstromingen.

Of andere onderwerpen bepaald door eventuele gastdocenten.

College materiaal:
dictaat of boek, afhankelijk van het onderwerp.
Referenties vanuit de literatuur:
  • R.I. Tanner, "Engineering Rheology", Revised Edition, Oxford University Press, 1988, ISBN 0-19-856197-0
  • Larson, R.G., "Constitutive Equations for Polymer Melts and Solutions", Butterworths, Boston, 1988, ISBN 0-409-90119-9
  • R.B. Bird, R.C. Armstrong, O. Hassager, "Dynamics of Polymeric Liquids", Volume 1, John Wiley & Sons, 1987, ISBN 0-471-80245-X (v.1)
  • M.Doi and S.F. Edwards, "The theory of Polymer Dynamics", Clarendon, Oxford, 1986, ISBN 0-19-851976-1
  • R.B. Bird, C.F. Curtiss, R.C. Armstrong, O. Hassager, " Dynamics of Polymer Liquids", Volume 2, John Wiley & Sons, 1987, ISBN 0-471-80244-1 (v.2)
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Doelstelling van het college is om een verdieping en theoretische onderbouwing van de stof uit het college Reologie (wb1421A) te geven en nieuwe onderwerpen zoals numerieke simulaties en de miscroscopische beschrijving van polymere vloeistoffen te behandelen.
Computer gebruik:
Practicum: Geen
Ontwerp component: Geen
Percentage ontwerponderwijs: 0%