Vakcode: wb3406A/5
Vaknaam: Transporttechniek A

Het betreft een College
TUD studiepunten: 2,5
ECTS studiepunten: 4

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek.
Docent(en): Vacature (wnd. Gerstel, dr.ir. A.W.)

Tel.: 015-2786706


Trefwoorden:
Transport/economisch belang/multimodaal vervoer/container/schroeftransporteur/bandtransporteur/terminal/dynamisch gedrag/planeet mechanismen

Cursusjaar: 4
Quintaal
: 2/2/0/0/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: 2
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 2, 3
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wb1303, wb1304, wb3300/5
Wordt vervolgd door: wb3406B/5, wb3407A/5
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Omschrijving van transport.
  • Het belang van transport voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid.
  • Verschijningsvormen van te transporteren goederen.
  • Containers en stortgoed.
  • De groei van het containertransport.
  • Containerterminals en werktuigen voor de behandeling van containers.
  • Enige dynamische problemen in transportwerktuigen.
  • Stortgoedterminals en werktuigen voor het transport van stortgoed.
  • Continu en discontinu transport.
  • Interaktie stortgoed en werktuig.
  • Mors, stof, slijtage en lawaai.
  • Bandtransporteurs; basisbegrippen en uitvoeringsvormen.
  • Idem voor schroeftransporteurs.
  • Planeetmechanismen, uitvoering en toepassing in transportwerktuigen.
  • Milieu-energieverbuit en transport.
College materiaal:
  • dictaat: C. Spaans, Bandtransporteurs.
  • dictaat: P. Aberkrom, Discontinu Transport.
  • boek: G. Pajer e.a., Grundlagen der Fördertechnik.
Referenties vanuit de literatuur:
Zie boven G. Pajer, ISBN 3-341-00647-8
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Kennisoverdracht transport en transportwerktuigen. Begrip van de basisprincipes, ontwikkelen vaardigheden voor het ontwerp van werktuigen.
Computer gebruik:
Instruktie in programmeren (Pascal).
Practicum:
Computer oefeningen. Laboratorium oefeningen als vervolg op het vak.
Ontwerp component:
Het vak bereidt voor op de ontwerpoefening in de eindstudie.
Percentage ontwerponderwijs: 50%