Vakcode: wb4403
Vaknaam: Fysisch-technische scheidingsmethoden

Het betreft een Colleges + oefening
TUD studiepunten: 3
ECTS studiepunten: 5

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Olujiç, dr. Z., Bruinsma, dr. O.S.L.

Tel.: 015-2786674

Trefwoorden:
Destillatie, absorbtie, strippen, extractie, kristallisatie, sedimentatie, filtratie.

Cursusjaar: 4
Quintaal: 2/2/0/0/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: -
Toetsvorm: Zie opm.
Tentamenperiode: op afspraak
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wb4300A
Wordt vervolgd door: Project fabrieksontwerp in teamverband (G-opdracht)
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Basis principes en ontwerpmethoden voor apparaten die worden gebruikt in fysische scheidingsprocessen zoals destillatie, absorbtie, strippen en extractie, in kristallisatie en mechanische scheidingsprocessen zoals sedimentatie, filtratie , etc.
College materiaal:
College dictaten WbMT
Referenties vanuit de literatuur:
  • Olujic Z.; Introduction to Design of Equilibrium Seperation Processes.
  • Bruinsma O.S.L., Graauw J.de; Inleiding in de industriNle kristallisatie - Apparaten voor Mechanische scheidingen.
  • Wessellingh J.A., Kleizen H.H.; Scheidingsprocessen, Sinnott (Coulson en Richardson Chemical Eng.- vol.6) An Introduction to Chemical Engineering Design.
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
De cursus omvat 2 delen:
  • Deel 1 behandelt destillatie, absorptie, desorptie/strippen en extractie. Toetsvorm: uitwerken en bespreken van ontwerp-opdrachten
  • Deel 2 behandelt kristallisatie en mechanische scheidingsmethoden. Toetsvorm: schriftelijk
Doel:
Het ontwikkelen van de notie welke rol grondbeginselen, computerpramma's en praktisch inzicht spelen bij het toepassen van de kennis uit de verschillende vakgebieden in het ontwerpen van scheidingsapparatenapparaten voor de procesindustrie.
Computer gebruik:
Het toepassen van computerprogramma's bij het oplossen van de ontwerp opdrachten.
Practicum:
Tijdens de cursus worden opdrachten gegeven om de verworven kennis direct toe te passen.
Ontwerp component:
De benadering is sterk gericht op het ontwerp van de apparaten.
Percentage ontwerponderwijs: 75 %