Vakcode: wb4415 Het betreft een College |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Boersma, ir. D. | Tel.: 015-2782179 |
Trefwoorden: Stoom, verbranding, rookgas, vuurhaard, stoomvorming, circulatie, stabiliteit, warmteoverdracht, straling, convectie, materialen, corrosie |
Cursusjaar:
3,4 |
Voorkennis: wb4300A, wb4302/5, wb4405 | |
Wordt vervolgd door: - | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: De drukken en temperaturen van stoom in een Clausius-Rankine kringloop voor het leveren van arbeid stijgen dank zij de ontwikkeling van sterkere, kruipbestendige materialen. Het rendement bij de opwekking van electrische energie is daardoor beter en dat drukt de opwekkingskosten en spaart het milieu. Bij de "bottom cycles" achter geavanceerde gasturbines voor stationaire arbeidslevering is een verdere rendements-stijging mogelijk door toepassing van de niet-gestookte stoomketel. Dit gaat ten koste van de flexibiliteit in de brandstofkeuze. Berekeningen omtrent de hoeveelheden en de warmte-inhoud van lucht- en rookgas en de verantwoorde keuze van de snelheden daarvan zijn de basis voor het ontwerp van de stoomketel voor een bepaald vermogen en brandstoftype. Voor geavanceerde ontwerpen moet de warmteoverdracht door straling en convectie steeds nauwkeuriger worden berekend. De verbrandingsintensiteit en de verblijftijd van de gassen in de vuurhaard is bepalend voor de vorming van milieubelastende componenten. Voorts zijn stoomvorming, mengselstroming en stromingsstabiliteit de aandachtspunten. Keteltypen en hun regelbereik worden behandeld. Overeenkomsten en verschilpunten met de kernreactor komen ter sprake. |
|
College
materiaal: Boersma, D. Stoomgeneratoren, collegedictaat sectie Energievoorziening. |
|
Referenties
vanuit de literatuur: Dolezal, R. Dampferzeugung, Springer Verlag, ISBN 3-540-13771-8 of ISBN 0-387-13771-8. |
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Studenten, niet behorende tot het hoofdvak Energievoorziening, moeten contact opnemen met de docent. |
|
Doel: Het synthetiseren van relevante leerstof uit vele andere colleges op het gebied van stroming, stof-, en warmteoverdracht, sterkte etc. tot inzicht in de werking en begrip van de ontwerpproblematiek van gecompliceerde processen en apparatuur bij de energieconversie. |
|
Computer
gebruik: Geen gebruik van computer bij het college; wel bij individuele opdrachten op dit gebied binnen het hoofdvak. |
|
Practicum: Geen practicum. |
|
Ontwerp
component: Nadenken omtrent de realisatie van energie conversie apparatuur in overeenstemming met de waarden van de proces parameters. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 40% |