Vakcode: wb5480 Het betreft een College |
|
Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Meijer, ir. B.R. | Tel.: 015-2786876 |
Trefwoorden: CIM, ontwerp, werkvoorbereiding, produktiebesturing, systeemontwikkeling, referentiemodellen, fabricage, montage, logistiek |
Cursusjaar:
3,4 |
Voorkennis: - | |
Wordt vervolgd door: - | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Organiseren van de bedrijfsprocessen, automatiseringsmogelijkheden en integratie van activiteiten met als doel de effectiviteit van processen te optimaliseren. Hiervoor wordt het effect van de veranderende klantenwensen behandeld op het produktassortiment en de produktlevensduur. Deze zorgen voor nieuwe eisen aan de bedrijfsvoering, nml.kwaliteitsverbetering van het voortbrengingsproces, doorlooptijdverkorting van het ontwerp- en fabricageproces en verlaging van de bedrijfskosten. Dit kan bereikt worden door nieuwe technieken, computer integrated manufacturing, door de drie basisfuncties van een bedrijf (ontwerp- en werkvoorbereiding, planning en besturing en fabricage) vergaand te integreren op twee gebieden: de produktie met daarbij behorende goederenstroom en de informatieverwerking en -beheer. Achtereenvolgens worden de afzonderlijk te stellen eisen aan deze basisfuncties behandeld, de weg naar vergaande integratie (d.m.v. structureren, automatiseren en integreren) en uiteindelijke implementatie mogelijkheden behandeld gerelateerd aan systeem- en referentiemodellen. |
|
College
materiaal: Het boek "Flexibele Produktie Automatisering" deel 2: produktiesystemen. |
|
Referenties vanuit de literatuur: | |
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Tevens demonstratie & practica m.b.v. het CIM-systeem. Tentaminering d.m.v. uitvoeren project business case |
|
Doel: Inzicht verkrijgen in moderne flexibele produktiemethoden en bijbehorende randvoorwaarden |
|
Computer
gebruik: Alleen tijdens bijbehorende practica |
|
Practicum: CAD/CAPP, shopfloorcontrol, FMC, FAC, AGV, VTS, robotprogrammering |
|
Ontwerp component: | |
Percentage ontwerponderwijs: |