Vakcode: wb5300
Vaknaam: Elektro-mechanische omzetters

Het betreft een college
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Beek, prof.dr.ir. H.F. van

Tel.: 015-2785396

Trefwoorden:
sensoren, actuatoren, magneten, magnetische circuits

Cursusjaar: 3
Quintaal: 0/0/0/2/2
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: 0
Toetsvorm: schriftelijk
Tentamenperiode: 5, 6
(zie jaarindeling)

Voorkennis: -
Wordt vervolgd door: -
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Sensoren voor het omzetten van mechanische grootheden in elektronische signalen; kracht, druk, positie, afmeting, hoek, vervorming, enz.
  • Rekstrookjes, optische, capacitieve, elektromagnetische, inductieve sensoren, piëzo- en Hall-sensoren.
  • Coderingslinialen.
  • Sensoren enerzijds voor toepassing in apparaten (consumenten-produkten, wetenschappelijke/geodetische instrumenten), anderzijds voor toepassing in produktie-apparatuur.
  • Actuatoren, voornamelijk voor het opwekken van lineaire verplaatsingen.
  • Piëzo-, ultrasone en elektromagnetische actuatoren.
  • Principes van een aantal lineaire motoren.
  • Behandeling van magneetvelden en magnetische circuits voorzover nodig voor de behandeling van voornoemde onderwerpen.
  • Het college is gericht op het leren ontwerpen en herontwerpen van deze omzetters.
College materiaal:
collegediktaten
Referenties vanuit de literatuur:
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Het doel van dit college is om de studenten vertrouwd te maken met de werkingsprincipes en configuratie van elektromechanische omzetters (verschillende soorten sensoren en actuatoren) en om de studenten te leren de omzetters toe te passen en te (her)ontwerpen
Computer gebruik:
geen
Practicum:
geen
Ontwerp component:
De ontwerpcomponent in het vak is het analyseren hoe bestaande elektromechanische omzetters zijn ontworpen; welke ontwerpregels bestaan en hoe die moeten worden toegepast. Bij het tentamen wordt van de student het zelf correct ontwerpen van omzetter-configuraties gevraagd.
Percentage ontwerponderwijs: 70%