Maritieme Werktuigkunde |
Hoogleraar: prof. ir. J. Klein Woud
Beschrijving van de specialisatie:
Deze specialisatie betreft het ontwerpen, installeren
en operationele gebruik van werktuigkundige en elektrische installaties aan boord van
schepen en andere maritieme objecten. Hierbij is vooral het integratieaspect van de
componenten (werktuigen, elektrische machines, meet- en regelsystemen) tot een goed
werkend en betrouwbaar systeem van belang.
Technische en economische aspecten zoals betrouwbaarheid, veiligheid, onderhoudbaarheid
alsmede aanschaffings- en operationele kosten spelen een belangrijke rol.
Kennis van het gedrag van de afzonderlijke componenten zoals motoren, pompen,
compressoren, warmtewisselaars en elektrische machines is daarvoor noodzakelijk. Het gaat
hierbij in eerste instantie niet om de constructieve aspecten, maar om de karakteristieke
eigenschappen, die bepalen hoe de componenten toegepast moeten worden, wat het dynamisch
gedrag zal zijn en welke regelingen gewenst zijn. Het totale afstudeer traject omvat 84
studiepunten (28 sp vakken, 14 sp stage en 42 sp afstudeer project). In overleg met de
afstudeerhoogleraar wordt een vakkenpakket samengesteld met een omvang van 28
studiepunten.
Verplichte vakken
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Stp. |
mt212 | Maritieme werktuigkunde 3 | 0/4/0/0 | 2 |
mt213 d1 | Maritieme werktuigkunde 4 | 0/0/0/2 | 1 |
mt213 d2 | Simulatieoefening MW4 | 0/0/x/x | 1,5 |
Aanbevolen keuzevakken en -oefeningen
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Stp. |
in4013tu | Expertsystemen in een technische omgeving | 0/2/2/0 |
3 |
lr4-96A | Onderhoudstechnologie | 0/0/2/2 |
2 |
tn3711 | Voortgezette thermodynamica | 0/0/2/2 |
2 |
wb1308 | Dynamica 3A | 0/0/4/0 |
2 |
wb1321 | Warmte- en stofoverdracht | 0/0/4/0 |
2 |
wb2307 | Signaalanalyse | 4/0/0/0 |
3 |
wb2311 | Inleiding modelvorming | 4/0/0/0 |
2 |
wb2400 | Procesregeling | 0/0/2/2 |
2 |
wb2402 | Hydraulische servosystemen | 0/0/2/2 |
2 |
wb3407A | Logistiek: introductie logistieke systemen | 0/0/2/2 |
2 |
wb4408A | Dieselmotoren A | 0/0/2/2 |
3 |
wb4408B | Dieselmotoren B | 2/2/0/0 |
3 |
wb4409A | Gasturbines A | 2/0/0/0 |
1 |
wb4409B | Gasturbines B | 0/2/0/0 |
1 |
wb4409C | Gasturbines C | 0/2/0/0 |
1 |
wb5415 | Onderhoudsmanagement | 2/2/0/0 |
1,5 |
wi3021tu | Toegepaste statistiek B | 0/0/2/2 |
3 |
wi4019 | Niet-lineaire differentiaalvergelijkingen | 0/4/0/0 |
4 |
wi4052 | Risico-analyse + practicum | 0/0/2/2 |
2 |
wm0301tu | Algemene inleiding techniekfilosofie | 0/2/0/0 |
2 |
wm0748tu | Beleid: analyse en ontwikkeling | 0/4/0/0 |
2 |
wm0801tu | Inleiding veiligheidskunde: methoden en technieken | 0/4/0/0 |
2 |
wm0909tu | Techn. assessment: naar een milieuvriendelijk techn.-ontwikkeling | 0/0/2/2 |
2 |
OPMERKINGEN:
zie verder TU-GidsHet afstuderen bestaat uit een scriptie en een ingenieursopdracht, gezamenlijk een studielast van 42 punten. Vrijwel altijd zullen deze opdrachten in samenwerking met een bedrijf (ingenieursbureau, werf, research-instelling) worden gedaan. Indien de scriptie en/of ingenieursopdracht in het bedrijfsleven wordt uitgevoerd, is de verplichte stage van 14 studiepunten hiermee te combineren. De beide opdrachten zullen bij voorkeur hetzelfde onderwerp betreffen, waarbij de scriptie veelal oriënterend van karakter zal zijn en de ingenieursopdracht een verdere uitwerking van een bepaald aspect zal zijn. Deze laatste opdracht dient in belangrijke mate zelfstandig uitgevoerd te worden.