Vakcode: mt211
Vaknaam: Maritieme werktuigkunde 2

Het betreft een college
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Faculteit Ontwerp, Constructie en Productie
Docent(en): Grimmelius, ir.ing. H.T. Tel.: 015 278 2746
Trefwoorden:
Total energy systemen, koelinstallaties en compressoren, luchtbehandeling en ventilatie, elektrische (voeding)installaties, dynamisch gedrag van installaties
Cursusjaar: MT3,Wb4
Periode: 4/0/0/0
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: -
Toetsvorm: schriftelijk
Tentamenperiode: 1, 2
(zie jaarindeling)
Voorkennis: mt214, wb1123, wb1224
Wordt vervolgd door: mt212, mt213
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Total energy systemen;
    1. gebruik van de voortstuwingsinstallaties voor andere energiebehoeftes, aandrijving van werktuigen, asgeneratoren, afvalwarmtebenuttingssystemen
    2. asgeneratoren, methodes voor constant houden van de netfrequentie, glijdende netfrequentie
    3. afvoergassen stoomsystemen t.b.v. verwarming en aandrijving van generatoren
  • Koelinstallaties en compressoren:
    1. CARNOT proces voor arbeidslevering en voor koeling
    2. compressie-koelproces, koelfactor, exegetisch rendement, proces in T,s en p,h-diagram
    3. compressoren, types, werking, rendementen
  • Luchtbehandeling en ventilatie:
    1. doel, functies, hoofdcomponenten
    2. eigenschappen van vochtige lucht, Mollier diagram
    3. warmte-, vocht- en CO2-belasting voor luchtbehandelingssystemen, ontwerpcondities
    4. enkele processen m.b.t. luchtbehandeling: menging, verwarming, koeling, bevochtiging
    5. opbouw van enkele scheepsluchtbehandelingssystemen, energetische berekeningen
  • Elektrische (voeding)installaties:
    1. hoofdcomponenten
    2. karakteristieken van elektromotoren/generatoren
    3. elektrische belasting, aantal en capaciteit van generatoren en omvormers
    4. lay-out van voedingssystemen, schakelborden
  • Dynamisch gedrag van installaties:
    1. dynamisch gedrag van een dieselmotor-voortstuwingsinstallatie
    2. bewegingsvergelijkingen voor het schip en de voortstuwingsinstallatie
    3. koppel- en stuwkracht als functie van scheepssnelheid en schroeftoerental: Robinson diagrammen
    4. aanzet tot de simulatie van het dynamisch gedrag
College materiaal:
J. Klein Woud, "Maritieme werktuigkunde II", 1995
Referenties vanuit de literatuur:
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Het kunnen ontwerpen van scheepshulpsystemen. Het begrijpen van het dynamische gedrag van machines
Computer gebruik:
Practicum:
Ontwerp component:
Het ontwerpen van scheepshulpsystemen
Percentage ontwerponderwijs: 100%