Vakcode: mt823 Vak is vervallen. Zie mt829 Het betreft een College |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Boon, prof.ir. B. | Tel.: 015-2784538 |
Trefwoorden: Scheepsconstructie, offshore-constructies, constructief ontwerp, conceptueel ontwerp, materialen, stochastische belastingen, dynamische respons, betrouwbaarheid, vermoeiing, draagkracht, ontwerpfilosofie, materiaaleigenschappen. |
Cursusjaar:
3 |
Voorkennis: mt822, mt824, mt825, mt826, mk1a, mt812, mt513 | |
Wordt vervolgd door: mt815, mt817, mt411, mt212, mt514, mt814, mt816 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Voortbouwend op de college-inhoud van mt 822 wordt nader ingegaan op bezwijkvormen en draagkracht van de constructie. Hierbij spelen vermoeiing, scheurgroei en brosse breuk een grote rol. Deze aspecten worden zowel fundamenteel als aan de hand van de praktische vertaling in standaard voorschriften behandeld. Geleerd wordt hoe deze aspecten het ontwerp van de scheepsconstructie en haar details en de fabricagemogelijkheden voor een belangrijk deel bepalen. Het constructief ontwerp wordt zowel vanuit een deterministische als vanuit een probabilistische benadering van de sterkte behandeld. Aandacht wordt gegeven aan metingen op zee. De eigenschappen van het belangrijkste constructiemateriaal, staal, en de manieren om deze eigenschappen te beïnvloeden worden behandeld. De invloed van productietechnieken (lassen) op deze materiaaleigenschappen en daarmee de veiligheid van de constructies is groot. |
|
College
materiaal: Collegediktaat (tijdens de colleges uitgereikt) |
|
Referenties
vanuit de literatuur:
|
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Bij het vak hoort een afzonderlijk omschreven practicum. |
|
Doel: Het doel van het college is alle toekomstige scheepsbouwkundig ingenieurs inzicht bij te brengen in de achtergronden en het gedrag van scheeps- en offshore-constructiematerialen, hen te leren hoe deze materialen zich onder de verschillende wisselende belastingen gedragen en hoe dit om te zetten in een verantwoord constructief ontwerp, hen de vaardigheid van het maken van vermoeiingsberekeningen bij te brengen en inzicht te geven in de rol van scheurgroei en brosse breuk. |
|
Computer
gebruik: Geen computergebruik bij de colleges. |
|
Practicum: In het laboratorium worden proeven gedaan ter bepaling van scheur- en breukgedrag van de materialen. |
|
Ontwerp
component: Het vak is geheel gericht op het maken van het constructief ontwerp, de responsanalyse en het vaststellen van de toelaatbaarheid van de optredende responsies. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 50% |