Vakcode:
MT713 Vaknaam: Projectmanagement in de scheepsbouw en offshore Vak is vervallen. Zie mt720/mt721 Het betreft een .. |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en) Hengst, prof. ir. S. | Tel.: 015-278 5306 |
Trefwoorden: Marktfactoren, strategische planning, begroting, operationele research, productie-optimalisatie, probleemanalyse, kwaliteitsbeheersing, organisatie en uitvoering van reparaties en bergingen, slopen, expertise, verzekering, enkelproductie, productiebesturing, planningssystemen. |
Cursusjaar: 4 Quintaal: 4/0/0/0/0 Coll.uren p/w: 4 Andere uren: - Toetsvorm: Scriptie + presentatie Tentamenperiode: (zie jaarindeling) |
Voorkennis: mt711, wm0501, wm0504 | |
Wordt vervolgd door: mt712, mt714 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Methode:
Vakbeschrijving (1): "Opzet en indeling" Voor het vak Projectmanagement in de scheepsbouw en offshore wordt de student gevraagd een keuze te maken uit een aantal aandachtsgebieden die direct van belang zijn bij het projectmatige karakter van de geleverde producten en diensten in de maritieme industrie. Aandachtgebieden zijn:
Binnen deze aandachtsgebieden staat het de studenten vrij zelf een onderwerp te kiezen. De gekozen onderwerpen worden behandeld voor projecten in de scheepnieuwbouw, de scheepsreparatie, het slopen van schepen en / of voor projecten in de bergingssector. Het vak wordt voltooid met een scriptie en een presentatie. Voor het vak zijn maximaal 3 studiepunten te behalen. Het is ook mogelijk het vak voor 1 of 2 studiepunt te volgen. De scriptie wordt hier op afgestemd. Het aantal college-uren is in alle gevallen gelijk. Vakbeschrijving (2): "Mogelijke onderwerpen binnen de aandachtgebieden" De door de student gekozen onderwerpen worden nader onderzocht ten aanzien van het belang ervan binnen een project in de maritieme sector. Mogelijke onderwerpen zijn:
De bouw van schepen en offshore-units en -installaties worden gekenmerkt als enkelprodukten. Voor de beheersing en besturing van het produktie-proces kan niet worden uitgegaan van de principes voor serie-matige of massa produktie. Het ver doorvoeren van een gedetailleerde voorbereiding van het werk is voor het produkt te kostbaar. Welke voorwaarden worden gesteld aan de beheersing en aan het management van een proces in de enkel-produktie. Wat is de relatie tussen het ontwerpen, de produktietechnieken, produktiemethodes en de produktiebesturing. Gelijke overwegingen gelden ook voor projecten in de reparatie- en de bergingssector. Elke sector heeft een eigen cultuur en kent eigen management technieken. |
|
College
materiaal: |
|
Referenties
vanuit de literatuur: |
|
Opmerkingen
(specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Het onderwijs in het vierde en vijfde jaar wordt verzorgd in de vorm van werkcolleges. De studenten bestuderen zelfstandig de opgegeven literatuur, maar dienen eveneens literatuur op te sporen. Naast de bestudering van de literatuur worden "case studies" opgedragen. Voor een opdracht winnen de studenten onder meer informatie bij bedrijven, om de gang van zaken in de praktijk te bestuderen. De colleges zijn besprekingen van de voortgang, met alle daarbij behorende aspecten van verslaggeving, het vastleggen van de gemaakte afspraken, planning en voortgangscontrole. Er worden de studenten onderwerpen aangereikt die tijdens de colleges worden besproken. Omdat er in teamverband moet worden gewerkt kunnen meerdere aspecten in een onderwerp worden meegenomen en ontstaan "combinaties" van vakken in een bepaalde groep. Een schriftelijke verslaggeving en mondelinge presentaties van de groep ronden het werk af. De beoordeling van de scripties geschiedt aan de hand van een aantal criteria waarin de elementen voorkomen die met de opdracht worden beoogd. De opdrachten hebben meerdere invalshoeken (multi-disciplinair) en lenen zich voor de combinatie van literatuur en veldwerk bij bedrijven. Deze werkwijze is voor de studenten weliswaar arbeidsintensief maar door het samenspel van theorie en praktijk leerzaam. Aanmelden bij secretaresse mevrouw A. Nieuwland-Jobse. |
|
Doel: |
|
Computer gebruik: Tekstverwerking en spreadsheets | |
Practicum: Zie Opmerkingen | |
Ontwerp component: | |
Percentage ontwerponderwijs: |