Vakcode: mt312
Vaknaam: Ontwerp innovatie in de scheepvaart

Het betreft een College
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): vacature

Tel.: 015-2784682

Trefwoorden:
Wie ontwerpt een schip, ontwerpmethodologieën in de scheepvaart, uitvindingen en innovaties in de scheepvaart, technologische innovatie en economische groei, concurrentie voordeel en innovatie, s-curven en innovatie, benchmarking van performance, diffusie van innovatie, innovatie in de wetenschap, de technologie en in het bedrijf, management van innovatie, ontwerp methodologieën, innovatie casestudies, denken, creativiteit en innovatie, stimuleren van creativiteit; ontwerpinnovatie methodologie voor de scheepvaart.

Cursusjaar: 4
Periode: 0/0/4/0
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 3, 4
(zie jaarindeling)

Voorkennis: mt311

Wordt vervolgd door: -

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

  • Wie ontwerpt en innoveert schepen?

  • Bestaande ontwerpmethodologieën in de scheepvaart

  • Uitvindingen en basis innovaties in de scheepvaart

  • Technologische innovaties en economische groei, conceptuele modellen

  • Concurrentievoordeel door innovatie, casestudies

  • S-curven en innovatie; performance limits en innovatie triggers

  • Benchmarking in de scheepvaart; case-studies

  • Diffusie van innovatie

  • Innovatie in wetenschap en technologie; paradigma shifts in het ontwerpproces

  • Innovatie en de onderneming; casestudies

  • Management van innovatie; business re-engineering

  • Generieke ontwerpmethodologieën

  • Innovatie casestudies: gastankers, zee-rivier containerschip, zee-rivier tug-barge, chemicaliëntanker, logistieke olieketen, forest products en shortsea shipping, decision support system voor chemicaliëntankers

  • Denken, creativiteit en innovatie

  • Stimuleren van creativiteit; technieken

  • Ontwerpinnovatie methodologie voor de scheepvaart

College materiaal:
Design innovation in shipping; prof.dr.ir. N. Wijnolst

Referenties vanuit de literatuur:

Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Meer informatie over de leerstoel en het vak is te vinden op internet:
http://www-mt.wbmt.tudelft.nl/rederijkunde/overview.htm

Doel:

  • ontwerpen gebeurt volgens iteratieve procedures, waarbij het veelal moeilijk is innovaties te incorporeren, met name concept-innovaties ; het college geeft inzicht in het ontwerpproces van schepen, aan de hand van vele case-studies en toont de triggers achter deze innovaties

  • het identificeren van innovatie-triggers op en het genereren van ideeën voor nieuwe scheepsconcepten

  • het formaliseren van diffuse, kreatieve ontwerpprocessen in een innovatie theorie en -methodologie.

Computer gebruik:

Practicum:

Ontwerp component:

Percentage ontwerponderwijs: 100%