Vakcode: mt800
Vaknaam: Constructieleer MT
mt700 en mt800 zijn sinds 01-09-1998 in het kader van thematisch onderwijs geïntegreerd.

Het betreft een college
TUD studiepunten: 4
ECTS studiepunten: 6

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Dirkse, ir. C., Hengst, prof. ir. S.

Tel.: 015-2785306

Trefwoorden:
Constructieleer, Krachtstromen, Boutverbindingen, Lasverbindingen, Types zeegaande constructies, Materialen, Belastingen, Langsscheepse sterkte, Verstijfde plaatvelden, Constructieve indeling van schepen

Cursusjaar: 1
Quintaal: 0/0/0/4/6
Coll.uren p/w: 4/6
Andere uren:
Toetsvorm:
Schriftelijk
Tentamenperiode: 4, 5, 6
(zie
jaarindeling)

Voorkennis: mk1a, wb1109
Wordt vervolgd door: mt700, mt827
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Uitgangspunt is de krachtenstroom door het beschouwde systeem. Een constructeur moet in staat zijn om deze krachtstromen doelgericht te beheersen. Een en ander wordt toegepast op enkele veel voorkomende verbindings-typen.
Het systeem schip wordt in zijn omgeving beschouwd. De anatomie van het schip wordt behandeld in samenhang met de constructie, de belasting en de responsie van het schip op de belasting. Constructieleer, krachtstromen, boutverbindingen, lasverbindingen, types zeegaande constructies, materialen, belastingen, langsscheepse sterkte, verstijfde plaatvelden, constructieve indeling van schepen.

Het vak mt800, Constructieleer, omvat 2 delen:

Deel 1: mt800-1: Constructieleer: Wb-deel voor MT
College uren: 0/0/0/2/0.
Doel en inhoud:
Uitgangspunt is de krachtenstroom door het beschouwde systeem. Een constructeur moet in staat zijn om deze krachtstromen doelgericht te beheersen. Een en ander wordt toegepast op enkele veel voorkomende verbindings-typen.
De student moet in staat zijn de behandelde types verbindingen te vertalen in een relevant fysisch model, daarop de kennis uit de krachtstroomleer toe te passen om tenslotte een beeld van de samenhang tussen de relevante parameters te verkrijgen.

Deel 2: mt800-2: Inleiding Constructieleer Maritieme Techniek
College uren: 0/0/0/0/4.
Doel en inhoud:
Kennis maken met de begrippen en termen die in de Maritieme Techniek worden gebruikt. Een en ander gebeurt door het systeem "schip" in zijn omgeving te beschouwen.
Na een globale beschrijving van enkele zeegaande transportmiddelen en offshore constructies volgt een overzicht van de materialen die worden gebruikt, en de wijze waarop deze worden verbonden.
Na een beschrijving van de belastingen op, en de responsie van de constructie, wordt een aantal constructies behandeld, waarbij de integratie van het ontwerp en de berekening van een constructie, de constructietekening als voorbereiding op de fabricage en de fabricage geintegreerd aan de orde komen.
De student moet, gebruik makend van de geintroduceerde begrippen en de verkregen kennis omtrent constructiewijzen, eisen, belastingen op en responsie van maritieme constructies in staat zijn om eenvoudige berekeningen uit te voeren, en de constructie in een schets of tekening vast te leggen.

College materiaal:
  • Dictaat: mt800-2: Inleiding Constructieleer Maritieme Techniek, prof. ir. S. Hengst.
  • Dictaat: mt800-1: Constructieleer: Wb-deel voor MT; ir. J.H. Vink, dr.ir. A. van Beek, ir. C.J. Houtman, ing. G.J. Pasman, ir. P.V. Pistecky
Referenties vanuit de literatuur:
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Multiple choice tentamen (gesloten boek)
Periodieke schriftelijke oefeningen over de behandelde stof maken deel uit van de beoordeling.
Doel:
De student is in staat de behandelde verbindingen te vertalen in een fysisch model, daarop de kennis uit de krachtstroomleer toe te passen en zich een beeld van de samenhang tussen de parameters te vormen.
De student heeft een overzicht van de maritieme sector en kent de begrippen en termen die in de Maritieme Techniek worden gebruikt, kan zeegaande transportmiddelen en offshore constructies globaal beschrijven, kent de materialen die worden gebruikt, de eigenschappen en de wijze waarop deze worden verbonden.
Hij heeft kennis van de anatomie van het schip en voorkomende constructies, de belastingen op, en de responsie van de constructie.
De student moet, gebruik makend van de geïntroduceerde begrippen en de verkregen kennis van de anatomie en wijze van construeren, eisen, belastingen en responsie van staat zijn om eenvoudige berekeningen uit te voeren, en de constructie in een schets of tekening vast te leggen.
De student is in staat een eenvoudige constructie te beoordelen t.a.v. maakbaarheid en toegankelijkheid.
Computer gebruik:
Practicum:
Zie
mt032P
Ontwerp component:
Het college mt800 geeft inzicht in de relaties die bestaan tussen tussen het constructief concept (ontwerp) en sterkte- plus productie-aspecten.
Percentage ontwerponderwijs: 75%