Vakcode: mtp04 |
||
Vaknaam: Hijsen van Zware Lasten |
||
Het betreft een project |
||
TUD studiepunten: 3 |
||
ECTS studiepunten: 4.5 |
||
Subfaculteit der
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
||
Docent(en): Vink, ir. J.H. |
Tel.: 015-278 5923 |
|
Trefwoorden: CAD,
Ontwerpen, Stabiliteit, Sterkte, Construeren, Productie, Presenteren |
Cursusjaar: |
1 |
Periode: |
4 |
|
Coll.uren p/w: |
|
|
Andere uren: |
20 |
|
Toetsvorm: |
project |
|
Tentamenperiode: |
4 |
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Voorkennis: leerstof van de 1e jaars
semesters 1 .. 4 |
||
Wordt vervolgd door: 2e jaars leerstof |
||
Uitgebreide beschrijving van het
onderwerp: Het
uitgangspunt van dit project is om zoveel mogelijk van de leerstof uit het
eerste jaar te integreren. De onderdelen van dit project zijn afgestemd op het centrale thema van Drijvende Constructies voor het Hijsen van Zware Lasten, en omvat volgende hoofd onderdelen: 1.
Vertrouwd
maken met het CAD pakket xEagle, gevolgd door het toepassen bij het tekenen
van de Drijvende Hijsconstructie (FDB) die moet worden ontworpen, 2.
Ontwerp,
uitwerken, fabricage en testen van een model van een Drijvende
Hijsconstructie (FDB), 3.
Oefeningen
toegepast op een Bestaand Schip voor Zware Lading (XHLS), met betrekking tot
Gebruik, Productie en Constructief Ontwerp plus Sterkte aspecten, 4.
Een
poster presentatie over de resultaten van het project. |
||
College materiaal: Handleiding voor project 4: Hijsen van
zware lasten. |
||
Referenties vanuit de literatuur: geen |
||
Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): poster presentatie aan einde van het project, met
beantwoorden van vragen |
||
Leerdoelen: In staat zijn om: 1.
eenvoudige
tekeningen te maken met behulp van het 3D tekenpakket xEagle, 2.
de
verworven kennis en inzicht met betrekking tot ontwerpen, stabiliteit,
sterkte, construeren en productie integraal toe te passen bij het ontwerpen
van een FDB op modelschaal, 3.
het model
van de FDB uit staalplaat te vervaardigen, gebruik makend van eerder
verworven kennis en vaardigheden, 4.
aan de
hand van een beproeving in een waterbak vast te stellen of de ontworpen FDB
voldoet aan de in de opdracht gestelde eisen en het berekende gedrag
vertoont, 5.
vast te
stellen welke instanties betrokken zijn bij de bouw en exploitatie van een
XHLS, 6.
aan de
hand van een analyse van de specificatie vast te stellen welke faciliteiten
op de werf nodig zijn voor de bouw van de XHLS, 7.
de rule
eisen van een klassebureau toe te passen om de “local scantlings” van de
langsverbanddelen in het grootspant van de XHLS te bepalen, 8.
productie
parameters te bepalen en te evalueren voor enkele varianten van een
constructie gebied in de XHLS, teneinde een gefundeerde keuze te kunnen maken
voor het beste alternatief, 9.
de rule
eisen van een klassebureau toe te passen voor de langsscheepse sterkte van de
XHLS (inclusief het berekenen van het ontwerp vlakwater buigend moment), de
vereise kwaliteit (Grade) van het materiaal van de onderdelen vast te stellen
als ook om de toepassing van staal met hogere rekgrens af te wegen, 10.
met de
aanwezige kennis van presenteren een overzicht van de resultaten en
conclusies van het project te maken door middel van een poster per onderdeel,
en om vragen erover te beantwoorden. |
||
Computer gebruik: ja |
||
Practicum: project |
||
Ontwerp component: Het ontwerpen van een object (FDB)
uitgaande van een omschrijving van zijn taak en randvoorwaarden, alsmede het
maken van keuzes gebaseerd op ontwerp berekeningen en productie plus
exploitatie overwegingen voor een bestaand zware lading schip (XHLS). |
||
Percentage ontwerponderwijs:
80 % |