Voertuigtechniek |
Hoogleraar Voertuigtechniek: prof.dr.ir. J.P. Pauwelussen
Hoogleraar Railvoertuigtechniek: vacature
Contactpersoon: dr.ir.
A.R. Savkoor
Het vakgebied
Misschien ligt de verklaring van de onweerstaanbare aantrekkingskracht van het voertuig op de mens in de combinatie van de drang naar vrijheid en mobiliteit en het praktische nut ervan. Personenauto's, tweewielers (fiets en motorfiets) en ook de grote en zware voertuigen als vrachtauto's en treinen zijn sprekende voorbeelden van uiterst boeiende en hoogwaardig werktuigkundige ontwerpen.
Voertuigtechniek betreft diverse technische aspecten van weg- en railvoertuigen die voorzien in de maatschappelijke behoefte naar snel en efficient maar ook veilig en milieuvriendelijk vervoer van personen en goederen. Ondanks het hoge technische niveau van de huidige voertuigtechniek blijft het vakgebied voortdurend in beweging. Technische uitdagingen die voortvloeien uit de gevolgen voor het milieu, energiebehoefte en verkeersstromen stellen hoge eisen aan de kennis, deskundigheid en de innovatie-vermogens van de ingenieur. In de specialisatiestudie wordt nadruk gelegd op het rijgedrag en de prestatie van de diverse voertuigen, waartoe een gedegen kennis van de dynamica van het voertuig, rollende wrijving tussen band en wegdek en regeltechniek nodig is.
Onderwijs
Wat het onderwijs betreft streeft de sectie Voertuigtechniek naar het vergaren en overdragen van `up to date' kennis van een breed scala van voertuigtechnische onderwerpen van zowel technische-wetenschappelijke als maatschappelijke betekenis. Het verplichte deel van het vakkenpakket beoogt de integratie van kennis van de basisvakken (mechanica, regeltechniek, thermodynamica en tribotechniek) en de andere applicatievakken (aandrijf- en motorentechniek en ergonomie) met de specialistische vakken uit de voertuigtechniek.
Onderzoek en Ontwerp
De breedte van het vakgebied maakt keuzen noodzakelijk bij het eigen onderzoek. De sectie houdt zich met het oog op beheersing van rijgedrag, veiligheid en comfort voornamelijk bezig met het bestuderen van het dynamische gedrag van voertuigen. Bij het ontwerpen van voertuigen wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden voor productverbetering d.m.v. mechatronica, systeem- en regeltechniek. Als cruciaal component van het voertuig krijgt de autoband veel aandacht bij de onderzoeksinspanning van de sectie, evenals de wielophanging met zijn veer- en dempingsgedrag. Ook meer fundamentele aspecten als band-wegdek wrijving en aërodynamica krijgen aandacht. Bij het onderzoek worden zowel geavanceerde theorie als experimentele technieken toegepast.
Het studieprogramma
Binnen deze specialisatie is het mogelijk enigszins accent te leggen op wegvoertuigen (prof.dr.ir. J.P. Pauwelussen) of railvoertuigen (prof.ir. C.P.Keizer). De invulling van het studieprogramma (vakkenpakket en opdrachten) komt tot stand in overleg met de afstudeerdocent. De elementen van de hoofdvakstudie zijn: verplichte- en keuzevakken, stage, eerste opdracht, colloquia en afstudeeropdracht. Het Dispuut Voertuigtechniek organiseert technische lezingen, sociale activiteiten en excursies om de band tussen studenten onderling en de medewerkers te versterken.Verplichte vakken en oefeningen
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Stp. |
wb1310 | Multibody dynamics A |
0/0/0/4 |
2 |
wb1330 | Ontwerpleer 3G |
0/0/2/0 |
1 |
wb2307 | Signaalanalyse | 4/0/0/0 |
3 |
wb2303 | Meettechniek |
2/2/0/0 |
2 |
wb2306 | Cybernetische ergonomie | 0/0/0/4 |
2 |
wb2420 | Regeltheorie |
4/4/0/0 |
4 |
tn3111 | Systeemidentificatie B | 0/4/0/0 |
5 |
wb3400 | Automobieltechniek A | 0/0/2/2 |
2 |
wb3402A | Railvoertuigtechniek | 2/2/0/0 |
2 |
wb3402B 1) | Railvoertuigtechniek b.o. | 0/0/2/2 |
2 |
wb3404A | Voertuigdynamica A | 0/0/2/2 |
2 |
wb3404B 2) | Voertuigdynamica B | 0/0/2/2 |
2 |
wb3404C | Experimentele signaal en modale analyse A | 0/3/0/0 |
2 |
wb4301B | Inleiding zuigerverbrandingsmotoren | 0/2/0/0 |
1 |
wb5303 | Tribotechniek | 4/0/0/0 |
2 |
Totaal |
34 |
OPMERKINGEN:
1) Verplicht voor railvoertuigtechnische
studenten.
2) Verplicht voor wegvoertuigtechnische studenten.
Aan te vullen tot minimaal 42 studiepunten met keuzevakken (TH-studenten 39 stp.)
Aanbevolen keuzevakken en -oefeningen
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Stp. |
et3021wb | Elektrische aandrijvingen | 0/0/4/0 |
2,5 |
ide513 | Ind.marketing voor technici | 0/0/2/0 |
1 |
in2014 | Inleiding software engineering + practicum | 3/0/0/0 |
2 |
in4031 | Inleiding informatiesystemen | 0/0/2/2 |
3 |
lr29 | Vliegtuigmaterialen 2 | 0/0/2/2 |
2 |
tn401 | Elektriciteit en magnetisme | 2/2/0/0 |
2 |
wb1406 | Experimentele mechanica | 0/0/2/2 |
2 |
wb1412 | Niet-lineaire trillingen | 0/0/2/2 |
2 |
wb1413 | Multibody dynamics B | 0/0/2/2 |
2 |
wb1415 | Materiaalkeuze bij het ontwerp | 0/0/2/2 |
2 |
wb2402 | Hydraulische aandrijvingen | 0/0/2/2 |
2 |
wb2404 | Mens-machine systemen | 2/2/0/0 |
3 |
wb2421 | Multivariabele regelsystemen | 0/0/4/0 |
4 |
wb3406A | Inleiding transporttechniek | 2/2/0/0 |
2 |
wb3407A | Logistiek: introductie | 0/0/2/2 |
2 |
wb5305 | Manager en informatie | 0/2/0/0 |
1 |
wb5415 | Onderhoudsmanagement | 2/2/0/0 |
2 |
wi2021tu | Numerieke analyse C1 | 0/0/2/2 |
3 |
Overzicht studielast in studiepunten:
Vakken | 42 |
Eerste opdracht | 12 |
Eindopdracht (incl stage) | 30 |
Totaal | 84 |