Pijl.gif (125 bytes) Voertuigtechniek

Hoogleraar Voertuigtechniek: prof.dr.ir. J.P. Pauwelussen
Hoogleraar Railvoertuigtechniek: vacature
Contactpersoon: dr.ir. A.R. Savkoor

Het vakgebied

Misschien ligt de verklaring van de onweerstaanbare aantrekkingskracht van het voertuig op de mens in de combinatie van de drang naar vrijheid en mobiliteit en het praktische nut ervan. Personenauto's, tweewielers (fiets en motorfiets) en ook de grote en zware voertuigen als vrachtauto's en treinen zijn sprekende voorbeelden van uiterst boeiende en hoogwaardig werktuigkundige ontwerpen.

Klik hier voor grote afbeeldingVoertuigtechniek betreft diverse technische aspecten van weg- en railvoertuigen die voorzien in de maatschappelijke behoefte naar snel en efficient maar ook veilig en milieuvriendelijk vervoer van personen en goederen. Ondanks het hoge technische niveau van de huidige voertuigtechniek blijft het vakgebied voortdurend in beweging. Technische uitdagingen die voortvloeien uit de gevolgen voor het milieu, energiebehoefte en verkeersstromen stellen hoge eisen aan de kennis, deskundigheid en de innovatie-vermogens van de ingenieur. In de specialisatiestudie wordt nadruk gelegd op het rijgedrag en de prestatie van de diverse voertuigen, waartoe een gedegen kennis van de dynamica van het voertuig, rollende wrijving tussen band en wegdek en regeltechniek nodig is.

Onderwijs

Wat het onderwijs betreft streeft de sectie Voertuigtechniek naar het vergaren en overdragen van `up to date' kennis van een breed scala van voertuigtechnische onderwerpen van zowel technische-wetenschappelijke als maatschappelijke betekenis. Het verplichte deel van het vakkenpakket beoogt de integratie van kennis van de basisvakken (mechanica, regeltechniek, thermodynamica en tribotechniek) en de andere applicatievakken (aandrijf- en motorentechniek en ergonomie) met de specialistische vakken uit de voertuigtechniek.

Onderzoek en Ontwerp

De breedte van het vakgebied maakt keuzen noodzakelijk bij het eigen onderzoek. De sectie houdt zich met het oog op beheersing van rijgedrag, veiligheid en comfort voornamelijk bezig met het bestuderen van het dynamische gedrag van voertuigen. Bij het ontwerpen van voertuigen wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden voor productverbetering d.m.v. mechatronica, systeem- en regeltechniek. Als cruciaal component van het voertuig krijgt de autoband veel aandacht bij de onderzoeksinspanning van de sectie, evenals de wielophanging met zijn veer- en dempingsgedrag. Ook meer fundamentele aspecten als band-wegdek wrijving en aërodynamica krijgen aandacht. Bij het onderzoek worden zowel geavanceerde theorie als experimentele technieken toegepast.

Het studieprogramma

Binnen deze specialisatie is het mogelijk enigszins accent te leggen op wegvoertuigen (prof.dr.ir. J.P. Pauwelussen) of railvoertuigen (prof.ir. C.P.Keizer). De invulling van het studieprogramma (vakkenpakket en opdrachten) komt tot stand in overleg met de afstudeerdocent. De elementen van de hoofdvakstudie zijn: verplichte- en keuzevakken, stage, eerste opdracht, colloquia en afstudeeropdracht. Het Dispuut Voertuigtechniek organiseert technische lezingen, sociale activiteiten en excursies om de band tussen studenten onderling en de medewerkers te versterken.
Stage: Gedurende een periode van 10 weken wordt gewerkt in het bedrijfsleven (voertuigindustrie uit binnen- of buitenland) aan een opdracht uit het desbetreffende bedrijf.
Onderzoek- en ontwerpopdrachten: Het gaat hier om twee opdrachten. Een eerste opdracht van minimaal 15 weken en een uitgebreide afstudeeropdracht van minstens 30 weken. Een van beide opdrachten dient bij de TU uitgevoerd te worden. Naast deze mogelijkheid tot participatie in onderzoekprojecten van promovendi van de sectie an ander samenwerkende universiteiten, is het mogelijk om van de grote verscheidenheid aan opdrachten die voortvloeien uit de samenwerking met de binnen- en buitenlandse autoindustrie, overheidsinstellingen en TNO-WT te profiteren.

Verplichte vakken en oefeningen

Vakcode Vaknaam

College-uren

Stp.

wb1310 Multibody dynamics A

0/0/0/4

2

wb1330 Ontwerpleer 3G

0/0/2/0

1

wb2307 Signaalanalyse

4/0/0/0

3

wb2303 Meettechniek

2/2/0/0

2

wb2306 Cybernetische ergonomie

0/0/0/4

2

wb2420 Regeltheorie

4/4/0/0

4

tn3111 Systeemidentificatie B

0/4/0/0

5

wb3400 Automobieltechniek A

0/0/2/2

2

wb3402A Railvoertuigtechniek

2/2/0/0

2

wb3402B 1) Railvoertuigtechniek b.o.

0/0/2/2

2

wb3404A Voertuigdynamica A

0/0/2/2

2

wb3404B 2) Voertuigdynamica B

0/0/2/2

2

wb3404C Experimentele signaal en modale analyse A

0/3/0/0

2

wb4301B Inleiding zuigerverbrandingsmotoren

0/2/0/0

1

wb5303 Tribotechniek

4/0/0/0

2

Totaal

34

OPMERKINGEN:

1) Verplicht voor railvoertuigtechnische studenten.
2) Verplicht voor wegvoertuigtechnische studenten.

Aan te vullen tot minimaal 42 studiepunten met keuzevakken (TH-studenten 39 stp.)

Aanbevolen keuzevakken en -oefeningen

Vakcode Vaknaam

College-uren

Stp.

et3021wb Elektrische aandrijvingen

0/0/4/0

2,5

ide513 Ind.marketing voor technici

0/0/2/0

1

in2014 Inleiding software engineering + practicum

3/0/0/0

2

in4031 Inleiding informatiesystemen

0/0/2/2

3

lr29 Vliegtuigmaterialen 2

0/0/2/2

2

tn401 Elektriciteit en magnetisme

2/2/0/0

2

wb1406 Experimentele mechanica

0/0/2/2

2

wb1412 Niet-lineaire trillingen

0/0/2/2

2

wb1413 Multibody dynamics B

0/0/2/2

2

wb1415 Materiaalkeuze bij het ontwerp

0/0/2/2

2

wb2402 Hydraulische aandrijvingen

0/0/2/2

2

wb2404 Mens-machine systemen

2/2/0/0

3

wb2421 Multivariabele regelsystemen

0/0/4/0

4

wb3406A Inleiding transporttechniek

2/2/0/0

2

wb3407A Logistiek: introductie

0/0/2/2

2

wb5305 Manager en informatie

0/2/0/0

1

wb5415 Onderhoudsmanagement

2/2/0/0

2

wi2021tu Numerieke analyse C1

0/0/2/2

3

Overzicht studielast in studiepunten:

Vakken

42

Eerste opdracht

12

Eindopdracht (incl stage)

30

Totaal

84