Technische Marketing |
Coördinator: prof.mr.dr.ir. Sicco C. Santema
Beschrijving afstudeervariant:
Het belangrijkste doel van de afstudeervariant Technische Marketing is de student op te leiden tot een ingenieur die naast goede technische vaardigheden ook op de hoogte is van andere aspecten van de bedrijfsvoering, met name het marketingaspect.
Ten gevolge van ontwikkelingen als toenemende complexiteit en kapitaalsintensiteit van systemen en produkten vindt een steeds grotere integratie van functies en activiteiten plaats. Dit eist van de ingenieur dat hij zeer breed georiënteerd is. In dit raakvlak van vele disciplines zullen hoge eisen gesteld worden aan de communicatieve vaardigheden van de ingenieur. In dit kader worden hem binnen de afstudeervariant vaardigheden bijgebracht op het gebied van mondelinge presentatie, discussie- en vergadertechnieken.
Deze verworvenheden, samen met zijn commerciële marktgerichte instelling, stellen de Technische Marketing ingenieur in staat om het overzicht te houden over de vele functies binnen het bedrijf. Hij kan van waarde zijn in de produkt-specificatiefase door het maken van een marktanalyse, in het produktontwikkelingsproces door de verschillende disciplines te coördineren en door voorlichting te geven met betrekking tot investering, financiering, import; en exportprocedures etc.
De variant is te volgen binnen alle hoofdvakken, mits de afstudeerhoogleraar daarmee instemt. Het vakkenpakket kan in overleg met hem worden vastgesteld.
Nadere informatie over de variant is te verkrijgen bij prof.mr.dr.ir. Sicco C. Santema, toestel 3068 en op de homepage van Technische Marketing.
Het vakkenpakket moet naast de algemene vormeisen voldoen aan de volgende toegevoegde vormeisen:
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Stp. |
11 studiepunten verplichte Marketingvakken: |
|||
ide212 | Marketing 1 | -/-/-/- |
2 |
ide314 | Consumentengedrag | -/-/-/- |
2 |
ide412 | Marketing 2 | -/-/-/- |
2 |
ide414 | Consumentenonderzoek 1 | -/-/-/- |
2 |
ide511 | Integr.asp. business to business marketing | 0/0/0/4 |
2 |
ide513 | Business marketing voor ingenieurs | 0/0/2/0 |
1 |
6 studiepunten uit onderstaande vakken in overleg met afstudeerhoogleraar. |
|||
bb7 (?) | Analyse beslissingsproblemen | 0/2/2/0 |
2 |
bb30 (?) | System dynamics | 0/0/2/0 |
1 |
in4031 | Inleiding informatiesystemen | 0/0/2/2 |
3 |
wb2311 | Inleiding modelvorming | 4/0/0/0/0 |
2 |
wi4051tu | Inleiding operations research | 2/2/0/0 |
3 |
6 studiepunten uit onderstaande vakken in overleg met afstudeerhoogleraar. |
|||
ide310 | Strategie en organisatie | -/-/-/- |
2 |
wm0115 | Conflicthantering en onderhandelen | 0/3/0/0 |
1 |
wm0504 | Industriële organisatie A | 4/0/0/0/0 |
2 |
wm0505 | Industriële organisatie B | 0/0/0/4/0 |
2 |
wm0621 | Innovatiemanagement | 0/0/0/2 |
1 |
wm0630 | Micro-economie & organisatie | 2/2/0/0 |
2 |
wm0720 | Bedrijfsrecht A/ondernemingsrecht | 0/0/4/0 |
2 |
wm0729 | Bedrijfsrecht D/contractenrecht | 0/0/4/0 |
2 |
wm0782 | Octrooirecht b.o. | 0/2/0/0 |
1 |
wm1061 | Introductie in de psychologie | 0/0/2/0 |
1 |
z5 (?) | Wiskundige economie | -/-/-/- |
2 |