Vakcode: wb2405 Vak is vervallen. Zie wb2311 Het betreft een college |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Bosgra, prof.ir. O.H., Vergouwen, ir. F.J., Kramer, dr.ir. H.J.M., Paassen, dr.ir. A.H.C. van, Korving, ir. A. | Tel.: 015-2785603 |
Trefwoorden: Fysische modelvorming van dynamische systemen. Grondbeginselen, methodologie, doelstellingen, gebruiksdoel van het model. Systeemgrens, deelsystemen, behoudswetten. Causaliteit, tijdschalen. Macroscopisch versus microscopisch model. Niet-lineair modelgedrag. Ruimtelijk verdeelde systemen, beschreven door partiele differentiaalvergelijkingen. Modelbenadering en -reductie, gebaseerd op tijdschalen en tijdmomenten. Tweezijdig gekoppelde fysische systemen. Voorbeelden uit het gebied van de procestechnologie. |
Cursusjaar:
4 |
Voorkennis: Grondbeginselen van de natuurkunde, thermodynamica en de stromingsleer | |
Wordt vervolgd door: wb2400 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Fysische modelvorming van dynamische systemen. Grondbeginselen, methodologie, doelstellingen, gebruiksdoel van het model. Formele stappen in de modelvormingsprocedure. Systeemgrens, deelsystemen, behoudswetten. Oorzaak-gevolgrelaties, causaliteit, tijdschalen. Macroscopisch versus microscopisch model. Lineariteit, definitie, lineariseren. Karakterisering van niet-lineair modelgedrag. Differentiaal-algebraische stelsels als model. Impliciete versus expliciete numerieke oplossingsmethoden. Karaketrisering van tijdschalen, modale vereenvoudiging, scheiding van tijdschalen, singulier verstoorde modellen. Modelvereenvoudiging gebaseerd op tijdmomenten, Pade benadering. Compartimentmodellen, tweezijdig gekoppelde fysische deelsystemen. Ruimtelijk verdeelde systemen, beschreven door partiele differentiaalvergelijkingen. Voorbeelden uit de procestechnologie. |
|
College
materiaal:
|
|
Referenties
vanuit de literatuur:
|
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
|
|
Doel: De doelstelling van het college is om een inleiding te bieden in de grondslagen van de modelvorming van fysische systemen en processen, en daarnaast aandacht te geven aan modelvereenvoudiging en de simulatie van dynamische systemen. In het college worden vele voorbeeldproblemen behandeld uit het gebied van de procestechniek, de chemische procestechnologie en de dynamiche mechanische systemen. |
|
Computer gebruik: De computer is een sleutelgereedschap bij alle stappen van de formulering van modellen, bij de simulatie en bij de modelvereenvoudiging. De opdracht bij het college is een individuele oefening waarbij van de student gevraagd wordt een model te formuleren op grond van een beschrijving aan de hand van de literatuur. Vervolgens dient een simulatie te worden gemaakt met behulp van Simulink of overeenkomstig gereedschap, waarbij de dynamiche eigenschappen van het proces of systeem moeten worden onderzocht zoals deze van belang zijn voor de bedrijfsvoering. |
|
Practicum: Neen |
|
Ontwerp
component: Het doel van het college is om modelvorming aan de orde te stellen zoals gebruikt kan worden bij het ontwerp van een proces of systeem, of bij het ontwerp van een regeling. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 0% |