Vakcode: wbp530
Vaknaam: Bedrijfseconomisch project

Project is vervallen. Zie IP3 project

Het betreft een Practicum
TUD studiepunten: 4,5
ECTS studiepunten: 7

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
  • Docent(en): Dekkers, ir.R., Elling, dr. M.G.M., Hartog, J. den, ten Horn-van Nispen, dr. M.L., Kunst, drs. S., Meijer, ir. B.R., Sopers, ir. F.P.M., Spaans, drs. J.

Tel.: 015-2785341

Trefwoorden:
Teamwork, Probleemgestuurd onderwijs, economische & bedrijfskundige aspecten, bibliografisch onderzoek, rapporteren/presenteren/beargumenteren

Cursusjaar: 3
Quintaal: x/x/0/0/0 en 0/0/0/x/x
Coll.uren p/w: -
Andere uren: 180 uur
Toetsvorm: zie opm.
Tentamenperiode: -
(zie jaarindeling)

Voorkennis: bb1, wbp524
Wordt vervolgd door: -
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Doelstelling:
    In de eerste plaats het actief opdoen van kennis door studenten over economische en bedrijfskundige onderwerpen en ten tweede het vergroten van vaardigheden om binnen samenwerkingsverbanden te functioneren. Hiertoe zijn diverse opdrachten gebouwd in de drie onderdelen: de groepsliteratuurstudie, de multimedia case en de business game. Het vierde onderdeel, teamwork, is in het volledige programma opgenomen, omdat elk onderdeel in teamverband gedaan wordt.
  • Teamwork
    Dit betreft een inleidende cursus waarin kennis wordt gemaakt met de methoden en technieken voor: discussiNren en vergaderen, onderhandelen en conflicthantering, groepsprocessen en -evaluaties. Het toepassen van die kennis, het opdoen van vaardigheden en het evalueren van groepsprocessen wordt geVntegreerd in de onderdelen van BEP. Een eerste aanzet wordt gemaakt tijdens de groepsliteratuurstudie. De teamworklessen hebben over het gehele project gezien een opbouwend en ondersteunend karakter. In elk dimester wordt een opdracht gegeven, toegespitst op de te rvaren groepsprocessen.

In het eerste quintaal:

  • Groepsliteratuurstudie Aristoteles
    Hier staat het werken in een grote projectgroep (25 studenten) centraal. Hoe verdeel je een grote opdracht in stukken, hoe verloopt de communicatie, hoe pak je een literatuur onderzoek aan? Daarnaast vergaren studenten tijdens dit project kennis over een (bedrijfskundig)onderwerp. Onderlinge presentaties en deelrapporten leiden uiteindelijk tot een eindrapport. Deze wordt gepresenteerd aan projectgroep en docenten en vormt een bron van informatie en kennis bij de eindopdracht van de multimedia case Kasta.
  • Bedrijfsspelen
    Deze bestaan uit handsimulaties en een case van bedrijfskundige situaties. De spelsimulaties bieden als het ware een ontdekkingsreis. Ze bieden snel inzicht in complexe samenhangen en zijn een methode van "ervarend leren". Ze vormen tezamen een verdieping en voorbereiding voor de onderdelen Aristoteles en Kasta.
  • Kasta case
    Dit is een bedrijfspracticum met behulp van een multimedia case. De studenten vormen zich, via een interactieve computer case, een beeld van de gang van zaken bij Kasta N.V., een bedrijf waar schakelkasten worden geproduceerd.
    Dit gebeurt door middel van: een aantal rondleidingen door het bedrijf, waarbij het produktieproces in kaart gebracht wordt, een aantal interviews met verschillende functionarissen, waardoor men zicht krijgt op de overige processen in het bedrijf en het uitvoeren van opdrachten. Als eindopdracht moet er een bedrijfskundig probleem worden opgelost. De voorstellen daartoe worden verpakt in een rapport en moeten gepresenteerd en verdedigd worden. De afronding van de Kasta case valt in het tweede dimester.

In het tweede quintaal:

  • Business Game
    Inleidende colleges, zelfstudie en opdrachten zijn rond een management game gebouwd. De leerdoelen zijn confronterend leren van de economische aspecten en het integraal aansturen van een industriële onderneming. Hierbij wordt veel nadruk gelegd op het als "managementteam" bepalen van doelstellingen en beleid, alsmede het nemen van beslissingen onder tijdsdruk.
  • Informatie over BEP is bovendien te vinden op de BEP-site
College materiaal:
Na aanvang van het practicum is de werkmap beschikbaar. De inhoud is modulair opgezet en is stapsgewijs beschikbaar. Mappen van voorgaande jaren.
Referenties vanuit de literatuur:-
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
  • Toelatingseis: wbp523 (2e jaars Ontwerpopdracht) en bb1 (Inl. Bedrijfsleer) behaald hebben.
  • Inschrijving: Studenten die voldoen aan de toelatingseisen, kunnen zich in de week voor aanvang van het nieuwe semester of aanmelden bij de onderwijsadministratie WbMT in blok 3, dan wel aanmelden via het Web. Er kunnen ca. 75 studenten deelnemen.
  • Door het geVntegreerde karakter van BEP is het niet mogelijk BEP in delen te volgen.
  • Aan BEP is geen tentamen verbonden. Het eindcijfer wordt opgebouwd uit de diverse opdrachten, toetsen, rapportages en prestaties die gedurende BEP worden gemaakt resp. geleverd.
  • Aanwezigheidsplicht geldt in principe voor alle ingeroosterde activiteiten van de diverse onderdelen. Overleg daarom bij verhindering tijdig met de assistenten. Aan het ongeoorloofd afwezig zijn kunnen consequenties verbonden worden in de vorm van extra opdrachten.
  • Een onvoldoende resultaat voor een van de onderdelen (<5) moet gecompenseerd worden met een extra opdracht.
  • Na oktober wordt de kennis van Industriële Produktie, wb5307, als bekend verondersteld.
Doel:
Ervaring opdoen in de groepsprocessen die zich manifesteren bij het samenwerken in kleine en grote groepen
Computer gebruik:
Frequent
Practicum:
100%
Ontwerp component:
  • bedrijfsbeleid en organisatie (personele en organieke structuur)
  • bedrijfskundige oplossingen
  • analyse en integratie van aspecten
  • besluitvorming
Percentage ontwerponderwijs: 50%