Vakcode:
wb1105 Het betreft een College |
|
Subfaculteit der
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
|
Docent(en):
Wisse,
ir. G., Woerkom,
P.Th.L.M. van
|
Tel.: 015 - 278 2702 / 2792 |
Trefwoorden: Modellen
met meerdere vrijheidsgraden, eindige elementen modellen, continuum
modellen. Virtuele arbeid, modale analyse. Vrije èn gedwongen
trillingen. Passieve èn actieve trillingsonderdrukking. |
Cursusjaar: TH1 |
Voorkennis: |
|
Wordt vervolgd door: |
|
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
|
|
College materiaal: De
collegestof is gebaseerd op materiaal uit de volgende boeken:
|
|
Referenties vanuit de literatuur: Voor
de eindige elementen theorie (in deel 2) is het volgende boek zeer
bruikbaar: Craig,
R.R., Jr. Structural
Dynamics, an introduction to computer methods. J. Wiley & Sons,
N.Y., 1981 Een
algemeen en zeer nuttig boek is voorts:
Rao, S.S. Mechanical
Vibrations, third edition. Addison-Wesley Publ. Co., Reading, Mass.,
1995. |
|
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.): Delen
2 en 3 zijn gebaseerd op thema's in het boek van Inman. De eindige
elementen theorie (in deel 2 van het college) wordt echter beter en meer
uitgebreid behandeld in het boek van Craig. Op het college worden de
thema's toegelicht, geïllustreerd en uitgewerkt. Soms
worden de thema's op college op een andere wijze behandeld dan in de
genoemde boeken te vinden is, maar dan teneinde meer inzicht te
verschaffen. Daarom wordt het daadwerkelijk volgen van het college ten
zeerste aanbevolen. |
|
Doel: Het verkrijgen van inzicht in de
ruimtelijke dynamica van starre en structureel flexibele lichamen.
Wiskundige modelleren van eenvoudige mechanische systemen en analyse van
het door het wiskundige model beschreven gedrag. Bepaling van
mechanische belastingen tijdens de beweging. |
|
Computer gebruik: PC
met MATLAB software |
|
Practicum: -
Deel 2: 1 practicummiddag. -
Deel 3: 1 practicummiddag. |
|
Ontwerp component: Tijdens
de cursus worden systeemexcitatie en systeemresponsie geanalyseerd en
worden mogelijkheden bestudeerd om het gedrag van het systeem te
verbeteren. |
|
Percentage ontwerponderwijs: |