Vakcode: wb0203-1

Vaknaam: G-opdracht

Het betreft een opdracht

TUD studiepunten: 12

ECTS studiepunten: 18

Subfaculteit der  Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Dr. Z. Olujic

Tel.:  015-278 66 74

Trefwoorden:

Cursusjaar:

4/5

Periode:

4/5 en 1/2

Coll.uren p/w:

-

Andere uren:

40 p/w

Toetsvorm:

-

Tentamenperiode:

-

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis: wb4300A, wb4403, st301 en st310

Wordt vervolgd door: -

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
G-opdracht is een gecombineerde opdracht waarin zowel de technologische als de constructieve aspecten van een proces naar voren komen en wordt in teamverband als een volle dagtaak uitgewerkt.  De opdracht, gekregen vanuit de industrie, wordt uitgevoerd door een gecombineerd team van WB/API (2/3) en ST (1/3) studenten. Voor uitwerking van de opdracht wordt een ruimte beschikbaar gesteld. Door ongeveer drie maanden met elkaar “opgesloten” te zijn, wordt praktisch het werk van een proces design groep (“task force”) van een proces-engineering firma nagebootst.
In de eerste fase wordt het technologische gedeelte uitgewerkt: conceptueel ontwerp vertaalt in een proces flowsheet en hoofd apparatuur (reactoren, kolomen, drukvaten, compressoren, etc.) gedimensioneerd. In de tweede fase wordt aandacht besteed aan de keuze en dimensionering van randapparatuur zoals: warmtewisselaars, pompen, etc.
Speciale aandacht wordt besteed aan proces regeling, veiligheid, milieu eisen en economie van het ontworpen proces.
G-groep wordt begeleid door een wb/API docent en een st-docent (C. Luteijn) en vaak door een deskundige van het bedrijf-opdrachtgever.
Prestaties van de groep en individueel tijdens de G-opdracht zullen op diverse manieren beoordeeld worden (technische kennis, eigen inbreng, samenwerking, verslaggeving etc.).

College materiaal:
Sinnott (Coulson & Richardson) Chemical Engineering, Vol.6 Design.

Referenties vanuit de literatuur:
afhankelijk van het onderwerp.

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Bovengenoemde, voorkennis-vakken getentamineerd.

Leerdoelen:
Praktisch ervaring met proces ontwerp van een chemisch fabriek.

Computer gebruik:
Commercieel (university licence) flowsheeting software

Practicum:
100% praktisch werk.

Ontwerp component:
100%

Percentage ontwerponderwijs: 100 %