Vakcode: wbtp102d3 |
||
Projectnaam: Projectvaardigheden |
||
Het betreft
een project |
||
TUD
studiepunten: 1 |
||
ECTS
studiepunten: 1,5 |
||
Faculteit Techniek,
Bestuur en Management |
||
Docent(en):
J. den Hartog |
Tel.: 015-278 4913 |
|
Trefwoorden: |
Cursusjaar:
|
1 |
Periode: |
2 |
|
Coll.uren
p/w: |
- |
|
Andere
uren: |
2 |
|
Toetsvorm: |
zie opm. |
|
Tentamenperiode:
|
2 |
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Voorkennis: |
||
Wordt
vervolgd door: |
||
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: 1. Teamsamenwerking, 1 dagdeel. Onderwerpen:
Theorie teaminteraktiemodel (TIM) van Andriessen. Kenmerken van taakgroepen.
Oefening: ORGANA (inzicht in groepsprocessen en in potentiële oorzaken van
mislukken). Nabespreken in termen van
TIM. Theorie:
vergadertechniek (teamoverleg: BOMB-model). De rol van de voorzitter, de zin
van notulen en het eventueel bijhouden van een logboek. Oefening: nog te
selecteren. Afronding: theorie
van de menselijke communicatie (verbaal, non-verbaal, para-linguïstisch).
Goede communicatie hier te zien als basisvaardigheid voor het kunnen werken
in een team. 2. Teamrollen, 1 dagdeel. Onderwerpen:
Teamrolmanagement. Video: een perfect
team. Test: individuele voorkeursrollen. Teamreflectie: hoe is ons team
samengesteld, welke rollen worden wel/niet vervuld. Wat kunnen daar
consequenties van zijn? Leiderschap: Is
leiderschap een aangeboren eigenschap of aan te leren; dimensies van
leiderschapsgedrag: taakgericht en sociaal; effectiviteit van leiderschap;
het principe van functioneel leiderschap; leider en groep: onderlinge
taakverdeling; gedeeld leiderschap. Oefening: vragenlijst, een bekende
leider; schema leiderschapsdimensies. 3a. Evaluatieve vaardigheden, omgaan met
kritiek (feed back); twee college-uren. Theorie: de zin van
regelmatige evaluatie; introductie teambarometer als instrument om de
(procesmatige) ontwikkeling van de groep te meten. Oefening: nog nader vast
te stellen. 3b. Het actuele proces
van de projectgroep, stand van zaken. Oefening: toepassing teambarometer op
eigen team. Afsluitende bespreking van groepsproces en eventueel andere
gerelateerde door studenten aan te dragen onderwerpen. Slotopdracht: zie toetsing. |
||
Lesmateriaal: tijdens de colleges
worden handouts uitgereikt, er komt een niet al te uitgebreid dictaat, waarin
relevante teksten worden opgenomen. Studenten dienen deze teksten van tevoren
gelezen te hebben, zodat tijdens de colleges meer tijd kan worden besteed aan
oefeningen en besprekingen. |
||
Referenties
vanuit de literatuur: |
||
Opmerkingen
(specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): studenten schrijven
een kort werkstuk (maximaal 500 woorden, essayvorm) waarin zij reflecteren op
de opgedane ervaringen in het eerste half jaar van het projectonderwijs bij
Wb. In dat essay dienen ze gebruik te maken van de tijdens de werkcolleges
aangeboden theorieën en modellen. |
||
Leerdoelen: studenten leren als
groep succesvol aan een gemeenschappelijke opdracht te werken, inclusief
onderling goed communiceren, als teamleden met elkaars sterke en zwakke
punten om te gaan, het structureren van besprekingen, brainstormen, taken
verdelen en coördineren, het herkennen van eigen en andermans voorkeursrollen
in een team. Uiteindelijk moet de student in staat zijn behandelde aspecten van
groepsprocessen te herkennen en benoemen. |
||
Computer
gebruik: |
||
Practicum: |
||
Ontwerp
component: |
||
Percentage
ontwerponderwijs: .. % |