Vakcode: wbtp102d3

Projectnaam: Projectvaardigheden

Het betreft een project

TUD studiepunten: 1

ECTS studiepunten: 1,5

Faculteit Techniek, Bestuur en Management

Docent(en): J. den Hartog

Tel.:  015-278 4913

Trefwoorden:

Cursusjaar:

1

Periode:

2

Coll.uren p/w:

-

Andere uren:

2

Toetsvorm:

zie opm.

Tentamenperiode:

2

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis:  

Wordt vervolgd door:  

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

1. Teamsamenwerking, 1 dagdeel.

Onderwerpen: Theorie teaminteraktiemodel (TIM) van Andriessen. Kenmerken van taakgroepen. Oefening: ORGANA (inzicht in groepsprocessen en in potentiële oorzaken van mislukken).  Nabespreken in termen van TIM.

Theorie: vergadertechniek (teamoverleg: BOMB-model). De rol van de voorzitter, de zin van notulen en het eventueel bijhouden van een logboek. Oefening: nog te selecteren. 

Afronding: theorie van de menselijke communicatie (verbaal, non-verbaal, para-linguïstisch). Goede communicatie hier te zien als basisvaardigheid voor het kunnen werken in een team.  

2. Teamrollen, 1 dagdeel.

Onderwerpen: Teamrolmanagement. Video: een perfect team. Test: individuele voorkeursrollen. Teamreflectie: hoe is ons team samengesteld, welke rollen worden wel/niet vervuld. Wat kunnen daar consequenties van zijn?

Leiderschap: Is leiderschap een aangeboren eigenschap of aan te leren; dimensies van leiderschapsgedrag: taakgericht en sociaal; effectiviteit van leiderschap; het principe van functioneel leiderschap; leider en groep: onderlinge taakverdeling; gedeeld leiderschap. Oefening: vragenlijst, een bekende leider; schema leiderschapsdimensies. 

3a. Evaluatieve vaardigheden, omgaan met kritiek (feed back); twee college-uren.

Theorie: de zin van regelmatige evaluatie; introductie teambarometer als instrument om de (procesmatige) ontwikkeling van de groep te meten. Oefening: nog nader vast te stellen.  

3b. Het actuele proces van de projectgroep, stand van zaken. Oefening: toepassing teambarometer op eigen team. Afsluitende bespreking van groepsproces en eventueel andere gerelateerde door studenten aan te dragen onderwerpen. Slotopdracht: zie toetsing.

Lesmateriaal:

tijdens de colleges worden handouts uitgereikt, er komt een niet al te uitgebreid dictaat, waarin relevante teksten worden opgenomen. Studenten dienen deze teksten van tevoren gelezen te hebben, zodat tijdens de colleges meer tijd kan worden besteed aan oefeningen en besprekingen.

Referenties vanuit de literatuur:  

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

studenten schrijven een kort werkstuk (maximaal 500 woorden, essayvorm) waarin zij reflecteren op de opgedane ervaringen in het eerste half jaar van het projectonderwijs bij Wb. In dat essay dienen ze gebruik te maken van de tijdens de werkcolleges aangeboden theorieën en modellen.

Leerdoelen:

studenten leren als groep succesvol aan een gemeenschappelijke opdracht te werken, inclusief onderling goed communiceren, als teamleden met elkaars sterke en zwakke punten om te gaan, het structureren van besprekingen, brainstormen, taken verdelen en coördineren, het herkennen van eigen en andermans voorkeursrollen in een team. Uiteindelijk moet de student in staat zijn behandelde aspecten van groepsprocessen te herkennen en benoemen.

Computer gebruik: 

Practicum: 

Ontwerp component: 

Percentage ontwerponderwijs:  .. %