Projectcode: wbtp104 d3
Het betreft deels een college
deels een project |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Bikker, Prof.ir.H. | Tel.: 015-2782711 |
Trefwoorden: | Cursusjaar:
1 |
Voorkennis: geen | |
Wordt vervolgd door: wb2203, bb1 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Wat is systeemkunde, waarom in het eerste jaar, waar toegepast ? Begrippen: systeem, element, eigenschappen, relatie, omgeving, sub- en aspektsystemen; toestand, inhoud en struktuur, proces, gedrag. Toepassing met de zaal op diverse, bij iedereen bekende systemen zoals: dit hoorcollege, auto, gebouw, verkeerssysteem. Begrippen: doel, functie, taak, systeem en omgeving, systeemgrens. Toepassing: dit hoorcollege, auto, constructie van vliegtuig. Doel van een systeem, belang en methoden voor doelformulering. Oefening met de zaal: noodlanding op de maan, sorteren van bouten en moeren, opstellen specificaties van een strijkijzer. Black-box benadering. Voorbeeld: autopech onderweg. Het principe van de onbepaaldheid van een struktuur. Abstractiestrata (aggregatieniveaus), in- en uitzoomen, Voorbeelden: auto in een totaal transportsysteem, sub- en aspektsysteem van auto en de relaties van die subsystemen. Vervanging door andere elementen die dezelfde functie kunnen vervullen. Distributie van goederen. Beheersing van processen; materie, energie, informatie. in- en uitgangssignalen, sturen, regelen, toevoegen van het ontbrekende; Voorbeelden: waterleiding, spoelbak, watertermostaat. Probleemanalyse van een produktiestroom (vliegbedrijf), modelontwikkeling en berekeningen. Systeemhierarchie van Boulding. Real life system, model, isomorfie, analogie, soorten modellen, modelbouw (modelvorming). Voorbeelden: modelleren van een hydraulisch systeem, functie- en flowdiagrammen. Opgaven: Containerterminal, Centraal verwarmingssysteem |
|
College
materiaal:
|
|
Referenties
vanuit de literatuur:
|
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Het vak wordt gegeven als college (4 x 2 uur) met aansluitend een project. Het project is gericht op het ontwikkelen van vaardigheden in het hanteren van systeemkundige gereedschappen. Het project wordt afgesloten met de verdediging van de resultaten voor de docent. Het cijfer wordt berekend uit de resultaten van de oefeningen en de verdediging. |
|
Doel: Dit vak heeft tot doel de basisprincipes van het herkennen, definieren, ontwerpen en beheersen van systemen en processen te onderwijzen. |
|
Computer gebruik: | |
Practicum: | |
Ontwerp
component: Tachtig procent van dit vak heeft te maken met ontwerp aspecten: formuleren van eisen en randvoorwaarden voor een systeem, het ontwikkelen van funktieelementen en hun relaties (struktuur), het gebruik van modellen als ontwerphulpmiddel. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 80% |