Vakcode: ide511
Vaknaam: Integrale Aspecten van Business to Business Marketing

Het betreft een College
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Subfaculteit van het Industrieel Ontwerpen
Docent(en): Santema, prof.mr.dr.ir. S.C.

Tel.: 015-2783068

Trefwoorden:
Marketing en distributie, financieen, internet, produktontwikkeling, engineering, produktie, organisatie, direct-marketing.

Cursusjaar: 4, 5
Blok: 6: 24.03.99 t/m 28.04.99
Coll.uren p/w: 4
Andere uren:
Toetsvorm: Cases/paper
Tentamenperiode: na college
(zie jaarindeling IO)

Voorkennis: ide513 of gelijkwaardig
Wordt vervolgd door: -
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Het vak is bedoeld om ingenieurs een voortschrijdend inzicht te geven in de marketing aspecten van business to business markten. Centraal staat de vraag hoe in de eigen organisatie kan worden voldaan aan de behoeften van de klant. Het vak maakt veel gebruik van Internet.
De volgende thema’s kunnen aan de orde komen:

  • marktgerichte financiering
  • marktgerichte communicatie
  • marktgerichte informatieverschaffing
  • direct marketing in business to business
  • de marketing-engineering interface
  • marketing, personeel en organisatie
  • Financial Marketing Tools

De vraag of het handelen in een marktgerichte organisatie planbaar is, vormt een rode draad door de colleges.

College materiaal:
  • Business Marketing van Gelderman en van der Hart, 1995 (te koop bij id boekenverkoop)
  • Succesvolle marketingplannen, 1997 Santema/Dingena/Van Dishoeck (te koop bij id boekenverkoop)
  • Reader (via Internet)
Referenties vanuit de literatuur:
  • Business Marketing van Gelderman en van der Hart, 1995 (te koop bij id boekenverkoop)
  • Succesvolle marketingplannen, 1997 Santema/Dingena/Van Dishoeck (te koop bij id boekenverkoop)
  • Reader (via Internet)
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Aanmelding:
bij OSA van Industrieel Ontwerpen uiterlijk vrijdag 5 maart ’99 balie (9.00 – 12.00 en 12.30 – 15.00 uur) ; tel. 2783033
Let op: maximum aantal deelnemers; 80. Deelnemerslijst hangt op het 4e jaars mededelingenbord bij IO vanaf 15 maart.

Onderwijsvorm
Themacolleges van vier uur, waarin vragen worden uitgediept en cases opgelost. De cases worden door gastsprekers uit de betreffende praktijksituaties tijdens het 3e en 4e uur toegelicht.

Toetsing
Mengvorm van aanwezigheid, deelname aan cases, en afrondend paper over een marktplanningsonderwerp.

Doel:
Verkrijgen van inzicht in en kennis van de gevolgen van marketingbeslissingen voor de overige disciplines in een organisatie, ook vanuit een financiële invalshoek.
Computer gebruik:
Computers alleen bij het blok 'internet'.
Practicum:
Geen
Ontwerp component:
Geen
Percentage ontwerponderwijs: 0%