Vakcode: wb5411 Het betreft een college |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Spronck, ir. J.W. | Tel.: 015-2781824, secr 6303 |
Trefwoorden: meetsystemen, metrologie, modelleren, simuleren, data-verwerving, data-bewerking, mechatronisch ontwerpen, onderzoekmanagement, lopend onderzoek lab. micro-techniek |
Cursusjaar:
3 |
Voorkennis: wb5300, wb5409, wb5410/5 | |
Wordt vervolgd door: -- | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: In dit college wordt de meettechniek uiteengezet: meetgrootheden, meetfouten, inschatten van meetonzekerheid. Enkele meetsystemen die aan de orde komen zijn: laserinterferometer, digitale meetversterker, spectrum analyser, etc. Van databewerking worden behandeld: HPVEE, dSpace, AD- en DA-kaarten, bijbehorende software. Tevens komt aan de orde het ontwerpen van testopstellingen en meetopstellingen. Ook wordt aandacht besteed aan elektronica voor signaalbewerking en aan mogelijkheden van modellering met behulp van software (Maxwell Ansoft, ALGOR, Matlab, VisSim). Tenslotte worden de lopende onderzoekprojekten bij Micro-techniek behandeld. |
|
College
materiaal: Spronck, J.W.: Micro-techniek: meettechnieken |
|
Referenties
vanuit de literatuur: Doebelin, E.O.: Measurement Systems, Application and Design. McGrawHill Publishing Company, ISBN 0-07-017338-9 |
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Holman, J.P.: Experimental Methods for Engineers. McGrawhill Publishing Company, ISBN 0-07-100501-3 |
|
Doel: Dit college is bedoeld als laatste voorbereiding van studenten op experimenteel laboratorium-onderzoek, door hen te informeren over alle laboratoriumprojekten van Micro-techniek. Alle beschikbare meetsystemen en software voor berekeningen, modellering, simulaties en data-bewerking worden behandeld. |
|
Computer
gebruik: Geen |
|
Practicum: Geen praktikum |
|
Ontwerp
component: In het college wordt aandacht besteed aan het mechatronisch ontwerpen, o.a. gebruik makend van modelleren en simuleren. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 50% |