Maritieme Werktuigkunde |
homepage Maritieme Werktuigkunde
Hoogleraar:
prof. ir. J. Klein Woud
Beschrijving van de specialisatie:
Deze specialisatie betreft het ontwerpen,
installeren en operationele gebruik van werktuigkundige en elektrische
installaties aan boord van schepen en andere maritieme objecten. Hierbij is
vooral het integratieaspect van de componenten (werktuigen, elektrische
machines, meet- en regelsystemen) tot een goed werkend en betrouwbaar systeem
van belang.
Technische en economische aspecten zoals betrouwbaarheid, veiligheid,
onderhoudbaarheid alsmede aanschaffings- en operationele kosten spelen een
belangrijke rol.
Kennis van het gedrag van de afzonderlijke componenten zoals motoren, pompen,
compressoren, warmtewisselaars en elektrische machines is daarvoor
noodzakelijk. Het gaat hierbij in eerste instantie niet om de constructieve
aspecten, maar om de karakteristieke eigenschappen, die bepalen hoe de
componenten toegepast moeten worden, wat het dynamisch gedrag zal zijn en welke
regelingen gewenst zijn. Het totale afstudeer traject omvat 84 studiepunten (28
sp vakken, 14 sp stage en 42 sp afstudeer project). In overleg met de
afstudeerhoogleraar wordt een vakkenpakket samengesteld met een omvang van 28
studiepunten.
Verplichte vakken
Vakcode |
Vaknaam |
College-uren |
Sp |
Maritieme werktuigkunde 3 |
0/2/0/0 |
2 |
|
Maritieme werktuigkunde 4 |
0/0/0/2 |
1 |
|
Simulatieoefening Maritieme werktuigkunde 4 |
0/0/x/x |
1,5 |
Aanbevolen
keuzevakken en -oefeningen
Vakcode |
Vaknaam |
College-uren |
Sp |
in4013tu |
Expertsystemen in een technische omgeving |
0/2/2/0 |
3 |
ae4-496 |
Onderhoudstechnologie |
0/0/2/2 |
2 |
tn3713 |
Voortgezette thermodynamica |
0/0/2/2 |
2 |
Dynamica 3 |
0/0/4/0 |
2 |
|
Warmte- en stofoverdracht |
0/0/4/0 |
2 |
|
Multi body dynamics |
0/0/2/2 |
2 |
|
Systeem- en regeltechniek 3 |
0/4/0/0 |
3 |
|
Inleiding modelvorming |
4/0/0/0 |
2 |
|
Procesregeling |
0/0/2/2 |
2 |
|
Hydraulische servosystemen |
0/0/2/2 |
2 |
|
Logistiek: introductie |
0/0/2/2 |
2 |
|
Dieselmotoren A |
0/0/2/2 |
3 |
|
Dieselmotoren B |
2/2/0/0 |
3 |
|
Gasturbines |
2/2/0/0 |
2 |
|
Gasturbines simulation and application |
0/0/2/2 |
2 |
|
Koudetechniek A1 |
0/0/2/2 |
2 |
|
Koudetechniek A2 |
2/2/0/0 |
2 |
|
Koudetechniek B |
2/2/0/0 |
2 |
|
Klimaatregeling A |
0/0/2/2 |
3 |
|
Klimaatregeling B |
2/2/0/0 |
2 |
|
Onderhoudsmanagement |
2/2/0/0 |
1,5 |
|
wi3021tu |
Toegepaste statistiek B |
0/0/2/2 |
3 |
wi4019 |
Niet-lineaire differentiaalvergelijkingen |
0/4/0/0 |
4 |
wi4052 |
Risico-analyse + practicum |
0/0/2/2 |
2 |
Algemene inleiding techniekfilosofie |
0/2/0/0 |
2 |
|
wm0324lr |
Ethiek en techniek LR |
2 |
|
Inleiding veiligheidskunde: methoden en technieken |
0/4/0/0 |
2 |
|
Technologie en mondiale ontwikkeling |
0/0/2/2 |
3 |
|
Techn. Assessment: naar een milieuvtechn.- ontwikkeling |
0/0/2/2 |
2 |
|
Written English for
technologists |
2 |
OPMERKINGEN: zie verder
TU-Gids
Het afstuderen bestaat uit een scriptie en een ingenieursopdracht, gezamenlijk een studielast van 42 punten. Vrijwel altijd zullen deze opdrachten in samenwerking met een bedrijf (ingenieursbureau, werf, research-instelling) worden gedaan. Indien de scriptie en/of ingenieursopdracht in het bedrijfsleven wordt uitgevoerd, is de verplichte stage van 14 studiepunten hiermee te combineren. De beide opdrachten zullen bij voorkeur hetzelfde onderwerp betreffen, waarbij de scriptie veelal ori๋nterend van karakter zal zijn en de ingenieursopdracht een verdere uitwerking van een bepaald aspect zal zijn. Deze laatste opdracht dient in belangrijke mate zelfstandig uitgevoerd te worden.
laatst gewijzigd 19/10/2001