laatst gewijzigd: 26/09/2001

Vakcode: mt725
Vaknaam: Binnenvaart
(voorheen mt718)

Het betreft een werkcollege
TUD studiepunten: 1
ECTS studiepunten: 1,5

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Dirkse, ir. C. Tel.: 015-27 84057
Trefwoorden:
Typen binnenvaartschepen, haven Rotterdam, waterwegen, vervoersketens, voorschriften, ontwikkelingen
:
Cursusjaar: 4
Periode: 0/0/2/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: -
Toetsvorm:
Scriptie + presentatie
Tentamenperiode:
(zie jaarindeling)
Voorkennis: mt711, wm0501, wm0504
Wordt vervolgd door: mt724
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • De positie van de haven van Rotterdam wordt in niet onbelangrijke mate bepaald door de binnenvaart.
  • De positie van de binnenvaart, scheepstypen en hun achtergrond.
  • Keuze van scheepstype en uitrusting.
  • Vervoersketens en optimalisatie. Voorschriften. Relatie schip waterweg.
  • Nieuwe scheepstypen.

Bouw en constructie. Nieuwe ontwikkeling in de binnenvaart.

College materiaal: "Binnenvaart in beeld", prof.ir. S. Hengst, Delftse Universitaire Pers.
Referenties vanuit de literatuur: Literatuur afhankelijk van het onderwerp.
Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Het onderwijs in het vierde en vijfde jaar wordt verzorgd in de vorm van werkcolleges. De studenten bestuderen zelfstandig de opgegeven literatuur, maar dienen eveneens literatuur op te sporen. Naast de bestudering van de literatuur worden "case studies" opgedragen. Voor een opdracht winnen de studenten onder meer informatie bij bedrijven, om de gang van zaken in de praktijk te bestuderen. De colleges zijn besprekingen van de voortgang, met alle daarbij behorende aspecten van verslaggeving, het vastleggen van de gemaakte afspraken, planning en voortgangscontrole. Er worden de studenten onderwerpen aangereikt die tijdens de colleges worden besproken.

Omdat er in teamverband moet worden gewerkt kunnen meerdere aspecten in een onderwerp worden meegenomen en ontstaan "combinaties" van vakken in een bepaalde groep. Een schriftelijke verslaggeving en mondelinge presentaties van de groep ronden het werk af. De beoordeling van de scripties geschiedt aan de hand van een aantal criteria waarin de elementen voorkomen die met de opdracht worden beoogd. De opdrachten hebben meerdere invalshoeken (multi-disciplinair) en lenen zich voor de combinatie van literatuur en veldwerk bij bedrijven. Deze werkwijze is voor de studenten weliswaar arbeidsintensief maar door het samenspel van theorie en praktijk leerzaam.

Doel:
  • Kennis maken met de specifieke aspecten van de binnenvaart.
  • Het zelfstandig bestuderen van de literatuur over de theorie en praktijk van de binnenvaart, de organisatie van projecten en de specifieke toepassingen daarvan in de producerende en dienstverlenende sectoren van de maritieme branches.
  • Het zelfstandig leren uitvoeren van projecten in teamverband en het toepassen van de in de literatuur aangetroffen theorie.
  • Het kritisch beoordelen van de theoretische modellen met betrekking tot de toepassing in de praktijk.
Computer gebruik: Tekstverwerking en spreadsheets.
Practicum: Zie ‘Opmerkingen’
Ontwerp component:
Percentage ontwerponderwijs: