Vakcode: mt215
|
Vaknaam: Maritieme
Werktuigkunde 1
|
Het betreft een college
|
TUD studiepunten: 1,5
|
ECTS studiepunten: 2,25
|
Faculteit Ontwerp,
Constructie en Productie
|
Docent(en): Klein Woud, prof.ir. J
|
Tel.: 015-27 81556
|
Trefwoorden:
Voortstuwingssystemen, dieselmotoren, gasturbines,
transmissiesystemen, verstelbare
schroefsystemen, afstemming machine-installatie voortstuwer, electrische voedingsinstallatie.
|
Cursusjaar:
|
2
|
Periode:
|
0/3/0/0
|
Coll.uren p/w:
|
3
|
Andere uren p/w:
|
2 uur toets per week
|
Toetsvorm:
|
Schriftelijk, open boek
|
Tentamenperiode:
|
2, 3
|
(zie jaarindeling)
|
|
Voorkennis: mtp103
|
Wordt vervolgd door:
mtp204, mt211
|
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Voortstuwingssystemen
- Functies,
hoofdcomponenten, last- en aandrijfkarakteristieken
Dieselmotoren:
- Functie,
werkingsprincipe, indeling naar bouwwijze, toerental en
luchtvoorziening.
- Drukvulling,
types.
- Indicateur-diagram,
vermogen, gemiddelde druk, koppel, rendementen, brandstof- en
luchtverbruik, koppel en vermogen-toerenkarakteristiek.
- Theoretische
vergelijkingsprocessen, Otto-, Diesel-, Seiligerproces, theoretisch en
thermodynamisch rendement.
- Constructieve
uitvoering.
Gasturbines
- Werkingsprincipe,
constructieve uitvoering
- Rendement,
brandstof- luchtverbruik, koppel en vermogen-toerenkarakteristiek.
- Brayton
vergelijkingsproces
Transmissiesystemen:
- Directe
en indirecte overbrenging; mechanische en electrische transmissie
- Asleidingcomponenten,
koppelingen en tandwieloverbrengingen.
- Asleidingontwerp,
sterkte- en trillingsanalyses.
Verstelbare
schroefsystemen
Afstemming
machine-installatie voortstuwer:
- Motor-,
schroefafstemming, basis probleemstelling.
- Motorkarakteristieken,
motor bedrijfsveld.
- Lastkarakteristieken
voor vaste en verstelbare schroeven.
- 'Off-design'
omstandigheden, oorzaken, bepaling nieuwe evenwichtstoestand.
Electrische voedingsinstallatie
- Lay-out,
hoofdcomponenten
- Hoofd-
en secundaire voedingssystemen
- Electrische
balans
- Generator en omvormer
capaciteit
|
College materiaal:
Marine Engineering, Design of Propulsion and Electric Power Supply
Systems, Klein Woud, J., Stapersma,
D. Voorlopige uitgave.
|
Referenties vanuit de literatuur:
|
Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering,
toelatingseisen, etc.):
Iedere collegeweek wordt een
toetsopgave gegeven. Bij voldoende resultaat telt het toetsresultaat mee bij
het tentamencijfer
|
Leerdoelen:
The student must be able to:
- L1 Explain and apply prime mover (diesel
engine, gas turbine) characteristics (drive characteristic
(power/torque-speed relation), operational envelope, indicator diagram,
bmep, torque-bmep, (indicated and effective) efficiency, specific fuel
consumption, specific air consumption)
- L2 Explain prime mover (diesel engine, gas turbine) construction
types (2- and 4- stroke, trunk piston, cross head construction for
diesel engines; gasgenerator, free power turbine concept, simple cycle,
intercooled regenerative cycle for gasturbines)
- L3 Calculate power, torque from brake mean effective pressure and
engine dimensions for diesel engines
- L4 Apply basic
thermodynamics to prime movers (diesel engine, gas turbine) to derive
p,V-and T,S-diagrams, to calculate energy flows, fuel/air consumption
and efficiencies)
- L5 Explain and apply ideal models of diesel engine and gas turbine
cycles (Otto, Diesel, Seiliger, Brayton), compare with actual process,
understand differences with actual engine
·
L6
Explain and describe principles of
pressure charging (exhaust gas driven turbo charging in particular)
and its influence on overall diesel engine characteristics (bmep; power
density with regard to weight and dimensions; torque/power – speed relation)
- L7 Explain and describe transmission systems, their components
·
L8
Make a shafting system strength and vibration analysis
- L9 Explain reasons for application of controllable pitch
propellers, understand construction of cpp
- L10 Derive propulsor load characteristics (power/torque-speed
relation) based on ship resistance characteristics
- L11 Apply, understand and explain matching of prime mover to
propulsor, as well as the influence of operational conditions on ship’s
speed, propeller speed and engine loading
- L12 Describe and
explain main and secondary electric power supplies (DC, AC, frequency)
|
Computer gebruik:
|
Practicum:
project mtp204
|
Ontwerp component:
ontwerp van scheeps machine
installaties
|
Percentage ontwerponderwijs: 80 %
|